Hvilket lydkort?

Diverse d.  03. august. 2004, skrevet af Tech Show
Vist: 364 gange.

Tech

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2004 12:11:29
Svar/Indlæg:
297/73
Hejsa,

Jeg er rimlig noob inden for lydkort, men vil gerne have et nyt. Det jeg har nu er onboard.

Pris omkring 2000kr, gerne under...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
03-08-2004 13:09:27
Svar/Indlæg:
7881/1165
Terratec Aureon Space/Sky. super-lydkort. Ifølge mig, med bedre lyd end Creative's Audigy2, Det koster 500-800kr
Space er 7.1 og Sky 5.1 men med samme chip og alt det andet.
Terratec har også et ekstern USB-lydkort, så du undgår den uundgåelige støj fra computerens komponenter. Jeg vil anbefale USB, efter jeg har hørt hvordan de lyder i forhold til interne lydkort!!

Tech

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2004 13:31:53
Svar/Indlæg:
297/73
Spil er ikke det primære.

Det skal primært bruges til indspilning af WAV Cd'er, så de ligger på computeren, uden tab af data, for såvidt muligt.

Ellers til afspilning af high end lyd.

Der skal også være mulighed for at gå fra lydkortet og digitalt over i min Surround Processor, helst med Coaxial.

Tech

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2004 17:10:30
Svar/Indlæg:
297/73
Nogen der har en ide om hvad man da skulle vælge?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
03-08-2004 17:21:55
Svar/Indlæg:
7881/1165
Tjaaaa....
Så skal det nok ret sikkert være audiotrak
Det bedste multimedie-værktøj til prisen!!
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

De er baseret på Via Envy24-chippen. Nok den bedste lydchip idag til musik og film!!

Tech

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2004 17:44:18
Svar/Indlæg:
297/73
Takker, det vil jeg lige prøve at kigge på...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2004 18:12:57
Svar/Indlæg:
4120/115
Aureon 7.1 har faktisk en lidt forbedret udgave af ENVY24 dac'en, idet at den originale ENVY24 kun er en 6.1 😉
Men ellers ja, jeg synes også Aureon kortet lyder bedre end Audigy2, men det kommer meget an på hvad man er til? for Aureon har en meget lys og precis lyd, imens Audigy har en noget varmere lyd, men til gengæld også en noget smallere båndredde...

Indspilning af cd'er kan gøres helt digitalt fra computerens eget cdrom drev, kun med den foringene jitter der måtte komme...

Ang. det med digital out (S/PDIF), så er det lidt et kompromis med hensyn til data fra computeren, for en Coaxial, forbindelse vil være det teknisk mest optimale, hvis man ser bort fra udefra kommende interferens, mens et TOSlink kabel (optisk), vil på den anden side danne en galvanisk adskillelse imellem computeren og din SS processor, så du ikke for evt. støj med over, som måtte ligge på computerens stel... Men som sagt så har den Coaxiale løsning en konvertering mindre i hver ende, som så dermed er den mest simple!

Nu kiggede jeg lige på de kort fra AudioTrak, og det vil højst sandsynligt ikke være nogen fordel overhovedet, at det er et eksternt kort... for kortet bliver stadig forsynet med 5v. via USB porten, og de 5v. kommer fra den samme støjende switchmode strømforsyning, som alt det andet internt i computeren...
Desuden vil det ikke være den store fordel at bruge et eksternt kort, hvis det er den digitale udgang han skal bruge, da den støj der måtte være i computeren skal være meget kraftig, for at ha indflydelse på signalet, derimod er det stortset kun et spørgsmål om at ha så lav jitter som muligt...
Lige pt. bruger jeg faktisk den optiske udgang på mit Aureon 7.1 kort, men når det kommer til stykket så synes jeg faktisk den optiske udgang der sidder på det onboard AC97 "kort" den lyder en anelse klarere... der er dog ikke nogen teknisk forklaring der umiddelbart støtter min opfattelse men, det kan igen være noget med at der opstår en større jitter på den optiske udgang der sider på TerraTec kortet end på det onboard ;) (det er dog en helt anden historie når det kommer til analog 😉 )