Statisk elektricitet

Diverse d.  13. august. 2004, skrevet af System
Vist: 392 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2004 17:44:04
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej... Mit værelse er i kælderen - Gulvhøjden er vel ca. halvanden meter under jordfladen.. :\ - Jeg har stengulv i værelset / fliser.... Problemet ligger i... MIN SKÆRM... Og kun min skærm... Udfælder en stor mængde strøm... Har jeg powerkablet i skærmen... og rør det stik der skal i computeren kan jeg mærke strømmen, kraftigt ! - Så snart jeg sætter stikket i min computer, uden at have nogen anden form for strøm i computeren... Giver den stød hvorend jeg rør på kabinettet :\ - Hvor kan jeg gøre for min skærm ikke fucker så meget?? - Der er lige pt. stadig garanti på den... Skal jeg få den byttet? - Er en rimlig pepperet skærm... Samsung SyncMaster 959NF - som i tidernes morgen kostede 3500 ;)

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 17:45:32
Svar/Indlæg:
4338/142
Får skærmen jord?

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 17:50:58
Svar/Indlæg:
4338/142
Sæt et kabel fra kabi. til radiator.

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 18:01:56
Svar/Indlæg:
4338/142

Kender fornemmelsen, optræder også tit bagpå køleskabe :x

Det undrer mig at et kabel fra computer kabi. til radiator ikke virker ?:(

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 18:04:48
Svar/Indlæg:
2353/24
ta´ rigtige gummistøvler på (dem med en naturgummisål) :p for så får man en ikk så let stød.

ang. jordforbindelse, så se i denne tråd: http://overclocking.dk/forum.a...

og så et lille fif (som man bla. kan bruge på færger), det er at tage et fast greb om tingene, istedet kun lige at røre med en enkelt finger, for så mærker man ikke "stødet", fra ting som er statrisk.. )eller hva det nu hedder.

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 18:06:34
Svar/Indlæg:
4338/142

He he - vil du have at manden skal trække i gummirøjser hver gang han skal bruge sin comp. :e :e

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 18:09:45
Svar/Indlæg:
2353/24
har du prøvet med en anden skærm? eller har du prøvet at koble din skærm til en anden comp, i et andet rum eller i et andet hus?

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 18:11:52
Svar/Indlæg:
4338/142
1_2_know <---

Har du ikke et gammelt tæppe du kan smide på gulvet?

tocool

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 19:17:13
Svar/Indlæg:
244/73
Få lavet jord til dit pc udstyr. Har engang brændt en forstærker af fordi den var sat til en pc uden jord.
Jeg har prøvet at lave div. målinger fra forskellige PC'er og til jord, de fleste havde et stel pungt på 80 - 120 V. Så lad være med at røre ved PC'en og radiatoren eller noget andet som har en god jordforbindelse.
Min forstærker kunne ikke lide at få hævet sit stelpungt. :(
(den var helt ny)

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2004 22:06:33
Svar/Indlæg:
751/42
Se at få installeret jord i det værelse i en ruf. Jeg brændte engang et bundkort af på at sætte en printer til ude i vores køkken, hvor vi har klinkegulv. Det er pænt farligt at sætte ting til eller tage dem fra, når der er så store spændingsforskelle imellem dem.

Mvh. Uffe

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 22:18:03
Svar/Indlæg:
2353/24
har du prøvet med det som jeg foreslog i #9?

Dr_Volt

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2004 22:19:43
Svar/Indlæg:
126/30
Hvis huset er fra efter 1962 er der også jord....! Gu er der ej tænker nogen, jo for efter 1962 blev det lov at kraft skulle ha hord, så det er bare at få en elektrikker til at trække en kabel med jord fra kraftstikket.

Har nemlig lige fået lavet det samme tricks i halvdelen af huset

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 22:34:02
Svar/Indlæg:
4263/107
DU MÅ/SKAL IKKE SELV RODE MED ET KABEL TIL JORD !!! x(

Det er livsfarligt, og du SKAL (skal skal skal skaaaaaaaaaaaaal !!!11oneoneone) have en fagmand til det !!! 8)

Ligemeget hvor nemt "indgrebet" lyder til at være, GØR DET IKKE SELV :o

(fik jeg nævnt at det også er ulovligt ? :00)

Dr_Volt

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2004 22:46:33
Svar/Indlæg:
126/30
kan kun give #19 ret, få en fagmand til det, sker der noget er det ham der hæfter

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 23:42:23
Svar/Indlæg:
4338/142

De har en timeløn på omkring 5-600 kroner + materialer

så cirka 1000,-

sort 350,- afhængig af hvor langt ude du kender personen :D

Dr_Volt

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2004 23:43:20
Svar/Indlæg:
126/30
well, en fagmand tager godt og vel 300 i timen, men det tager ikke lang tid for ham at fikse en jord hvis det er, så en 2 timer plus materiale gør en hel del ved det

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 23:48:49
Svar/Indlæg:
1996/65
#19 ... find mig et sted i loven hvor der står at det er forbudt selv at lave en jordforbindelse ... eksempelvis til en stikdåse ... nej vel ....

