Råd fra egen erfaring

Bundkort / CPU d.  04. august. 2004, skrevet af Sakari46
Vist: 274 gange.

Sakari46

Overclocker
Tilføjet:
04-08-2004 20:35:38
Svar/Indlæg:
51/21
Hey, jeg er en ejer af abit ic7-g max II advance.
Jeg har for nyligt skiftet mit afdøde p4c800 deluxe ud, til abit boardet.

efter som denne side er en clocker side, synes jeg at jeg skal dele min effaring med begge boards.

da jeg havde mit p4c800 deluxe, var min Vcore meget ustabil, det var uanset hvad PSU jeg brugte (har testet northQ 400w kingkong, og codegen 400w PSU, antec 350w PSU)

min overclocking var utrolig ringe, jeg skulle sætte min vcore fra
1,5 til 1,8 bare for at komme over 2,8 ghz på min 2,4 ghz p4.
grunden til dette var at Vcore spændingen faldt til under 1,5 V, under load. (ved 1,8 i vcore)

da jeg så fik mit nye ic7-g max II advance, kunne jeg også presse 2,8 ghz ud af den uden at hæve vcore. Men hvis den skulle højere op, blev jeg nødtil, som på asus boardet, at stille min Vcore højere.

Abit kortet undervolter meget!, men den vcore den sætter er stabil, f.eks. jeg har sat den til 1,575 i vcore, og den giver ca.
1,520 til 1,540 i vcore. den kommer aldrig under de 1,520 under load, og den bliver aldrig over 1,540 i idle.

lige nu kører min CPU 2,9 ghz 24/7 klippe stabilt, hvor mit asus board havde store problemmer med at opretholde spændingen, som så førte til en ustabillitet i systemet.

Denne tråd er ikke skrevet for flamme Asus, eller hype Abit.
Disse effaringer er helt mine ejne, så jeg kan ikke snakke for andre end mig selv, jeg kan da godt se at jeg måske har fået et mandags kort fra asus, eller har været yderst heldig med abit kortet, det er jo ikke til at sige.

alt i alt, hvis nogen har noget at gi til emnet, så bare skriv jeres ejne effaringer.

mvh. Rune manden :)

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2004 20:37:42
Svar/Indlæg:
2732/41
Nu har jeg ikke selv haft et Abit eller Asus P4 bundkort, men jeg er Ret sikker på det er din PSU der undervolter

DTU_XaVier

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2004 20:38:38
Svar/Indlæg:
2786/120
#1 han skriver jo, at han har prøvet med 3 forskellige... Såeh.. ;)

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2004 20:42:52
Svar/Indlæg:
4263/107

Ja, men det lyder godt nok som om at det er et PSU problem fremfor et problem med bundkortet !

Jeg skal dog ikke afvise det, jeg synes bare det lyder "mistænksomt" meget som PSU problemer ;)

Egne erfaringer ? Tjo... A64 2800+ er MEGET bedre end en P4 2.4 533 :i

Det er hvist den eneste form for erfaring jeg har haft lige for nyligt :p

Aphix

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2004 20:43:34
Svar/Indlæg:
1494/10
#2 Det kan jo stadig godt være hans psu'r. Hvis han presser dem mere end de kan så er det jo klart de undervolter.

Codegen er jo ikk li frem kvali, men ja de to andre burde der da ikk være noget galt med med mindre han trækker alt for meget strøm fra dem.

Micker

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2004 20:46:11
Svar/Indlæg:
1012/98
Den er helt gal. Det er ikke for at forsvare Asus men du skal sagtens kunne komme over 3 ghz uden problemer MED BEGGE KORT (medmindre du sidder med en P4-B B0 stepping).

Er du sikker på at du har låst AGP/PCI. Med mit gamle bundkort kunne jeg ikke låse AGP/PCI og der kunne jeg maks clocke til ca. 2,8-2,9 ghz med en 2,4 ghz. Idag har jeg et Asus kort og Vcore svinger da, men det er ikke fordi den er vildt ustabil, og jeg kan få cpu'en op på 3,45 ghz med alm luft køling.

Hvis du ikke kan komme et godt stykke over de 2,9 ghz vil jeg modsige dig og sige at dit abit bundkort er elendigt (sorry).

Infinity

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2004 20:51:42
Svar/Indlæg:
482/6
Det er da en kendt sag at Asus P4C800 boards'ne undervolter, i clocket tilstand, under load...

Det er da derfor folkene med disse boards er nød til at Lave Et (Vcore) Droop mod så den ikke falder! :i

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2004 21:13:50
Svar/Indlæg:
6624/113
Det er da langt fra utænkeligt at du har fået et mandagsboard i Asus. Det sker for mange mennesker med mange forskellige mærker... ;)

Den anden vej har jeg så nok været heldig som bare fanden, for mit P4C800 Deluxe har en ret stabil vcore - omend den altid er 0,05 under det jeg stiller den til. Min ramspænding er en anelse høj - ca 0,05 for meget, og det hjælper jo lidt på overclocking evnerne. :D

Det virker måske lidt koldt og kynisk at sige sådan, men den statistiske værdi i en person der har fået et buggy bundkort, kontra det faktum at de langer xx millioner af dem over disken årligt, og uden sammenligning er verdens største producent af HW - det får ikke mig til at skifte. Der SKAL være plads til fejl - og så er der jo nogen der oplever det på egen krop. Jeg har selv haft problemer med Abit IC7-G / IC7 Max3 / AN7 / NF7-S og et par stykker mere - og det var grunden til mit skifte til Asus i dette tilfælde.

Shit happens - and life goes on. ;)

Sakari46

Overclocker
Tilføjet:
05-08-2004 16:56:43
Svar/Indlæg:
51/21
sajmon, du har nok ret i at fejl tolerancen er lille hos asus... men stadigvæk synes jeg at deres fejl procent er rimelig høj. (mine effaringer)
Både mig og 2 af mine venner har haft defekte ASUS boards, ikke defekte med Vcore stabillitet, men 100% defekte da de fik det ind af døren.
jeg har selv haft et a7v333, den gang jeg havde min 1800+, og da jeg fik det ind af døren, var det 100% defekt. Det ville ikke starte overhovedet. da jeg så fik det byttet, fik jeg endu et defekt, som jeg så sendte tilbage... det endte med at jeg måtte vente i 3 uger på at få et nyt, da det skulle tilbage til fabrikken (eller deres tekniske afdeling) for at blive undersøgt (jeg ved ikke hvorfor, men pisse nedtur, at jeg skulle vente så lang tid på at få det tilbage).

Da jeg endeligt fik det tilbage, havde de skiftet chipsettet på det (det stod der ihvertfald på pakken)
men efter det virkede det også fint.

Asus er uden tvivl en god producent, men mine effaringer med asus er ikke de bedste, men som sagt, der skal være plads til fejl, og jeg blev da lidt sur over at jeg skulle vente så længe, da jeg ikke synes at det er god service.

som sagt i første del af tråden, "det er ikke for at flamme asus"
og det holder jeg ved! :)