-> #13
Du har ret. "Vandkøling" er for "specielle" folk. Det vil jeg give dig ret i, og det er rart for en gangs skyld at se en, der lige træder et skridt tilbage. For der er mange der bare springer ud i det, og ikke tænker sig om.
Men du kan som regel regne med at trække ca. 10ºC fra, når vi snakker ABiT-bundkort. Mange bundkort-producenters bundkort måler forkert og stikker en totalt hen i vejret temperatur ud.
Men du skal bare tage det stille og roligt. Der hvor du kan se, om der er noget galt, er hvis din forskel i temperatur mellem 'idle' og 'load' er helt gal.
F.eks. kører du med 33ºC i 'idle', og springer den så pludselig op på 65ºC under 'load'. Ja så er der noget grueligt galt. Det kunne meget vel tyde på dårlig kontakt mellem CPU og køler, hvor der vil kommulere sig varme, og ligeledes være en dårlig varmeoverførsel.
Jeg har luftet min mening omkring kølepasta, og rystet lidt på hovedet af dem der går virkelig meget op i det.
Man skal ikke smøre tommetykke lag på, men bruge pæren, og så lige tage den med ro. Det er "bare" kølepasta, og mange af de metoder de beskriver hjælper ikke mere, i ºC, end det er værd at bemærke.
Når man vil overclocke er en af grundteserne altid: Tænk dig om.
Det kan henføres på mange ting. Men i bund og grund betyder det også, at man ikke blindt skal stole på alle tal og programmer. Der har jeg stiftet megen erfaring.
Mange har lært, at man ikke blindt skal stole på de temperaturer de får spyttet i hovedet. Men igen, som jeg sagde før, så er det hvis der forekommer en brat temperaturstigning (over 10ºC inden for 3-5 minutter), at der er noget galt.
Det kan være alt fra dårlig kontakt mellem køler og CPU, til stillestående luft i kabinettet, eller dårlig blæser på CPU osv. osv.
Der er så mange faktorer at det er svært, at udstikke en generel formel og tjekliste for der er så meget.
Men overclocking er lidt ligesom at bruge en computer på ny. Der er nogle ting og tjek's som skal sidde på rygraden før man kommer videre. Det er ikke noget man "bare lige" springer ud i, og ved og kender til alt fra dag 1.
Men som jeg sagde længere oppe.
For mit vedkommende kan det være fløjtende lige gyldigt om ABiT's kort læser (omkring) 10ºC forkert i forhold til så mange andre producenter, når blot jeg lige tænker mig om og holder øje med stigning og fald i temperaturen.
Så er jeg sgu meget tilfreds med, at eje et ABit-kort, for ét af mine mest vellykkede oc's skete netop med et ABiT kort "ved hånden" ;)
- Held og lykke med det. Og jeg glæder mig til at se dig på "den anden side" 8)
PS.: Jeg forstod godt den med "overclocking" ;)