Død PC efter rengøring

Diverse d.  10. august. 2004, skrevet af System
Vist: 838 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2004 13:46:23
Svar/Indlæg:
0/11005
Efter at have rengjort diverse blæsere i min pc, så er den gået fuldstændig i ged. I første omgang troede jeg kun det var mit c: drev som var stået af, da den meldte boot error når jeg forsøgte at starte. Men efter at have investeret i en ny, finder jeg ud af at det ikke kun er hdd'en som er fucked, men også mit bundkort for efter at have monteret den nye hdd så crasher systemet efter at have kørt POST. Jeg har efterfølgende monteret et gammelt bundkort, hvorefter det er lykkedes mig at installere win xp, men systemet kører stadig ikke optimalt.
Er der nogen som har en idé om hvad det kan være som er galt?
Kan det være strømforsyningen, eller er det bare hdd'en og bundkortet som er gået. Jeg vil jo helst ikke fortsætte med at brænde udstyr af.
håber at der nogen som kan hjælpe
KillerFrog
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 13:50:39
Svar/Indlæg:
1950/230
Udfyld profil, så er det meget nemmere at hjælpe dig, og vi behøver ikke at spørge til alt dit hardware.!



grusgraven
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2004 14:13:52
Svar/Indlæg:
8/1
Så skulle den være ændret!



Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 15:04:35
Svar/Indlæg:
516/25
Hvordan rengjorde du den? Forhåbentligt ikke med en støvsuger vel?



bassenborg
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 16:30:16
Svar/Indlæg:
56/27
Jeg bruger selv en støvsuger, og det sker der ikke noget ved, hvis bare man er forsigtig.
Hvor meget har du haft skilt ad?
Har du evt. haft køleprofilet til CPU'en afmonteret, så tjek lige om den er monteret rigtigt igen.
Tjek alle ledninger/stik, om de sidder som de skal.



sifat
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 16:31:01
Svar/Indlæg:
114/79
rengøre sku da selv min comp med støvsugeren sker ikke noget ved det men prøv ramne ? kan være de ikke er i bund



Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 16:35:31
Svar/Indlæg:
516/25
En støvsuger er god til at skabe statisk elektricitet, så det vil jeg ikke råde jer til at bruge. At der ikke er sket noget endnu betyder ikke at der ikke kan ske noget.



grusgraven
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2004 16:41:20
Svar/Indlæg:
8/1
Jeg har brugt en støvsuger i bunden af kabinettet, og på strømforsyningen, kan det have forsaget den til at brænde bundkort og harddisk af?? jeg har haft afmonteret køleprofilerne, og eftertjekket dem flere gange, så jeg mener ikke det kan være dem som det er galt med....
rammene har jeg også haft tjekket så jeg mener ikke at det kan være dem...



Orca
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 16:46:37
Svar/Indlæg:
516/25
Har du prøvet at starte maskinen op med kun det mest nødvendige? PSU + Mobo + CPU? Giver den hyletoner som signaler på at der mangler dele, eller er den helt død?



grusgraven
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2004 17:02:18
Svar/Indlæg:
8/1
Jeg har fjernet alt på nær bundkort, CPU, ram og grafikkort, og den starter op og kører fint gennem POST, men når den så skal finde et boot medie, så crasher den....



bassenborg
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 17:36:54
Svar/Indlæg:
56/27
Nu skriver du at den ikke kan finde et boot medie.
Har du gjort den så meget rent, at du har formateret den?
Kommer den med nogle "biip-lyde"?
Kan du komme ind i bios?



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
10-08-2004 17:58:43
Svar/Indlæg:
7881/1165
En støvsuger kan laver statisk elektrisitet. :e
Og i siger ja ja!!...
Jeg: Men når i suger luften ud, dannes der så mange ladede ioner, at der kan springe gnister!!
Og i si'r: Jaja, det er bare gnister, dem slår man sig max på!!
Jeg: Og der kan først sprænge gnister ved ca. 2000v.
Ergo, er der sprunget en gnist, over et print.... = kabut og afbrændte modstande!!
Bedste måde at gøre rent på: Luft på flaske fra silvan!! Det fjerner effektivt støv og andet snask!!
BRUG ALDRIG STØVSUGER, heller ikke hvis i har jord. Det hjælper ingenting, da det er mængder af ladede ioner en støvsuger fjerner!! ;)



grusgraven
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2004 18:10:12
Svar/Indlæg:
8/1
Jeg kan godt komme ind i BIOS'en, og det er også lykkedes mig at få den til at boote på win xp cd'en, men den crasher kort tid efter...



