Varmemåling på ABIT kort - *UPDATE*

Bundkort / CPU d.  07. august. 2004, skrevet af Lamsebamsen
Vist: 619 gange.

Lamsebamsen
 
Superbruger
Tilføjet:
07-08-2004 23:26:36
Svar/Indlæg:
188/20
Siden der ikke var nogen der gad at svare mig på mit spørgsmål i min tråd inde på overclocking, så må jeg vel hellere oprette spørgsmålet her...

Jeg har et Abit IC7-MAX3 kort og en Intel P4'er 2,8 som ligger og banker derudaf med en worktemp på 65 når den er højest her i sommervarmen...
65 grader er vel for meget, men så var det jeg tænkte på om ikke der er noget med at Abit kort måler forkert...?!

Hvis de gør, hvor meget skal jeg så cirkus tage fra eller lægge til den temperatur jeg får med MBM...?

Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2004 23:34:43
Svar/Indlæg:
6624/113
Øhm... Du ER på overclocking.dk...?



Lamsebamsen
 
Superbruger
Tilføjet:
07-08-2004 23:37:39
Svar/Indlæg:
188/20
Øhm...
Kunne det tænkes at det var "overclocking forum'et" jeg hentydede til...?!



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2004 23:43:56
Svar/Indlæg:
6624/113
Du ER på overclocking.dk forummet?

www.hardware-test.dk og www.overclocking.dk har det samme forum - bare portet til 2 sider.

Det er ligegyldigt hvor du logger på - det er de samme indlæg og tråde du ser. 8)



Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2004 23:47:30
Svar/Indlæg:
1321/45
Hvis du trækker 10 grader fra, er du ret tæt på den rigtige temp.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2004 23:58:32
Svar/Indlæg:
3346/81
#0 Ja lad nu være med at gøre i din egn rede 🙂

Anyways - har lige skiftet - tonite - fra ASUS P4C800E til ABIT IC7-G og min idle temp er lige hoppet 20°C - mit gamle IS7-G målte også minimum 10°C for meget som nævnt i #4. Sidder og smiler lidt over at jeg nu er rendt ind i 20°C.

Tomgun



Lamsebamsen
 
Superbruger
Tilføjet:
08-08-2004 00:16:04
Svar/Indlæg:
188/20
Sig mig engang, skal man virkelig s...k...r...i...v...e... t...i...n...g...e...n...e....n...e... l...a...n....g....s.....o...m....t.. h....e....r....i...n....d...e....? ;)

JEG VED GODT JEG ER PÅ OVERCLOCKING.DK'S FORUM!
- inde i forummet (overclocking.dk's) er der flere "under" forummer, hvoraf det ene af de forum's hedder 'overclocking'...
Ligesom et af dem hedder 'grafikkort', et andet (dette) hedder bundkort osv.................
Det var dette "under" forum jeg refererede til...

#4 og # 5...

Tusind tak for svaret, det var alt jeg ville vide :e
Så lige nu hvor min idle temperatur er nede på 48, så er den i virkeligheden et sted mellem 28 og 38...?!
Sådan rundt regnet...

Så skal jeg ikke ud og have ny køler foreløbigt 8)



Lamsebamsen
 
Superbruger
Tilføjet:
08-08-2004 00:17:57
Svar/Indlæg:
188/20
- tror i øvrigt også lige jeg smider siderne på kabinettet igen ;)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 00:21:48
Svar/Indlæg:
3346/81
#6 - 7 🙂

Well jeg har i hvertfald ikke tænkt mig at panikke over mine nu 42 °C som idle - no sir!

Tomgun



Raskolnikov
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 00:27:16
Svar/Indlæg:
1321/45
#5

+20 er meget voldsomt, synes jeg?

Har du taget højde for relative ting såsom "kølepasta-udjævning" og Bios-updates?



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 00:42:05
Svar/Indlæg:
3346/81
#9 - du har da fuldstændig ret i at jeg ikke har nået at klaske den seneste BIOS ind, og AS5eren har nok heller ikke nået et gøre sin virkning til fulde, men jeg er stadig ikke nervøs over at den viser de der 20°C mere end ASUS kortet - jeg tror heller ikke at de var helt på plads.

