Aureon 7.1 har faktisk en lidt forbedret udgave af ENVY24 dac'en, idet at den originale ENVY24 kun er en 6.1 😉
Men ellers ja, jeg synes også Aureon kortet lyder bedre end Audigy2, men det kommer meget an på hvad man er til? for Aureon har en meget lys og precis lyd, imens Audigy har en noget varmere lyd, men til gengæld også en noget smallere båndredde...
Indspilning af cd'er kan gøres helt digitalt fra computerens eget cdrom drev, kun med den foringene jitter der måtte komme...
Ang. det med digital out (S/PDIF), så er det lidt et kompromis med hensyn til data fra computeren, for en Coaxial, forbindelse vil være det teknisk mest optimale, hvis man ser bort fra udefra kommende interferens, mens et TOSlink kabel (optisk), vil på den anden side danne en galvanisk adskillelse imellem computeren og din SS processor, så du ikke for evt. støj med over, som måtte ligge på computerens stel... Men som sagt så har den Coaxiale løsning en konvertering mindre i hver ende, som så dermed er den mest simple!
Nu kiggede jeg lige på de kort fra AudioTrak, og det vil højst sandsynligt ikke være nogen fordel overhovedet, at det er et eksternt kort... for kortet bliver stadig forsynet med 5v. via USB porten, og de 5v. kommer fra den samme støjende switchmode strømforsyning, som alt det andet internt i computeren...
Desuden vil det ikke være den store fordel at bruge et eksternt kort, hvis det er den digitale udgang han skal bruge, da den støj der måtte være i computeren skal være meget kraftig, for at ha indflydelse på signalet, derimod er det stortset kun et spørgsmål om at ha så lav jitter som muligt...
Lige pt. bruger jeg faktisk den optiske udgang på mit Aureon 7.1 kort, men når det kommer til stykket så synes jeg faktisk den optiske udgang der sidder på det onboard AC97 "kort" den lyder en anelse klarere... der er dog ikke nogen teknisk forklaring der umiddelbart støtter min opfattelse men, det kan igen være noget med at der opstår en større jitter på den optiske udgang der sider på TerraTec kortet end på det onboard ;) (det er dog en helt anden historie når det kommer til analog 😉 )