Oc.dk - "database"/guide.

Om siden d.  05. august. 2004, skrevet af KillerFrog
Vist: 435 gange.

KillerFrog

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:25:42
Svar/Indlæg:
1950/230
Hej OC'ere.

Man se dagligt utallige bruger der forespørger på andet hardware, pga. utilfredshed med det de har nu, og så var det jeg tænkte.

Kan man ikke lave en tråd, hvor disse brugere kan kikke på en liste, hvor eks. de bedste kølere er til Socket A eller 478 i nogen ligende en Top10 eller 5, så de både kan se Decibel og til hvilken socket.!

Man kunne så lade folk med erfaring med lige præcist dette stykke hardware, smide nogle points på det stykke hardware, lig med Poll, så den bedste stod som nr. 1.

Andre ligende Top10 eller 5 kunne laves, er det en dum ide.!!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:29:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Ikke for at lyde kynisk, men sværere er det ikke for folk at google eller selv søge på nettet.

Idéen er fin, det er slet ikke det. Men blot et udtryk for "folks" dovenhed, hvad angår research. At folk er nye og ukendte med markedet er én ting. Men totalt ignorante og lidt "dumme" hvad angår informationssøgning er en anden ting.

Problemet med det forslag du kommer med er, at det er alt for subjektivt. For at kunne drage egentlige sammenligninger, må alle testsystemerne være ens. Ellers dur det ikke som database, hvor blæseren er den eneste variabel.

En blæser er måske godt i ét setup, men skod i 1.000 andre. Skal én bruger så danne sit indtryk på flertallets, hvor det i grunden faktisk passer med den ene?!

Det er en god idé, men alt alt for omfattende... ;)

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:30:40
Svar/Indlæg:
1996/65
Det lyder da som en meget god løsning ... da man ikke vil opleve at listen vil blive forælled ...

Men hvordan point systemet skulle virke ... synes jeg så er lidt sværre at fastsætte ... da alle somregel giver max karakter til ting som er nye .. og med tiden bliver de daværevde nye gode ting jo dårligere i forhold til de nye nye ting ...

Håber du forstår hvad jeg mener ... Der kan let gå inflation i points ... :i

KillerFrog

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:36:47
Svar/Indlæg:
1950/230
NoNig:
Du har ret, men for hulen der er mange af dens slags indlæg, og det viser jo at de søgende ikke bruger Google eller andre hardware sider for at finde oplysninger, og jeg ved godt at næsten alle forhandlere i dag af hardware oplyser disse informationer, jeg tænkte det mere som en lille hjælpemiddel for de nye.

TroelsOlesen
Det behøver skammen ikke være så omfattende, tag f.eks nogle af de gode kølere der bruges af mange i dette forum i dag, som Zalman CNPS7000A, den har da lagt blandt de gode i længe nu.!

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:38:27
Svar/Indlæg:
2353/24

ikke for at forsvare folks dovenskab, men for mange er det faktisk utroligt svært at søge efter brugebare/rellevante oplysninger på f.eks google.com, da oplysningerne er mange, men brugbare få.
et eksempel er at min mors arbejdskollegaer sagtens kan finde ud at åbne Word og bruge netbank, men hvis du sætter dem til at finde nogle oplysninger om et abit ic7max3 bundkort eller tilslutte kablerne bag på computeren, så er de helt lost.

pointen er at det som vi tager som en selvfølge, kan faktisk godt være svært for n00bs.

KillerFrog

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:41:27
Svar/Indlæg:
1950/230
Lige der jeg vil hen, mange af de brugere der spørger, har ikke en gang oprettet en Profil, og så skal man anbefale dem at gøre det, og så får de som regel 12-15 forskellige svar på hvad der er bedst at bruge/købe.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:42:59
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Som sagt: Bare fordi at man er "ny", er det stadigvæk tilladt at tænke selv, i stedet for at blotte struben med det samme og sige: "Undskyld, men jeg er n00b...".

Det fører ingen vegne. Jeg ved godt, at jeg måske træder nogle over tæerne. Men det er også lidt med vilje at jeg provokerer. Jeg sætter sgu en større ære i at se folk arbejde en smule før de spørger, eller i det mindste viser, at de har forsøgt selv. I stedet for "det andet".

Jeg har skam intet imod at folk kommer og spørger mig eller mine hardware-venner til råds om de mest simple ting. Jeg forlanger ikke af dem, at de skal søge på google, før de kommer til mig eller nogen anden.