Men dine pointer er helt valide! 🙂

Tomgun




Sakari46
 
Overclocker
Tilføjet:
08-08-2004 02:29:04
Svar/Indlæg:
51/21
lol.. troede sgu ikke han blev nødtil at forklare jer hvad han mente med overclocking... hehe :) det var da ikke til at midsforstå...

anyways.. ja jeg har også et abit kort (ic7-g) og jeg har waterchill antarctica.. mit abit kort viser 46 idle, men den er ca. 30 med extern probe.. min load temp er ca. 57 c ifølge abit, men den er ikke over 44 c med extern probe. (målt midt i sommervarmen)

på abits hjemmeside skriver de selv at deres metode til at udregne tempen, er en matematisk formel, ikke en probe... de skriver også at deres temp måske ikke er 100% præcis (100%?????! prøv at skrive 4%, det lyder mere realistisk)
jeg kan ikke lige finde linket, men jeg så det i dag på deres side.

anyways 65-10/20 er 55-45... så det er stadigt en rimelig høj temp i mine øjne, hvis du har råd til vandkøling skulle du tage og købe et sæt, det er alle pengene værd!. eller så køb et par gode lownoise kabinet fans, og en bedre cpu køler.. det behøves ikke koste en bondegård.

håber jeg hjalp en smule. :)




#12
Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 02:36:19
Svar/Indlæg:
3712/44
Har næsten lige lavet samme skifte som Tomgun ;)

Jeg har også ca 20°C forskel på idle temperaturerne på mit system fra et Asus P4C800E (bios 1016) og Abit IC7-G (bios 22). Og det er med samme cpu, samme spænding, samme hastighed, samme køling, samme montering (jeg har ederma***** sat det kølehoved på mange gange), kort sagt alt er det samme, undtagen temperaturen på bundkortet. Selv temperaturen på mit Mach II GT er helt den samme idle/load, så der er MEGA stor forskel på Asus Og Abit. Med min gamle 3.2EE cpu i et standard Mach II var der hele 22°C forskel på full load temps.

Sandheden omkring cpu temperaturen ligger nok et sted midt imellem, men da jeg i sin tid kørte min overclockede 3.2C på retailkøleren i en periode, kunne den snildt køre prime95 torture stabilt ved 78-80°C i Abit'et uden at throttle ned (testede med bl.a. timedemos i Quake og 3dmark mens jeg primede), så det viser uden tvivl for meget.



Lamsebamsen
 
Superbruger
Tilføjet:
08-08-2004 02:44:38
Svar/Indlæg:
188/20
Endelig, een der ikke skal have tingene skåret ud i pap og bøjet i neon...

#11

Jeg er ikke så meget for det der vandkøling...
- det forekommer mig unaturligt og temmeligt risikabelt at stoppe en masse vand ind i en elektronisk genstand med strøm i...
Ved godt at det er pjat, men jeg er ikke klar til at overskride den grænse endnu :00

Jeg er i stedet for igang med at kigge på køleprofiler til RAM og chipset og cpublæsere med køleprofiler af sølv...
- og så skal jeg have et nyt kabinet, da luftgennemstrømningen ikke er overvældende overbevisende i det jeg har :r

Min cpublæser er vist egentligt ganske udemærket, men som sagt så arbejder konstruktionen i kabinettet imod den ihærdige lille satan...

Angående deres dårlige undskyldning for usle temperatur målinger, så må de fandeme tage sig sammen...
- de påstår at være en af de bedste leverandører til overclock'ere og at de kommunikerer med brugerne af deres grej for at blive de bedste på markedet...
Jamen for fanden, når man oc'er så er varmen for helvede een af de absolut vigtigste ting i hele regnskabet, eller hva'?

