-> #0
Noiseblocker er udemærket. Men primært skal du gøre op med dig selv hvad præcis de skal bruges til.
De skal flytte luften rundt, ja. Men ved 12V, 7V eller 5V. Skal der en fancontroller på? Hvad?
Skal du køre med dem under 12V. Dvs. 5, 7 eller m. fancontroller, så kan det næsten være ligemeget. Alle blæsere larmer max. ved 12volt.
Så er der FCM-opgivelserne og dB-opgivelserne. En blæser kan se nok så præsentabel ud på papiret, men hva' nytter en støjopgivelse, når den er testet i et noise-killer kabinet på 1km's afstand? Og omvendt, hva' så med dem der tester lige ved blæseren? Er de så mere ærlige, eller dumme?
Da der ikke er en fælles standard ud over, at dB er dB, så er de ikke til at stole videre på.
Mit umiddelbare råd til dig ville være at høre dem ad. I ordets bogstaveligste forstand, se om ikke du kan komme til at høre dem i funktion.
Få røven ned i en PC-shop og spørg ad, om ikke du lige kan få lov til at høre blæserne aktive. Får du lov, er det god service og ønske om salg, får du ikke lov er den en emsig og lidt dum sælger ;)
Jeg kender ikke alle dem du remser op. Men jeg har tre personlige "farvoritter" hvad netop angår blæsere, og så lige præcis i 120mm's klassen.
Mit primære valg ville være Enermax. Det har jeg selv valgt. Man kan købe en udgave med variabel blæserstyring. Den kører optimalt og de trækker fint nok med luft. De siger ikke en skid, og ved fuld skrald ligger de lige over Papst'ene.
Men Enermax' store force, er netop, at de trækker megen luft igennem. Deres CFM er ret højt, på papiret, og det er da ligeledes mit indtryk, at det gør de også i real-life performance.
Den overgås kun af Sunon, men den larmer til gengæld pænt meget. Dog performer den ligeledes ok ved lavere omdrejninger, men jeg har oplevet at den småbrummer.
Det er meget muligt at det er resonans i konstruktionen eller i kabinettet. Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg fik ikke rigtig sat finger på hvad det var, inden jeg skiftede.
Men lige netop på min EVO240, har Enermax'en imponeret! ;)
Hvis man skal se på ydelsen, altså mht. at føre luft igennem radiatoren, så har jeg ikke observeret nogen mærkbar opgang eller nedgang i ydelse.
Kun Papst'en virkede lidt underlegen, men lad det være sagt. At de tre blæsere er rigtig gode. Men som sagt, så landede jeg på Enermax'en. ;)