SATA HD installation

Diverse d.  02. august. 2004, skrevet af System
Vist: 532 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
02-08-2004 01:10:13
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej.

Da jeg aldrig har leget med SATA harddiske har jeg lige lidt spørgsmål, jeg håber i vil svare på :)

1:

Skal der være 2hardiske når man kører SATA, eller kan man godt nøjes med en enkelt og så senere, smide en tilsvarene på og så kører raid??

2:

Hvordan installere man SATA HDér, her tænker jeg ikke på hvordan de skal tilsluttes, men software messigt, skal der bruges disketter eller er driverne til dem på CDén til mobo??

På forhånd tak :)

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2004 01:34:22
Svar/Indlæg:
976/138
svar til 1: Du kan sagtens køre med kun én sata disk (det gør jeg lige nu) og så sætte en ny en i senere, hvilket selvfølgelig kræver format hvis du vil køre raid.

svar til 2: Da jeg ikke selv har gjort det i min comp ved jeg det ikke præcist, men så vidt jeg husker skal man bruge en diskette til at installere hdd'en fordi windows ikke kender til sata i forvejen! [correct me if I am wrong]

Anonym2024727164915

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2004 01:38:24
Svar/Indlæg:
4954/69
-> #1

Korrekt, du skal bruge en diskette med SATA drivere, der skulle gerne være nogen på din bundkorts hjemmeside, i dit tilfælde Asus.

Da deres side er nede lige nu (hos mig ihvertfald) kan jeg ikke deeplinke til dem.

Men de ligger under Asus K8v Deluxe ( hvis det er det mobo du da skal have SATA diske på..)

Anonym2024727164915

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2004 01:39:47
Svar/Indlæg:
4954/69
Og når du installer Windows på SATA disken, så husk at tage IDE disken(e) fra imens (hvis du har nogen) ellers kan det skabe problemer.

Husk at trykke f6 når den spørger om du vil installere SCSI lige i starten..

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2004 01:42:00
Svar/Indlæg:
1996/65

2. du instalere sata controlleren ...

Hvis du har windows på en ikke sata disk, så stopper du simpelthen din driver CD i... og går ind i enhedshåndteringen ... og finder et lysende gult spørgsmåls tegn, og instalere driveren til den ...

Hvis du vil instalere Windows på din SATA harddisk ... så er det lidt sværre ... så skal du have fat i en diskette ... og kopiere sata-driveren og husk endelig TXTSETUP.OEM filen ... Når så du starter Windows instalationen ... så trykker du F6 instalation af 3.parts drivere ...vælger driveren ... og forsætter instalationen som om det var en normal IDE disk ...

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2004 01:49:31
Svar/Indlæg:
4657/53
ja nu har jam the man jo sagt det meste.
skal der indstalleres win på den sata ?
hvis ja så sætter du den bare til og indstaller driver i den windows indstall.. du har nu. og formater den, det kan du gør fra win af hvis du bruger win2k/xp.
så kigger du i skuffen efter norton ghost. den er sikkert på en eller anden cdrom du har fået til en bundkort.ellers kan den dl.
og så kopier du bare over med ghost og flytter boot rækkefølgen i bios.
og til sidst vil den ikke boot på sata så i med win cdrom og boot på den og fix boot.

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2004 08:43:23
Svar/Indlæg:
2664/97
8# tjaa det ved jeg så ikke lige, men med mine sata diske der skal der bruges driver, på diskette.

Hvilket bundkort har du da?

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2004 11:17:06
Svar/Indlæg:
202/8
#8 Det er lige meget hvilket bundkort du har. Bundkortet ved godt at der er sata på det.
Men problemet opstår jo fordi at windows i starten af opstart fra cd'en loader en masse standard drivere. Og her har den ikke sata drivere med. Derfor bruger vi diskette til det.
Når du så ikke har brug for en diskette, så kan det kun være windows cd'en der er anderledes end vores winXP cd'er.
Jeg gætter på at din winXP cd er med intergreret Service Pack 1.
De har nok indset at sata er så almindeligt idag, så derfor har de valgt at lægge sata drivere i SP1.
Men du kunne jo se i Device manager og se hvilke diver din sata-controller kører med. Er det MS standard driver, så er det sikkert at det er som jeg siger. Og så vil jeg anbefale dig at finde den rigtige driver og så opdatere den.
Selvom der står at den bruger den rigtige, så kan det stadig godt være som jeg siger.