Tag jer sammen Abit :p



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 08:33:50
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Du har ret. "Vandkøling" er for "specielle" folk. Det vil jeg give dig ret i, og det er rart for en gangs skyld at se en, der lige træder et skridt tilbage. For der er mange der bare springer ud i det, og ikke tænker sig om.

Men du kan som regel regne med at trække ca. 10ºC fra, når vi snakker ABiT-bundkort. Mange bundkort-producenters bundkort måler forkert og stikker en totalt hen i vejret temperatur ud.

Men du skal bare tage det stille og roligt. Der hvor du kan se, om der er noget galt, er hvis din forskel i temperatur mellem 'idle' og 'load' er helt gal.

F.eks. kører du med 33ºC i 'idle', og springer den så pludselig op på 65ºC under 'load'. Ja så er der noget grueligt galt. Det kunne meget vel tyde på dårlig kontakt mellem CPU og køler, hvor der vil kommulere sig varme, og ligeledes være en dårlig varmeoverførsel.

Jeg har luftet min mening omkring kølepasta, og rystet lidt på hovedet af dem der går virkelig meget op i det.

Man skal ikke smøre tommetykke lag på, men bruge pæren, og så lige tage den med ro. Det er "bare" kølepasta, og mange af de metoder de beskriver hjælper ikke mere, i ºC, end det er værd at bemærke.

Når man vil overclocke er en af grundteserne altid: Tænk dig om.

Det kan henføres på mange ting. Men i bund og grund betyder det også, at man ikke blindt skal stole på alle tal og programmer. Der har jeg stiftet megen erfaring.

Mange har lært, at man ikke blindt skal stole på de temperaturer de får spyttet i hovedet. Men igen, som jeg sagde før, så er det hvis der forekommer en brat temperaturstigning (over 10ºC inden for 3-5 minutter), at der er noget galt.

Det kan være alt fra dårlig kontakt mellem køler og CPU, til stillestående luft i kabinettet, eller dårlig blæser på CPU osv. osv.

Der er så mange faktorer at det er svært, at udstikke en generel formel og tjekliste for der er så meget.

Men overclocking er lidt ligesom at bruge en computer på ny. Der er nogle ting og tjek's som skal sidde på rygraden før man kommer videre. Det er ikke noget man "bare lige" springer ud i, og ved og kender til alt fra dag 1.

Men som jeg sagde længere oppe.

For mit vedkommende kan det være fløjtende lige gyldigt om ABiT's kort læser (omkring) 10ºC forkert i forhold til så mange andre producenter, når blot jeg lige tænker mig om og holder øje med stigning og fald i temperaturen.

Så er jeg sgu meget tilfreds med, at eje et ABit-kort, for ét af mine mest vellykkede oc's skete netop med et ABiT kort "ved hånden" ;)

- Held og lykke med det. Og jeg glæder mig til at se dig på "den anden side" 8)

PS.: Jeg forstod godt den med "overclocking" ;)



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 09:26:32
Svar/Indlæg:
6531/410
svar dog på mandens spørgsmål istedet for at diskutere om han er det ene eller det andet sted :00

Ang temp på dit abit mb vil jeg faktisk mene abit rammer mere rigtig end asus.

min cpu er ifølge asus probe 25º idle og 32º load det er her hvor jeg har en temp på 24º i luft temp

jeg har så menteret nogle følere en vev cpu og en under nordbroen.
der er cpu en idle 35º load ca 44º
nordbro er 41º idle og ca 52º load



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 11:40:17
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Huh?! ?:(

- eller var det rettet på "de andre"?



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 11:42:52
Svar/Indlæg:
6531/410
#16
de første i tråden du kommer da med en forklaring ;)



Lamsebamsen
 
Superbruger
Tilføjet:
08-08-2004 12:39:16
Svar/Indlæg:
188/20
Kære NoNig, rart med nogen der ved hvad de snakker om og som læser det der står i stedet for at bevæge sig ud i en smartass diskussion om hvorvidt jeg er i det ene forum eller det andet...

