Købs og salgs etik

Diverse d.  06. august. 2004, skrevet af sko
Vist: 350 gange.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 11:56:55
Svar/Indlæg:
1954/464
Hej...
Hvordan er jeres salgs / købsmoral her på siden kontra tweakup.dk / hol.dk / tweak.dk?
Znappi

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 11:59:34
Svar/Indlæg:
127/16
Tjaa.. jeg ville nok se om man ikke kunne få post DK til at erstatte det..

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
06-08-2004 12:00:33
Svar/Indlæg:
398/29
Jeg kan godt følge problemstillingen, men jeg føler at så må sælger tage varen tilbage hvis den er defekt, det er vel kun rimeligt ??

sko

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 12:02:01
Svar/Indlæg:
1954/464
# 2...ja...men hvis der ikke er mulighed for at lave rma...?

# 1...ja men problemet er jo at den ikke er defekt....du er jo 110% sikker på den virker.....

sko

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 12:05:55
Svar/Indlæg:
1954/464
# 3...ja skriver begge steder....

ja men når du ved at det virker når du har sendt det....

og du kan jo aldrig være sikker på at det ikke er en eller anden som ikke har forstand på det som monterer...

der kan jo ske det at du sender noget der virker.

Efterfølgende forsøger køber at montere, men gør en eller anden ting galt.

Dernæst sender han det retur, og det virker stadig ikke.

Hvor er det så gået galt..?

Chronos

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 12:07:05
Svar/Indlæg:
566/150
ETIKETTE

sko

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 12:08:46
Svar/Indlæg:
1954/464
# 6.... ?:(

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
06-08-2004 12:19:11
Svar/Indlæg:
202/8
Ja, den er sgu' svær.

Det er faktisk derfor at jeg ikke sælger hardware hvor det skal sendes, og køber heller ikke.
Jeg vil godt handle brugt, men kun hvor jeg selv henter det (og ser det virker inden jeg tager det med) eller selv bringer det hjælper med montering.

Nå, men det hjælper jo ikke dig. sorry hvis det var OT

Hvad med at prøve at få køber til at tage nogle billeder af det og sende til dig. Både hvor det er ude (ligger på et bord), og hvor det er monteret.

En helt anden ting, det kunne jo være at det kun er i købers maskine det ikke virker. Det har jeg prøvet med et gfx der ikke virkede. Det viste sig at det mobo jeg havde købt (brugt) kun virker med ati kort. Det mx440 jeg havde var et jeg havde lønt, og jeg er alligevel ati-mand så jeg købte bare et ati kort og så var det løst.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 12:23:18
Svar/Indlæg:
6624/113
Sagt udfra et hjemmeside-mæssigt synspunkt, så har www.overclocking.dk ingen intentioner om at assistere folk der handler med hinanden på nogen måde. Vi stiller et forum til rådighed, og hvad der sker derfra er 100% jeres eget ansvar. Og længere er den historie ikke.

Når jeg så lægger min skribent-hat på bordet og ser tingene fra en brugers synspunkt, ser det nogenlunde sådan her ud:

Som sælger :

1. Jeg sælger aldrig ting der ikke er 112% iorden og Bruce har sagt god for det inden jeg sender. :e

2. Jeg fortæller altid så meget som muligt om den vare jeg sælger, så folk får alle aspekter af sagen med før de beslutter sig. At deres hardware måske er inkompatibelt er slet ikke mit problem, da det er deres pligt til at undersøge den slags først.

3. Jeg pakker altid for godt ind - og i en PÆN / NY kasse uden skader fra tidligere transport - så kan KUN PostDK få skylden.

3. I og med de første 3 punkter altid overholdes, så tager jeg aldrig ting tilbage uden nærmere undersøgelse og evt erstatningssag hos PostDK. Der er en hulens masse ting som folk kan fucke op når de selv skal montere det, så jeg gider ikke sætte min lid til at de fatter 100% hvad de har med at gøre.

Jeg solgte f.eks en P4 2,4/533 til en herinde fra som påstod den var defekt ved ankomst. Efter at have fået bekræftet at kassen var 10-4 bad jeg ham sende den retur til mig, hvor det så viser sig at han havde sat den 90 grader forkert i med 2 knækkede ben til følge. Det er bare en ud af måske 7-8 sager hvor folk har fucket det op for sig selv efter jeg har solgt dem noget.

Sidste og ikke mindst det vigtigste punkt er betaling. Når jeg regner med bud, er det ALTID uden porto, som køber altid står for - selvfølgelig medmindre man aftaler andet.