Så #0 ... det eneste du skal gøre er at finde en stikdåse med "ægte jord", en stikdåse som har 3 skinner ... og så skal du bare skilde den ad, og forbinde en ledning til den mitterste skinde ... og den anden ende af den ledning skal så forbindes til et jordspyd ... som skal bankens ned i jorden udenfor ...

Og nej det er ikke noget farligt ved en jord forbindelse ... den støm som går i sådan en ledning, er den som du aligevel ville have fået stød af, hvis du rørte dit udstyr mens du havde bare fødder på gulvet ...

Såe køb dig en lang ledning og et jordspyd ... Hvis du altså kan finde ud af at bruge en skruetrækker...

Ellers kan du sagtens få en elektrikker til at banke et jordspyd ned, og lave jordforbindelse for dig ... men det vil sikkert koste en lille times løn ... og det er jo billigere selv at lave det hvis man kan finde ud af det ...

Men det kun ulovligt at lave jordforbindelse selv, hvis det er fordi du vil have det som fast instalation i en stikkontakt ... :i

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 23:50:27
Svar/Indlæg:
262/84
Du kan få sat et jordspyd, og det er ikke bare 2 meter, det er mostanden målt i ohm der er afgørende for hvor langt ned det skal. Så man trækker så et kabel fra jordspyddet til tavlen og vupti der er jo. Så er spørgsmålet bare om der er jord med rundt i kablerne i huset for ellers skal der et nyt kabel ned til din computer også. Ang. regler, så er det kun lovkrav at hvis man ændre installation væsenligt dvs. et køkken, en stue osv at man skal trække jord rundt.

PS. den løsning er lidt dyr da en fagman koster og du bør få en elektriker til det. Hvis du ikke ellers har problemer med det, så gør som de andre skriver til din radiator, for den er jordet, det er 99% sikkert, men du skal jo ikke sætte den på malingen, brug evt sandpapir og et spændebånd, eller hvor ventilen er, der er garanteret ikke malet helt. Dog skal du lige tjekke at det ikke er fordi der er overgang i skærmen eller lign, så det ikke er statisk elektricitet men "rigtigt" strøm du mærker, for så vil fi/hfi/HPFI/EHPFI eller hvad du har jo slå fra.

Held og lykke med det.

Dr_Volt

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2004 00:05:12
Svar/Indlæg:
126/30
Skifter man mere end 2 stikkontakter i en husstand SKAL der jord i, og det med de radiatorer er meget fin og godt, men men men er der offentlig vand, så er der nok ikke vandrør i gaden mere, det er pvc rør, også ind til huse :e

Men lidt jordfobindelse er der, men det er ikke optimalt

Håber det kan bruges

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 00:16:17
Svar/Indlæg:
262/84
hvis du vil gøre det nemt uden at du skal rodde med strøm og spændinger og sådan noget, så bank et spyd i jorden så langt ned du kan og træk et kabel derfra og til dit kabinet, så vil det jo være jordet. Det er ikke det helt rigtige jo, men det nemmeste. Dog vil jeg fraråde at du begynder på for meget af det andet selv, for selvom der er mange Dr. Leth´er her i verden så er der en grund til at der er uddannelser til forskellige ting, og hvis man ikke er sikker på hvad man gør så er det klogere at kende sin grænse og få en til det som har forstand på det. Ikke fordi det er svært, men....

Meld lige tilbage om du har fundet løsningen.

Har i noget fejlstrøms relæ? hfi eller noget?

\René ;)

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 00:44:49
Svar/Indlæg:
1581/5
#25 satte sig ned og griflede: Og nej det er ikke noget farligt ved en jord forbindelse ... den støm som går i sådan en ledning, er den som du aligevel ville have fået stød af, hvis du rørte dit udstyr mens du havde bare fødder på gulvet ...

Det er LANGT fra rigtig - worst case så kan man komme ud fra at få 2 jordplan, og op til 180volt imellem dem, og det kan slå en mand ihjæl - så overlad 100% trækning af nyt jord til en fagmand.

er der allerede trukke jordleder til en stikkontakt må man gerne udbytte denne med en ny med jordstik.

