-> #3
Som sagt: Bare fordi at man er "ny", er det stadigvæk tilladt at tænke selv, i stedet for at blotte struben med det samme og sige: "Undskyld, men jeg er n00b...".
Det fører ingen vegne. Jeg ved godt, at jeg måske træder nogle over tæerne. Men det er også lidt med vilje at jeg provokerer. Jeg sætter sgu en større ære i at se folk arbejde en smule før de spørger, eller i det mindste viser, at de har forsøgt selv. I stedet for "det andet".
Jeg har skam intet imod at folk kommer og spørger mig eller mine hardware-venner til råds om de mest simple ting. Jeg forlanger ikke af dem, at de skal søge på google, før de kommer til mig eller nogen anden.
Men det "ser" lidt pænere ud når "de" skriver: "Jeg har søgt der, og der". I stedet for det andet. Og værre er det næsten med dem der siger at de har søgt, men ét ord og et google-klik senere finder man straks ud af, at de ikke en skid har søgt selv.
Men når det kommer til så subjektive spørgsmål som: "hvilken køler...?", så er det lidt en ande sag. Så er der ved Gud intet der har stået folk i vejen for lige at læse et par tests. Se på producentens hjemmeside hvilke bundkort profilen passer til, osv. osv. osv.
Det er ikke forlangt at alle skal kende til søgemetodik fra dag ét. Men det er ikke forbudt folk lige at tænke selv ;)