Men det "ser" lidt pænere ud når "de" skriver: "Jeg har søgt der, og der". I stedet for det andet. Og værre er det næsten med dem der siger at de har søgt, men ét ord og et google-klik senere finder man straks ud af, at de ikke en skid har søgt selv.

Men når det kommer til så subjektive spørgsmål som: "hvilken køler...?", så er det lidt en ande sag. Så er der ved Gud intet der har stået folk i vejen for lige at læse et par tests. Se på producentens hjemmeside hvilke bundkort profilen passer til, osv. osv. osv.

Det er ikke forlangt at alle skal kende til søgemetodik fra dag ét. Men det er ikke forbudt folk lige at tænke selv ;)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:45:53
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Det har heller ikke noget med dovenskab at gøre ;)

KillerFrog

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:49:04
Svar/Indlæg:
1950/230
Jeg nævner skammen ingen steder noget med dovenskab, jeg forsøger skam blot at få lavet et lille værktøj til de uerfarne, som en hjælpende hånd. :)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:52:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

"<i>#1

<b>ikke for at forsvare folks dovenskab</b>, men for mange er det faktisk utroligt svært at søge efter brugebare/rellevante oplysninger på f.eks google.com, da oplysningerne er mange, men brugbare få.
et eksempel er at min mors arbejdskollegaer sagtens kan finde ud at åbne Word og bruge netbank, men hvis du sætter dem til at finde nogle oplysninger om et abit ic7max3 bundkort eller tilslutte kablerne bag på computeren, så er de helt lost.

pointen er at det som vi tager som en selvfølge, kan faktisk godt være svært for n00bs.</i>"

- og jeg siger til dig, at det intet har med dovenskab at gøre. Der er folk som intet ved, og så er der dem, der godt ved, at de selv kan søge... men ikke gider. <b>Det</b> er dovenskab ;)

Jeg fornemmer på dig, at du bliver en smule offensiv. Men vid at jeg ikke nedstemmer dit forslag eller noget. Jeg præsenterer blot factsene for dig. :i :D

KillerFrog

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 16:53:50
Svar/Indlæg:
1950/230
#9 Korrekt, sorry misforstod. :r

Archos

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 17:35:23
Svar/Indlæg:
846/74
Nonig
Nu må du ikke på nogen måde tage dette her som en kritik af dig/dine holdinger.

Jeg synes faktisk at det er et meget godt forslag killerfrog kommer med, og jeg vil oså tro, atdet er absolut nødvendigt med en slags database.

Der er AL for mange tråde om netop desamme spørgsmål. f.eks. hvilkn køler, eller AMD vs. Intel.

man kunne odt samle mange af argmenterne i en "guide", og dermed ville ham der oprettede tråden, istedet kunne søge (på en bedre måde end nu) efter relevante oplsninger..

Jeg synes at OC.dk´s forum er ved at blive meget trivielt, og ved at der er flere der har den samme holdning som mig..

Det er rigtig mange "noobs" som opretter tråde om ing, som man lige så godt kunne have samlet i en lille "guide", og dermed undgå at forum´et bliver overfyldt..

Når jeg kigger ned igennem forum´et, ser jeg for tiden mange ens tråde om "hvilken køler" og 6800GT/U et elle andet"

Folkene her på siden gider vel heller ikk at siddeog skrive desamme ting heletiden, og dermed må svarene blive "dårligere"

bare min lille holdning

/archos

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 17:37:13
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Det er heller ikke en kritik af mine holdninger. Du er lige netop enig med mig i hvad jeg siger. ;)

HardwareTweaker

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2004 17:57:14
Svar/Indlæg:
97/12
I det hele taget er det en god ide. Selvom folk måske ikke er specielt dovne og prøver lykken på google så er det da stadig dobbelt så nemt at gå her ind og finde en top 10 om hvad der er bedst. Plus at det giver måske også et hurtigere og nemmere svar for folk der ikke ved særlig meget om alt det som de forklarer i de forskellige test's. De vil også give OC.dk lidt mere "kydderi"...

Archos

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 22:13:04
Svar/Indlæg:
846/74
når jeg laveren trådom et eller adet, søger jeg altid på google først. men jeg synes så tilgændgæld at der er mange get dårlige links på google, så jeg kan godt forstå at fold laver en tråd om det