Angående støjende computer...

Diverse d.  03. august. 2004, skrevet af ebbox
Vist: 203 gange.

ebbox

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2004 15:10:40
Svar/Indlæg:
17/7
Hey. Jeg har en comp som larmer alt for meget. Jeg har selv haft kabinetlågen af for at lokalisere støjsenderen/støjsenderne, men jeg kan ikke høre om det er cpu blæseren, strømforsyningen eller grafikkortet. Jeg tror det er cpublæseren... ?:(
I får lige mine spec. - så kan det være i på forhånd ved noget om de dele...

Chieftec Dragon color serie
Asus K8V Deluxe
AMD Athlon 64 / 3200+
2*Kingston 512 MB (pc400)
2*WD Sata 36 10000 rpm
Connect 3D Radeon 9800 Pro
Asus 16x DVD
Lite-On DVD +- Writer
Creative Audigy 2ZS

Er der nogen som har nogle prisbevidste råd til at få sænket støjen?

I øvrigt vil jeg lige høre. Min cpu ligger ved surf på nettet osv på ca 33 grader og kabinettet på 37 grader. Når jeg spiller ligger begge temp ca 10-15 grader højere. Er det normalt, eller er der brug for mere udluftning i kabinettet?

Håber nogle af jer erfarene kloge hoveder kan komme med nogle gode råd ;)

Mvh. Ebbe

Orca

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2004 15:14:14
Svar/Indlæg:
516/25
CPU tempen lyder helt fin, men jeg synes det er lidt bekymrende at din kabinet temp nærmer sig 50º, overvej evt. at sætte en 7v blæser på som kabinet blæser, det gør underværker.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2004 15:16:05
Svar/Indlæg:
14079/622
1. Skift boxkøler ud med en Zalman CNPS 7000-Cu.
2. Smæk en passiv Zalman på chipsettet hvis der er blæser på.
3. Sæt harddiskene i HDD-rammer ( http://edbpriser.dk/Listprices... )
4. Køb en VGA-silencer til dit grafikkort.
5. Og evt. en 90mm støjsvag blæser til et hive varm luft ud af kabbi..

Så er du dækket ind :e
Hvis dine ører er meget sarte, køb noget magic fleeze :P

;)

Scotty

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2004 15:16:14
Svar/Indlæg:
258/12
Du bliver nødt til at være sikker på hvad der støjer, prøv at stoppe blæserene en for en ved at bruge fingeren, derved finder du ud af hvad der larmer mest. Så kan du gøre noget ved problemet, ved fx. at købe støjsvage blæsere.

Og det du snakker om med temperatur.... det er fuldstændig ligemeget hvor varm skidtet bliver, bare det kører stabilt. Hvis det bliver ustabilt kan man så begynde at tænke over varmen i sit kabinet.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
03-08-2004 15:16:53
Svar/Indlæg:
7881/1165
DEt kan også sagtens være dine 2 10000rpm-harddiske der larmer!!

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2004 15:18:31
Svar/Indlæg:
14079/622
og nååh jo, måske en stille PSU hvis den larmer derefter.

Ellers: Køb nogle store hørebøffer og knald noget musik på ;):P

ebbox

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2004 15:25:21
Svar/Indlæg:
17/7
Wow.. 5 min efter jeg har startet tråden er der allerede 5 gode svar- tark for det :)
Jeg turde ikke sætte en finger på blæserne, for hvad nu hvis skidtet brændte sammen (ja jeg er newb ;)). Men nu har jeg gjort det og har fundet ud af at det i særklasse er strømforsyningen som larmer.
Kan jeg (uden den store kirugeriske eftering :e) sætte en ny blæser i denne- og hvis ja, hvilken vil i så anbefale, eller skal man købe en helt ny strømforsyning- og hvis ja, hvilken?

#scotty - min perfomance bliver indtil videre ikke påvirket af temp.
#emillos - godt råd, men det er jo ik til at løbe rundt med hørebøffer hele tiden :e

-Tark for de hurtige og konstruktive svar.

Mvh. Ebbe

lars

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2004 15:43:29
Svar/Indlæg:
140/15
du kan sætte en 120 mm blæser i bunden af psu, så burde blæseren bag på skruge ned, ( hvis den er temp styret )

når du skilder psu ad, så tag topdækslet med ud i værkstedet, så man undgår metal spåner i computeren.

det er meget enkelt, men har sku ikke selv taget mig sammen, til at gøre det. :e

steen

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2004 15:54:27
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg har en server stående som kører 24/7...den sagde også en anelse for meget efter min smag...og jeg er ikke sart!

Så, jeg købte mig en Papst 80 mm blæser. Klippede ledningerne til den gamle blæser i min gamle PSU (som også larmede) og loddede ledningerne fra Papst-blæseren på PSU´en og monterede den.

Så købte jeg en Aerocool 102 til min cpu. Den bliver lidt mere varm end en normalt god cpu-køler. Satte den på...og fyrede op under dyret....og ventede.

Efter et minut måtte jeg ned og kigge efter om jeg nu også havde tændt maskinen. Det havde jeg....kunne bare ikke høre det. :e DET var cool.

Hvad der nu mangler er en passiv Zalman Chipset køler på mit gamle Soltek drv75 board, så bliver det en stille ting. Lige nu siger maskinen lige så meget som en T-Shirt som bliver trukket hen over et gulv....ahhh...rart.