Som køber :

1. Jeg forudbetaler ikke under nogen omstændigheder til folk jeg ikke har handlet med før eller kender personligt. Efterkrav er en fin og billig metode til at sikre begge parter, så det er min foretrukne handlemåde. Jeg har egen bil og billig benzin, så jeg afhenter gerne hvis det er indenfor 50km's afstand. 100 kørte kilometer koster mig nemlig ca det samme som pakkeporto.

2. Jeg stiller ret store krav til folk med hensyn til indpakning - og modtager jeg en pakke med skader på, så ryger den retur til posthuset med det samme. Så er det en sag imellem sælger og PostDK.

3. Jeg forventer at få alle detaljer om sagerne at vide FØR jeg beslutter mig for at byde, og vil sælger ikke leve op til det, handler jeg bare ikke med ham/hende. Længere er den ikke. Bil- og hardware - markedet minder utroligt meget om hinanden, det er nemlig køber der har magten og pengene - ellers er der 10 andre tilbud som er lige så gode eller måske bedre - bare man væbner sig med tålmodighed.

HVIS jeg får en vare der er defekt og det ikke er PostDK's skyld - altså at sælger er ude på at tage mig ved næsen, så skyr jeg ingen midler for at få retten på min side. Om jeg så skal køre til gylland for at snakke med den pågældende person, så må det være sådan.

Som følge af ovenstående er jeg med ret stpor sikkerhed blevet taget ved snotten for sidste gang i mit liv. Håber i kan bruge det til noget. :D

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 12:28:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Tillad mig at korte ned:

"Brug tænkeren når I handler over nettet". Tillid går begge veje, men lad for guds skyld være med at være godtroende tåber.

Hellere springe én dårlig handel forbi og så vente 1 mdr. med at få sit lort. Det andet er ingen tjent med.

Jeg har aldrig haft intention om at snyde folk, og sker der endelig noget, så sidder jeg med en dårlig fornemmelse i min tykke mave.

Jeg sikrer mig (ligesom Sajmon) altid at omstændighederne er på min side. Jeg har ligeledes oplevet, alt for tit, at køber ikke kunne håndtere hardwaren, og når det så kommer til stykket er det i realiteten dem selv der står med lorten i hånden.

Så brug hovedet. Sørg for at have beviserne på jeres side. Fortæl så meget som overhovedet muligt om den hardware I sælger. Jeg har nogle gang oplevet at folk i fortvivlelse har kontaktet mig for at spørge mig til råds.

Af og til er det de mest banale ting som folk overser. Jeg skal da gladeligt indrømme at jeg ikke lige er en engel hvad angår hardware. Men når jeg afsender noget, står jeg inde for at det virker optimalt, medmindre andet er aftalt. Og længere er den ikke.

Brug pæren og hold en god dialog.

Alt andet er idioti og medfører kun trælse episoder. ;) 8)

sko

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 12:30:02
Svar/Indlæg:
1954/464
# 9.....kan kun sige at jeg er enig med dig...

Og man kan jo som du siger, også som køber se om det har været intentionen at tage nogen ved næsen....

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
06-08-2004 12:59:17
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg har heldigvis kun haft meget positive oplevelser med at handle her på oc.dk.

Sajmon: Mht. efterkrav er det rigtigt at du så kan nægte at modtage kassen hvis den ser beskadiget ud, men du kan jo ikke vide om sælgeren har sendt en mursten som du så betaler for. Man kan altid blive snydt og jeg har ingen dårlige erfaringer med at betale forud på konto.

Jeg har så til gengæld den personlige regel at hvis jeg skal købe skal det være fra en der har en historie her på sitet - dvs. har en vis portion indlæg og svar - en man "kender", så man er lidt mere sikker på at de ikke snyder en. Personligt ville jeg da aldrig ødelægge alle mine år her på sitet blot for at snyde en køber i en handel (fordi der selvfølgelig højst sandsynligt vil blive lavet forum-indlæg der sviner mig til).

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 13:01:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

He he :00

(Sorry, kunne ikke lade være :r ;))

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 13:01:58
Svar/Indlæg:
6624/113
Jamen så tænk lige over det her :

Ved efterkrav SKAL sælger oplyse den korrekte adresse for at få pengene som du indbetaler. Du har derfor hans adresse og kan få fat i ham.... ;)

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
06-08-2004 13:03:07
Svar/Indlæg:
202/8
#tja, hvis jeg fik et par millioner for at sælge rundetårn til en herinde... så gjorde jeg da det.
For en sum penge der er så stor at jeg kan leve resten af mit liv af renterne... da har jeg da ikke noget imod at blive svinet lidt til herínde :e

Det er kun 14 dage siden at jeg så at 2.000.000 kr. faktisk er nok til at kunne leve af renterne. :i

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
06-08-2004 13:20:34
Svar/Indlæg:
4295/306
OC.dk er mit liv! :e haha :p

Iøvrigt skal du over den pæne side af 10 mill. for at kunne leve af renterne...

