Webkodning spørgsmål

Diverse d.  06. august. 2004, skrevet af System
Vist: 203 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
06-08-2004 19:55:09
Svar/Indlæg:
0/11005
oki jeg har startet et forum.. :) www.freakerszone.org

Men kan ikke forstå forskellen mellem

Php 4
CSS
Java
MySQL

Selvom jeg læser en masse links forstår jeg ikke forskellen når vi snakker Forum scripts... :)Nogle af jer nørder (ikke ondt ment) Som kan hjælpe mig med at forstå det.. ?:(

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2004 20:46:39
Svar/Indlæg:
4120/115
Nej!

PHP = Serverside script, hvilket vil sige at du bla kan få serveren til at generere f.eks. html kode ud fra forskellige kriterier, eller input fra en FORM e.lign. F.eks. benytter OC.dk ASP kode til at give hver bruger sin egen profil, og mulighed for at sende data til forummet osv. Det bliver altsammen varetaget af ASP koden... ASP er Microsofts udgave af et Serverside sprog!

CSS = Style sheets... Giver bla. mulighed for at benytte en bestemt Class, til at angive forskellige grafiske egenskaber for forskellige html komponenter... Det kan gøre det lettere at bestemme et udseende på hjemmeside, og spare lidt kode, og dermed også lidt download tid (måske ikke helt vildt aktuelt med en ADSL forbindelse!)

Java kan være flere forskellige ting... Java i sig selv kan bruges nogenlunde på samme måde som PHP, som et serverside script, eller kan hvis clienten har installeret en fortolker (MS virtual mashine eller SUN java) køre en Java program direkte på computeren/clienten evt. som plugin i browseren...
Derudover findes der JavaScript/JS som kan køres som script, og behøves ikke at kompileres, bruges bla. meget til Dynamisk HTML hvor man har brug for at ændre nogle egenskaber i html koden direkte på clienten, osv. Man kan måske godt lige betegne det som en clientside, udgave af et serverside script... dataene behandles lokalt, hvorimod dataene behandles af serveren ved serverside scripts 😉

SQL = Database queries... Bruges til at sende data eller forespørgsler til en database. (SQL forespørgslerne er ikke automatisk ens for alle databaser!!! så f.eks. en mySQL forespørgsel kan ikke nødvendigvis bruges til en Access database.)