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 00:53:04
Svar/Indlæg:
1996/65
#30 .... det lyder da helt vanvittigt ...
180v til forskel ... det har jeg lidt svært ved at fatte ..

På trods af at jeg havde en stærkstrøms ingenør som lære på HTX, som gladeligt fortalte om diverse ting og sager ...

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 01:05:11
Svar/Indlæg:
1581/5
det er kun i få storbyer at jord og nul er det samme, også kaldet nulling.

Det handler som sagt om "jordplan" det er noget i ofte vil støde på i sammenhæng med træk af netværkskabler fra een bygning til en anden, ofte kan det være nødvendigt at trække en udligningsforbindelse imellem dem (en tyk jordleder) for at man ikke skal få dårligt signal og worst case afbrændt netværksudstyr (gælder selvfølgeligt ikke hvis man trækker fiber).

Det er noget ret barskt teoretisk snisksnask som de fleste nok ikke vil forstå, det der er vigtigt at vide er at man ikke skal lege med det selv.

evt. kan i læse stærkstrømsbekendtgørelsen.

jeg fandt yderligere lidt forklaringer her hvis det har interesse: http://cubus-adsl.dk/elteknik/...

TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 01:25:56
Svar/Indlæg:
1996/65
#32 ... okai .. så det har helt noget at gøre med hvordan forholdet mellem Nul og jordforbindelsen er ... ?:(

Altså man skal opnå at have en jord forbindelse som er i plan med nul forbindelsen ...!?
Kan godt se at det vist er et job for professionelle ...

Primeradk

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 01:38:00
Svar/Indlæg:
262/84
Udligning er jo præcis det vi alle snakker om. man laver udlignings forbindelser mellem så mange ting som muligt for at undgå at kunne få stød. Dvs at hvis der er kabel mellem ens radiatorer over til vaskemaskine, til køleskab osv dette er selvfølgelig ikke synligt men via jorden i kablet så er der ikke en spændings forskel og dermed får man ikke stød.
I det tilfælde her trækker han bare et kabel fra computer til radiator, da radiator garanteret er jordet og dermed er der udlignet. Det er rigtigt at man ellers kan komme udfor forskelle, men dette er spænding og ikke strøm (spænding gør ondt, strøm er kraften) så du kan sagtens få 500v uden at dø hvis det ikke er ampere bagi. tænk her på en megger hvis du kender sådan en. Netværks udstyr kan som du siger brænde af og skal jordes korrekt, men man trækker for det meste lavvolt her i blandt netkabler i andre bakker end stærkstrøm da man ellers kan få indukceret via magnet felt over i de andre kabler og dermed få dårlige test resultater som du siger.Et andet problem kan være transinter på nettet, det kan feks skabes af en stor motor der starter, lysstofrør og en alm boremaskine kan også fremkalde det, I har måske prøvet at tænde en lampe som sidder i samme stik kontakt som skærmen og så flimmer den lidt. Det er trancienter, og derfor sætter man transcinet beskytter foran alt pc udstyr steder for det kan være dyrt hvis en switch brænder af mens hele firmaet arbejder. Man kan også købe en 5 stik dåse med transcient beskytter i denne koster dog ca 1000,-.

Nulling er bare at man føre sine jordledninger på den anden side at hpfi relæet og sætter dem her på nullen fra forsyningværket og bruger hermed deres nul som jord. De få storbyer er bla rigtig mange gamle ejendomme i KBH.

Nå ikke mere kloge åge fra mig, ville bare tilføje lidt af min viden. :)

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 01:51:32
Svar/Indlæg:
4338/142

Du skulle bare have skrevet det bump man rammer tyve minutter efter man er hoppet på Holte-toget fra KBH :e

(og du behøver ikke blive gal - jeg har selv boet i Virum)

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 04:37:29
Svar/Indlæg:
1581/5
#34 der bliver talt om forskellige fusker metoder, bla. med selv at banke et jordspyd i.

ang volt og ampere, så kan der snildt løbe 20A igennem en udlignings forbindelse.
Worst case, så bliver man selv den forbindelse imellem 2 jordplan, og netop derfor skal man IKKE rode med det selv, med mindre man er elektriker og ved hvad man har med at gøre.

tocool

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 09:49:43
Svar/Indlæg:
244/73
lad nu være med at lege elektriker selv. Det er ikke for sjov at det tager 4 år at blive uddannet elektrikker. Der skal minimum 50 V og 0,03 A til for at dræbe. man kan ikke tåle mere end de 0,03 A og der skal 50 V til for at lave forbindelsen igennem en menneskekrop der for tallene. Så kan i bare sætte dem in i ohms lov så har i den modstand der maks må være i jeres jord. MEN LAD NU VÆRE AT LEGE MED DET SELV.