Jeg har siddet det halve af natten, har influenza så har tid til det, og kigget på blæsere, køleprofiler, vandkøling, kompressorkøling osv osv...
- plus diverse kabinetter og udformningen af dem.

Jeg tror jeg vil være i stand til at køle min puter med de førnævnte sølvprofiler og så måske en 120mm's blæser på min cpu (med sølvkøleprofil), et nyt kabinet med mulighed for montering af flere blæsere, blæser til grafikkortet med heatpipes (evt. ZM80D-HP fra Zalman), køleprofiler overalt på chipset og RAM og så ellers god fornuft når nu jeg skal kigge på luftgennemstrømning inde i dåsen...

Så jeg gemmer vandkølingen til næste gang, eller også springer jeg måske direkte til kompressorkøling...

PS : Er der egentligt en minimums temperatur som cpu'en og systemet helst skal have?
Læste om en der have 3 i work og -22 i idle...
Det kan da ikke være godt for komponenterne, eller hva'?



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 15:03:20
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #18

Nej. Der er faktisk ikke en reel minimumstemperatur. Man kan snakke om en ideel temperatur for visse komponenter.

I realiteten må "minimumstemperaturen" være 0,1K. Men ellers så, jo bedre køling jo bedre.



rever
 
Superbruger
Tilføjet:
08-08-2004 15:19:46
Svar/Indlæg:
454/31
Kig rundt i forum først til en anden gang, bare et godt råd ;)
Men ja, abit bundkort måler forkert, lige pt. står min max3 mobo med en p4 2.6@3.2 på 38grader og i bios til 50 grader..



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 16:37:50
Svar/Indlæg:
6531/410
din temp i bios vil altid være højre end idle i windows



NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 18:07:08
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #21

Hvordan dét? ?:(



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2004 18:31:31
Svar/Indlæg:
6531/410
#22
forde cpuén ikke får sin kill command i bios og derfor ikke er helt idle.

du kan jo selv prøve at teste det lad den stå i bios 15 min og se temp stige stille og roligt.



Lamsebamsen
 
Superbruger
Tilføjet:
09-08-2004 01:18:26
Svar/Indlæg:
188/20
#20

Tak for det gode råd, det varmede...

Jeg er udemærket godt klar over at der står flere steder i diverse forums at abit kortene generelt måler forkert, ja det står endda også om andre mærker end abit...
Men sjovt nok når jeg har skrevet indlæg hvori jeg har talt om mit eget system, med det faktum at jeg har et Abitkort installeret meget klart penslet ud, så er jeg altid blevet slået i hovedet med at en load temperatur på et sted mellem 60 og 63 er ALT ALT for meget og at jeg jo nærmest er ved at futte min computer af...
Derfor ville jeg gerne vide sådan nogenlunde hvor meget de målte forkert, da Intel selv nævner en temperatur mellem 70-75 som max på netop min cpu...
- og hallo, jeg er jo i virkeligheden 'nede' på omkring 50, så det er sgu' nok ikke så slemt når alt kommer til alt...!?
Ikke med tanker på hvilket kabinet jeg sidder med, tro mig...

Så endnu engang, tak for de varme ord...
- det er rart når så intelligente folk som dig blander sig i en samtale. Det har jeg virkeligt fået set her i denne tråd!



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 15:05:15
Svar/Indlæg:
3346/81
En lille up-date her i sommervarmen:

Faldt over dette link mht. temperaturforskelle og målinger -der er nemlig både Abit og Asus sammenlignet, og jeg bliver selvfølgelig lidt glad for at Lars og mine observationer viser sig at stemme med de målinger de foretager ovre på bleedinedge.

Bringer lige et lille uddrag af konklusionen

"The numbers definitely speak for themselves. The Abit software reported temps anywhere from 10-13 degrees Centigrade high, and the Asus software read anywhere from 5-8 degrees Centigrade low as compared to the digital probe."

Altså ikke helt skævt med de 20°C som Lars og jeg har oplevet ved at gå fra Asus P4C800-E til Abit IC7, men hop over på

http://www.bleedinedge.com/rev...

og læs hele testen.