motherboard køling eller ej?

Luftkøling d.  03. august. 2004, skrevet af System
Vist: 182 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
03-08-2004 21:02:35
Svar/Indlæg:
0/11005
Står overfor et køb af en masse blæsere (4 kabinet blæsere og 1 til cpu), men det er fixet - så det er ikke det mit spørgsmål går ud på. Det jeg vil spørger om er (som topic antyder) om det vil være nødvendigt at få noget køling på mit motherboard også - et asusp4c800. Min CPU er P4-NWC2.8ghz, hvis det skulle have betydning.

Altså - køling til motherboard eller ej?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2004 21:05:02
Svar/Indlæg:
6624/113
Chipsettet på mit P4C800 Deluxe er passivt kølet - og der render det uden probz 300FSB kun med moderat luftgennemstrømning i kabinettet. MOSfets bliver også varme....

Prøv dig frem om det giver noget....

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2004 21:25:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Som Sajmon siger. Stillestående luft er enhver nutidscomputers værste fjende.

Det isolerer, lader støvet falde til, varmer komponenterne op, og vil i sidste ende medføre ustabilitet og kort levetid på ellers så udemærket hardware.

Nordbro (den ene del af chipsættet) og "MOSfets'ene" er de primære syndere hvad angår varme (ud over naturligvis CPU, grafikkort osv).

En lille smule airflow vil være med til at bringe temperaturerne væsentligt ned, og faktisk vil de uden videre kunne forbedre dine muligheder for at overclocke.

Tag min computer som eksempel. Der er nordbroen passivt kølet som standard (eller, det var den på de gamle kort). Den ville som max, kun køre 140MHz. Og med en CPU der som standard kører 133MHz på FSB'en, er 7MHz altså ikke særlig meget.

Jeg prøvede at sætte nogle 120mm blæsere til at blæse frit ind i kabinettet, og ned på bundkortet. Jeg gik fra 140MHz og op på 160 +/- 3MHz. Så fik jeg senere vandkøling på, og uden videre, så er mit "midlertidige" loft 183MHz. Men der kører den også ustabilt. Men jeg har ikke modregnet for en lav Vcore på CPU'en.

Men en lille smule køling gør meget.

Hvis man kunne udtrykke det ved en graf, ville jeg sige, at den ville være eksponentiel tiltagende, hvor den stiger meget i starten og flader lige så stille ud.