Hvis du har 10 mill. kr. skal du op på 5% i rente (højt i dag!) for at få 500.000 kr. om året, hvilket må siges at være minimum (med mindre konen skal have lov til at fortsætte med at gå på arbejde mens fatter gamer derhjemme :e).

...og så skal du også have råd til at øge opsparingen så de 10 mill. kr. følger inflationen...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 13:21:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Hvis det er din indermestdybfølte holdning, så er du landet det forkerte sted makker :l

;)

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 13:29:57
Svar/Indlæg:
2502/221
jeg har handlet / solgt en del over nettet, og især ved hjælp af siden her :D

Har aldrig haft problemer på nær en gang hvor postDK fuckede en fanbus op!

og som sajmon siger; Sørger for at pakke det godt ind -OG så lidt mere, arbejder selv ved postDK så ved hvordan de behandler det!

og sørger for det virker før jeg sender det (dvs prøv det før man sender hvis man ikke selv har brugt det til salgs dato!)
Ville nok ikke kunne falde i søvn hvis jeg sku ligge og tænke på om man nu har sendt noget lort, såå det er bare en vanesag, så lær den udenad, så´er der ingen problemer,

Desuden plejer jeg altid at tage billeder af tingen før jeg sender, og tager bilelde af indpakningen -så har man altid lidt beviser på en evt skadet varer :i

og til sidst, nu har jeg solgt cpu 4 gange, og uden problemer, men også den ting jege r mest bange for!
for selvom den virker ved afsendelse, er der PÆNT stor chance for at modtager ikke monterer den ordentligt (taler om AMD!)
derfor det altid er godt at følge ovenstående, tjeck den virker, pak den 150% ind, så er man sikker, og vil derfor ikke høre brok om den ect ikke virker.
Men man kan jo altid tale om tingene.

Tja bare mine tanker :D
har altid overholdt dem, og har ingen diskutioner haft med nogle af "mine køberer" og håber fremover ikke der bliver noget.

Sneglehunden

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 13:32:48
Svar/Indlæg:
2502/221
btw 14# ja, og så skal vedkommende satme få besked hvis man er blevet snydt!

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
06-08-2004 13:40:35
Svar/Indlæg:
202/8
#17 rolig nu... det var en joke. Hvor mange tror du vil købe rundetårn? Uden at fatte mistanke om at jeg nok ikke engang ejer det. Det var ikke ment som: "hvis folk er dumme nok til det, så sælger jeg dem hvad som helst.

By the way.
Det eneste jeg har solgt herinde, er en PWM (puls brede modulator. ja, jeg ved godt at du (NoNig) ved hvad det er, men det kan være at der er andre der ikke gør). Det er en blæser-styring. Den bedste slags der findes.
Det var Illisher der købte den (tror nok at hans nick staves sådan) det var enda med pot.meter og drejeskive og manual (hvis nu man skulle trække noget mere strøm ud af den) og det hele.
Til den nette sum af: 0 kr.
Jeg betalte porto

Høber ikke Illisher føler sig snydt :00

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 13:55:22
Svar/Indlæg:
4263/107
Bruger såmænd bare min skepsis og sunde fornuft når jeg handler, og er det en "mindre kendt" person vælger jeg i de fleste tilfelde at lade vær med at handle (medmindre det er et stykke hw af minimal værdi)

Hvorfor gør jeg det ?

Jo, det er såmænd fordi jeg er 112% overbevist om at personer som har mange posts og tit kommer i forum, ALDRIG kunne finde på at miste deres respekt blandt os andre... :o

Så er man godt nok også en klaphat (læs: **************************************) hvis man gør det ! :r

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 14:23:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #20

Selv rolig nu. Jeg lavede en ";)" til sidst i svaret... :p

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
06-08-2004 14:32:12
Svar/Indlæg:
202/8
#22 ja, det er også rigtigt.
Jeg havde bare også lyst til at fortælle om min gode service.
Synes selv at 0 kr. er en fair pris på det meste...
Og når jeg betaler porto for noget jeg giver væk. ja, så er det jo endda bedre end når NoNig betaler porto for at modtage jeres gamle HW.