Formatte NTFS sata-hd...?

Diverse d.  05. august. 2004, skrevet af ThomasG
Vist: 449 gange.

ThomasG

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2004 19:02:01
Svar/Indlæg:
52/10
Hej

Jeg vil gerne reinstallere win2000 på min sata-harddisk (NTFS). Jeg forsøgte "som i gamle dage" med win98 bootdisk med fdisk.exe, men den kunne ikke registrere nogen harddisk (driver til sata-controller skal også installeres før windowsinstallationen kan finde harddisken).

Jeg har tidligere prøvet at formattere vha. windowsdisc'en, men den efterlader et par hundrede MB filer. Jeg vil helst have "ren røv at trutte i" som man siger 😉

Er der alternative metoder?

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 19:19:31
Svar/Indlæg:
688/32
boot win 2k inst. fjern partitioner. opret ny(e) og install... lettere kan det vidst ikke gøres

ThomasG

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2004 22:19:32
Svar/Indlæg:
52/10

Det ender nok også med at det bliver sådan, men som sagt efterlader den metode et par hundrede MB systemfiler. :(

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2004 23:03:00
Svar/Indlæg:
431/26

når du fjerner partitionerne fra harddisken og formaterer den ved hjælp af winxp/2k cd'en så vil jeg ikke mene der er nogen chance for at der er nogle filer tilbage.

ThomasG

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2004 23:24:16
Svar/Indlæg:
52/10
#3 og #4

Jeg er ret overbevist om at der efterlades en hel del. Jeg har læst på flere sites om problemstillingen og har desværre ikke fundet nogen god løsning, endnu.
På en tidligere pc lavede jeg ovennævnte nummer 3 gange og der "forsvandt" lidt over 200 MB diskplads hver eneste gang...

Den go'e gamle fdisk er dos-baseret og er i stand til at slette skidtet, men den duer desværre ikke i tilfældet med sata diske - eller gør den?

Jeg prøver nu at gøre som I foreslår. Måske bliver de efterladte systemfiler overskrevet ved reinstallation..?

ThomasG

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2004 23:39:52
Svar/Indlæg:
52/10
#6 Hmmm

Min far har en WinXP pro cd. Det kunne være jeg skulle prøve at formattere vha. den.

Tak for tippet. :)

ThomasG

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2004 23:46:37
Svar/Indlæg:
52/10
Tak for hjælpen

Jeg prøver at gøre som I foreslår.

Når jeg tænker mig grundigt om, så tror jeg faktisk ikke at jeg dengang slettede alle partitionerne på harddisken. Det er nok derfor det ikke gik som jeg gerne ville :00

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 00:38:12
Svar/Indlæg:
6624/113
Det har du nok ret i. Jeg mener ihvertfald aldrig jeg har mistet noget på den konto.. :00

ThomasG

Superbruger
Tilføjet:
16-08-2004 23:10:48
Svar/Indlæg:
52/10
Vil lige følge op på tråden her efter ferien.....

Jeg slettede partitioner, oprettede nye og formatterede vha. Win2K pro cd. Alt forløb fint, men da jeg åbnede explorer, var alle mine tidligere favorites at finde, ligesom adresserne på tidligere besøgte hjemmesider...!?

Så påstanden om at der efterlades en del filer, må være god nok.

Jeg har ikke oplevet dette når jeg tidligere har brugt fdisk.exe til at slette/oprette partitioner og formatteret i DOS.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2004 00:53:29
Svar/Indlæg:
2870/65
Fdisk er ikke beregnet til så store diske.

den alm. "gamle Fdisk kan håndtere 64 GB, mens den nye (som kan findes hos MS) kan håndtere 127 GB (og fås vistnok kun i engelsk version).

Skal du formatere større diske end 127 GB, er du nødt til at bruge enten windows egen disk-ting eller Partition Magic.

-=GeZ=-

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2004 09:02:38
Svar/Indlæg:
230/10
Jamen Jamen, hvis du har ompartitioneret og formatteret burde den da ikke kunne finde filerne igen ?:( ?:( ?:(
Den må have gemt dem i BIOS?
Ved godt det er et lidt dumt spørgsmål, men er du sikker? Jeg kan slet ikke forstå hvis det kan lade sig gøre...
Ang. spildpladsen ved jeg at XP opretter en partition på omkring 8mb ved installation til temp filer, som derved ikke kan benyttes til de "rigtige" partitioner...

Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2004 09:05:34
Svar/Indlæg:
2664/97
10# ?????????? ehh.. Du har slettet dine partitioner, oprettet nye, og derefter formateret dem. Men du kan stadig se dine foretrukne (ikke kum dem som er der fra standart) og se de hjemmesider du har været inde på før du formaterede..

Lyder MEGET mærkeligt. Lyder ikke som om der er blevet slettet nogen partitioner, eller at den har været formateret overhoved.
Sæt disken i en anden computer og slet alt på disken, partitioner ect. med en delpart eller lign. Hvis du bruger delpart så lover jeg dig for du ikke kan finde noget på den disk mere. Bagefter opretter du dine partitioner i NTFSA og laver en FULL formatering, så skulle det køre ;) :)

ThomasG

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2004 10:47:47
Svar/Indlæg:
52/10
#11 fdisk er den nyeste version (på engelsk) op til 127 GB. Harddisken er dog kun en 60 GB.

#12 Jeg er HELT sikker...

#13 Jeg synes også det lyder meget mærkeligt (og irriterende..!)
Jeg vil garantere, at jeg først fjernede partitioner, oprettede en ny c:-partition (kun den), dernæst formatterede c: -drevet i NTFS (det tog laaang tid) og installerede win2k til sidst.
Iøvrigt blev disken flyttet fra en ældre computer (AMD 1200) over til nyere (P4 2,6), hvor jeg gjorde som nævnt.

Jeg kender ikke delpart... Men det kunne være at jeg skulle prøve den næste gang. :i

NB. Beklager at jeg har været så længe om at besvare, men jeg er lige kommet hjem fra mini-ferie.