grusgraven
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2004 18:15:38
Svar/Indlæg:
8/1
Hvis det er statisk ladning, som er udviklet i PSU'en bør jeg så skifte den??... jeg tror ikke at ladningen kan være opstået på selve bundkortet, da jeg ikke rigtigt brugte støvsugeren der, men jeg gav til gengæld strømforsingen en ordenlig tur..... x(



dashhi
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 18:35:18
Svar/Indlæg:
378/106
oki..
bare sådan for at være på den sikker side.. :) nu sidder alle stik rigtigt.. ingen der sidder halt i eller noget vel ?

hvad sker der når den crasher? låser den sig? genstarter eller ? siger PC speaker noget?



grusgraven
 
Overclocker
Tilføjet:
10-08-2004 18:39:23
Svar/Indlæg:
8/1
den låser bare, og siger ikke en lyd....




Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 19:16:00
Svar/Indlæg:
8947/160
Det er garanteret dine ram. Har lige siddet med det samme problem.!!



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
10-08-2004 19:57:58
Svar/Indlæg:
7881/1165
19# Jeg er ret sikker på at det er at støvet der er ladet, og når støvsugeren suger støvet op, fjerner du ladning fra printet. Støvsugeren bliver altså anderledes ladet end printet, og der kan springe gnister. Måske ikke mellem støvsugeren(da den ofte er af plastik jo mindre det er en gammel nilfisk) Men en finger, eller andet metal der har jordforbindelse!!
Det klassiske elev-forsøg i fysik, med at en nogle børn står med hænderne på en kugle, og håret står lige op. Det er i grove træk det samme princip!
Prøv at spørge en elektriker!!... Han ville flå sig i hovedet hvis du sagde det til ham!! Det er meget reelt problem, og tror at du er fan'ns heldig at der ikke er nogle af dine maskiner der har mistet et kredsløb pga. støvsugning. sæt hellere støvsugeren til at blæse hvis du kan, det er meget bedre!!, og helst luft fra en kompressor, eller luft på flaske!!



bassenborg
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 20:03:15
Svar/Indlæg:
56/27
Bare til en oplysning; jeg har støvsuget i 6 år, uden problemer.



bassenborg
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 20:26:56
Svar/Indlæg:
56/27
Bare for sjov, kan vi prøve at køre en tråd, og høre hvordan vi forskellige, gør vores computere rene.
Bare fordi der er et par stykker af os der ikke har problemer med at støvsuge, kan det jo godt være der er andre der har.
Og Red Martian's redegørelse lyder jo faktisk ret logisk.



hamilton
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 21:21:39
Svar/Indlæg:
1419/29
er i køllinger eller hvad man bruger sku da kompressoren når man lufter pc ;) har selv gjort det meget hurtigt.



Twilight
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 21:21:51
Svar/Indlæg:
597/39
Den er faktisk god nok den med støvsugeren, har arbejdet på flere elektronik værksteder hvor vi enten brugte trykluft eller gamle nilfisk støvsugere med metalrør der så var tilsluttet samme potentiale som produkterne, os selv og så videre.




Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 21:33:47
Svar/Indlæg:
4954/69
Tja mig og min bror har brugt støvsuger til at rense computeren med de sidste 5 år..



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 22:33:01
Svar/Indlæg:
2959/206
Ved ikk om det er skrevet endnu...
Men hvis du har AMD cpu...
Så kan du vel "nemt" have knust kernen da du afmonterede Køleren... 😕

Gider ikk til at læse alle de posts igennem ;)
Hmm har A L T I D rengjort min comp med støvsuger / køkkenrulle... og der er sku aldrig sket noget ;)
Plastik Støvsuger ;)
Ved ikk om det er anderledes med Jern :P

/DjeavleN



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 22:49:38
Svar/Indlæg:
2959/206
Hmm #28..
Nu er jeg altså heller ikk helt sikker på at jeg går helt ind og røre hardware (bundkort, gfx osv...)

Kølere rammer jeg da :P
Og også Harddisk når de virkelig trænger... Men det er sku ikk så tit :)

/DjeavleN



Pejsen
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 22:59:48
Svar/Indlæg:
415/19
Tjaa jegt skifter alligevel lortet ud før der når at komme støv på det....

det håber jeg dog ikke bliver tilfældet med min nye shuttle :)



Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 23:02:35
Svar/Indlæg:
197/19
LOL, i er sq sjove at høre på, efter at ha været på et 2 ugers kursus ang. ESD/EOS, så er her mange .. hmm.. sjove teorier herinde :e
Jeg bruger selv en støvsuger, og det gør jeg ozz på job, hvor det ofte drejer sig om instrumenter på flere hundredetusind, i nogen tilfælde er det endda anbefalet af producent via matins.

