email server

Diverse d.  10. august. 2004, skrevet af System
Vist: 464 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
10-08-2004 19:24:45
Svar/Indlæg:
0/11005
hey all
er der en som kan hjælp mig med min email. server..
here er problemmet
jeg kan godt sende men ikke modtage.-..
kan i hjælpe mig...

mvh
Goboy

rever

Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 19:28:06
Svar/Indlæg:
454/31
Hvilket styresystem? Hvilket program ?! Lidt mere info tak ;)
Har du router? Er porten låst op ?!

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 19:36:36
Svar/Indlæg:
1996/65
hvilken internet forbindelse er det du har ... !??

fordi mange internet udbydere blokere for porten der bruges til inkommende mail ... sådan at man ikke kan bruge en privat linje til kommicielle formål ...

Det er noget fusk, fordi TDC skriver at de blokere porten pga. hacker angreb ... men den forklaring holder vist ikke helt i retten ...

rever

Superbruger
Tilføjet:
10-08-2004 19:37:59
Svar/Indlæg:
454/31
Har nu ikke hørt om at udbyderen blokere porten, men man skal jo ikke udelukke det!

CyberOpz

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 20:02:29
Svar/Indlæg:
25/0
TDC har lukket for indkommende og udgående trafik til andet end deres server...

Det kan du dog komme udenom med at sætte ved at sætte mail exchange featuren for domænet som du peger på din mailserver.
dvs. at du sætter

MX priority 10: mailserver.ditdomæne.dk
MX priority 20: backup-mx.post.tele.dk

Udgående SMTP skal du configurerer en såkaldt smarthost. Denne skal du så indstille til smtp.mail.dk

Dette er kun gældende ved TDC bredbånd adsl. Tjek derfor med din udbyder.

#3 Jo den holder helt i retten! Fordi f.eks. hvis du får installeret et spyware program med indbygget mailserver, kan denne jo benyttes til at udsende SPAM uden brugerens kendskab. Derfor er der naturligvis lukket for både den indgående men og den udgående trafik nu til andre end tdc's servere. En fejlconfigureret mailserver kan f.eks. også stå som et 'åbent relay'. Dvs. den videresender ald mailtrafik og kan derfor igen (mis)bruges til at sendes store mængder post. BEMÆRK at hvis dette er tilfældet #1, så plejer internetudbyderen at lukke for forbindelsen indtil fejlen er rettet! Dette skyldes at disse bliver registreret et utal af steder på nettet og derfor kan skabe enddog store problemer for den bruger der overtager IP adressen...

/CyberOpz

CyberOpz

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 20:04:45
Svar/Indlæg:
25/0
taget fra tdconline.dk:

Jeg vil gerne have min egen mailserver, hvad skal jeg gøre?
TDC Bredbånd er velegnet til at have egne servere stående, hvis man vælger en fast IP-adresse.
For at forhindre misbrug af mailserveren, er tcp/25 (mailserver-porten) blokeret i TDC' s router, og derfor skal man i DNS sætte en sekundær mailserver (backup-mx.post.tele.dk) ind. Dette gøres som følger:
mail.domaene.dk. IN A x.x.x.x
domaene.dk. IN MX 10 mail.domaene.dk.
domaene.dk. IN MX 20 backup-mx.post.tele.dk.

Efter TDC har lukket for port 25 - med undtagelse af adgangen til TDC's egen mailserver - skal du ændre opsætningen af din mailserver til at bruge smart host (hedder også relay host). Du skal bruge smtp.mail.dk som smart host.

I postfix gøres dette for eksempel ved at indsætte følgende linie i /etc/postfix/main.cf: relayhost=smtp.mail.dk

Software til server-applikationer kan hentes fra TUCOWS - http://tucows.tdconline.dk .

Hvilken adresse har TDCs SMTP-server for TDC Bredbånd kunder?
TDCs SMTP-server for TDC Bredbånd kunder har adressen smtp.mail.dk.

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2004 21:26:59
Svar/Indlæg:
1262/95

Jeg er så af den opfattelse, at hvis man har intentioner om at sætte en mail server op, så undersøger man lige sagerne temmelige godt inden man begynder på noget.
Gør man det, så er man helt fortrolig med hvad "open relay" er og man er også helt fortrolig med at få sat en ordentlig bruger verificering op, og så forsvinder formålet med at blokere port 25.

Jeg er så godt klar over at det er naivt at tro at alle der sætter en mail server op sætter sig bare en smule ind i sagerne. Så derfor bliver det igen nødvendig at blokere port 25.

Det skal siges at jeg har en mail-server til at køre på min egen private linie, Cybercity ADSL. Jeg kan dagligt se at en del prøver at sende igennem min server og en del personer prøver at logge på diverse mail-boxes der ikke eksisterer, netop derfor synes jeg det er vigtigt at man prøver at sætte sig en smule ind i hvad det er der rent faktisk sker "inden" i en mail-server når folk prøver at logge ind til den for at hente den/de mails der nu er sendt til dem.