men som så meget andet.. så er intet idiotsikkert, dertil er idioterne for kloge 8) men du kan liså let ødelægge noget med ESD med din finger, eller en skrutrækker... SÅ husk altid at aflade dig selv, og at arbejde på et antistatisk underlag(aviser, træ etc etc.) hmm, nej det må være nok nu. :00



DjeavleN
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 23:15:03
Svar/Indlæg:
2959/206
Nah holder mig bare til Gulvtæppe der er strøm i :D

/DjeavleN



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2004 03:39:55
Svar/Indlæg:
4338/142
#0

Hvis du har brugt støvsuger, lyder det til at du evt. har suget en jumper af din HDD - derfor er comp'en forvirret over hvilket drev der skal bootes fra.

min teori :00



Sneglehunden
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2004 08:53:41
Svar/Indlæg:
2502/221
30# hehe me to,

Satme sjældent jeg har problemer emd støv, der er kun lige den blæser bagerst i min psu, som virkeligt minder om støv!



grusgraven
 
Overclocker
Tilføjet:
11-08-2004 09:36:02
Svar/Indlæg:
8/1
#27 Jeg har testet cpu'en i et andet bundkort og der startede maskinen fint op..
#33 Jeg har eftertjekket alle mine jumpers, så jeg er efterhånden nok overbevist om at der er har været en statisk ladning..



Bwana
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2004 14:13:47
Svar/Indlæg:
132/3
I old gamle dage da jeg blev færdiguddannet som EDB-ingeniør fik jeg kort efter ansættelse hos IBM - som cheftekniker

Her skulle jeg og mine medarbejdere gennemgår en uddannelse der var designet i USA hos moderselskabet - så vi kunne sikre at da tiden sindsygt dyre comps. kunne serviceres uden at ødelægges

En af de første ting vi lærte om var statisk elektricitet - vi fik forevist nogle grumme film af folk der pillede på deres enheder og fik der efter forevist røgentfilm af de beskadigede enheder samt slowoptagelser at "lyn-nedslag" i enhederne

Vi er mange der piller på vores comps og de fleste gange slipper vi godt fra det - men enkelte gange så lykkes det folk at blæse en ramkreds eller en cpu i stykker med statisk elektricitet

Vi lærte at hvis man lige holder om et vandrør eller et radiatorrør før man piller på compen - så kan man fjerne det meste statiske elektricitet - men et armbånd til omkring 100 penge kan løse de fleste problemer

En ting vi også lærte var aldrig at bruge en støvsuger - en støvsuger kan i løbet af no time totalskade din comp

Jeg ved godt at der er folk der 100vis af gange har sluppet godt fra at støvsuge deres comp. men er uheldet ude så ryger den - hvis du kikker på film eller pics fra samlefabrikker - så vil du se de alle bære et armbånd der er knytet til lidt grund - så de ikke kommer til at ødelæge de kostbare chips

Skal du rense din comp. så vær sikker på du er afladet og rør aldrig ved dine chips - brug trykluft til at rense med og vær yderst forsigtig - det skal kun ganske lidt til og så skal du kikke dig om efter en ny enhed

Støvsugning burde være forbudt





Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2004 17:38:43
Svar/Indlæg:
197/19
@Bwana, lol, det er sikkert den samme skrækfilm jeg fik forevist for mange år siden( i flyvevåbnet).
Flyvevåbnet har siden ofret mange millioner på ESD/EOS sikring.. men i dag taler de om ikke de penge, q have været brugt bedre, he he, måske.. allligevel afholder det danske flyvevåben kurser for civile firmaer.. tja, ESD/EOS er jo en mega (penge)industri 8)

Men hvordan fa... kan du anbefale trykluft?? når du er modstander af luftsugning ??? de gir de samme ladninger, det lærte du vel ozz.. i en del af vores matins, er både trykluft, og sugning strengt forbudt.

den nemmeste måde at aflade sig på ( hvis man ikk har en ESD sikret arbejdsplads), er at lige røre ved noget metal i kabinettet :e
så har man med garanti samme ladning som resten af maskinen, man skal sefølgelig ozz huske at ta net og strøm stik HELT ud af maskinen, inden man piller.

Husk, selv på en EDS sikret arbejsplads, kan tingene alligevel gå itu. 8) men, seføli, jo mere man ved om emnet, jo nemmere er det at undgå uheld/fejl, med eller uden de rigtige hjælpemidler...



Brovang
 
Superbruger
Tilføjet:
11-08-2004 17:42:52
Svar/Indlæg:
197/19
hov, det kom ikk med.. :e
det nytter ikke meget at røre ved et vandrør, hvis man fx. bagefter går to meter på et syntetisk gulvtæppe :r