køler, passiv men hvilken

Diverse d.  13. august. 2004, skrevet af PK
Vist: 311 gange.

PK
PK

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2004 20:42:43
Svar/Indlæg:
931/181

står og kigger på en gammel celeron 500 med en lille agressiv blæser på.

den har udtjent sin værnepligt, og skal nu ende som lille server.

meningen er så at den helst skal være støjsvag, men er i tvivl om hvilken køler man kan sætte på.

oplysningerne om compen er sparsomme, har kunne læse mig frem til "PGA370" på cpu socklen og det ligner lidt en sokkel som dem man bruger til athlon XP.

er der nogen derude der ville kunne foreslå en (gerne passiv) køler til dette lille vidunder?

rever

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2004 21:34:29
Svar/Indlæg:
454/31
Hm... Jeg ville da smække vand på hvis det er den lydløse server du går efter. Men jeg vil da anbefale dig at kigge lidt rundt på www.studiedata.dk og se om der er noget. Men hvad siger tempen med standard køler på ? Hvis den er "høj" så er det nok ikke en god idé ikke at have en lille blæser på! Du kunne jo evt. købe en kobber køleprofil og smække en low noise blæser på... :)

MLAonWater

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2004 21:52:55
Svar/Indlæg:
202/8
#1 det er da alt for dyrt.

Jeg ville kigge lidt på hvordan kabinettet ser ud. Hvor meget plads er der og sådan. Og hvordan skal air-flow'et være.
Altså luften skal ledes gennem kabinettet sådan at det passere forbi din cpu. Når du ved det, så ved du hvordan ribberne i profilen skal vende (skal de stå lige op fra cpu'en eller skal de pege en anden vej.... skal det være finner i stedet for stave, for at være sikker på at luften strømmer mellem dem)
Så er det bare ud at finde en profil som har en flade til cpu'en og ribber der vender den rigtige vej i forhold til falden. Den må godt være rigelig stor.
Så laver du en model af profilen (flamingo ville være smart) og så skærer du væk i flamingoen indtil den kan være i kabi. Derefter skærer du i profilen så den bliver ligesom modelen.
Grunden til at jeg ville lave en model er:
1) du skærer ikke for meget væk af den rigtige profil.
2) hvis den "går imod" (ram eller andet) så laver flamingo ikke så meget ravage.

så skal der bare lavet et beslag til at fastgøre den med.

Sidste skridt er så at montere de (store) blæsere der skal lave flow i kabi.

PS. Husk at tætne alle andre sprækker og (udluftnings)huller. Ellers kan du ikke være sikker på at flowet er som du vil have det.

Når man ser færdige pc'ere med passiv køling, så er hele kabinettet jo lavet efter det.

PK

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 12:40:47
Svar/Indlæg:
931/181
#1 tak for budet med vand, men det er en meget dyr løsning til det, vi snakker jo om hardware der ikke er noget værd.

hvilken profil passer så til socklen? :00

#2 kabinettet blir nok et:

http://www.shg.dk/produkter/in...

har ikke lige forstået det med den der flamingo dims.

men hvilke slags kølere kan jeg bruge på den?
har ingen ide om hvilke slags der passer til socklen?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
14-08-2004 12:49:05
Svar/Indlæg:
7881/1165
Socket A/462 og Socket370 har samme størrelse, så du kan sagtens lægge en socketA-køler på!! Men tjek lige for kordensatore inden du køber. Den tids kølere var slet ikke så store som idag, og behøvede derfor mindre plads!! ;)

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 12:52:03
Svar/Indlæg:
2732/41
3# AMD Socket A kølere passer er jeg næsten sikker på

red_martians

Moderator
Tilføjet:
14-08-2004 12:53:30
Svar/Indlæg:
7881/1165
Nåja, kan anbefale Glacial-Tech Silent breeze evt. den nye 3'er. De er meget lydløse, hvis de kan være der!!... husk at købe en køler på hasper, og ikke beregnet til hul-montering!! ;)

PK

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 15:50:26
Svar/Indlæg:
931/181

takker:D

der er desværre kun 1 mm til den nærmeste kondensator x(

går efter helst maks 20 db fra blæser da min normale pc ligger der, og det er acceptabelt.
så det ser jo meget godt ud hvis specs passer på den silent Breeze:D

har du/I evt. andre kølere i kan anbefale der ikke fylder så meget?

dr_schlemer

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 16:12:38
Svar/Indlæg:
499/44
køb en billig s370 zalman og sæt en kabinet-blæser til at suge ud over cpu'en - og sæt denne til 7volt - ingen blæser på cpu. MEGET lydløst! H2O køling o.lign. er ren overkill - celeron 500 afgiver ikke mere end ca. 20W.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
14-08-2004 16:24:39
Svar/Indlæg:
7881/1165
Silent breezeIII ligger på 19dB og II på 21dB og (I) på 19dB. De er meget stille og fornuftig billige. Ellers er der arctic cooling. De er vist endnu længere nede i dB-skalanen, og er også ret billige ;) men silent breeze kan jeg ikke høre, og er nok den mest lydløse blæser jeg nogen sinde har haft i mit system!!

rever

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2004 17:50:10
Svar/Indlæg:
454/31
Har selv en Glacial-Tech Silent Breeze på min server (1100mhz thunderbird) Kører fuldstændig lydløs. Det eneste der larmer på min server er harddisken :/

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2004 21:48:44
Svar/Indlæg:
722/35

Har en Thermaltake Golden Orb til sokkel 370 til at ligge, hvis det var noget. Den siger faktisk forbavsende lidt, sikkert ikke over de 20db tror jeg. Har også en celeron600 til at ligge du kan få med til reserve ;)

Ellers har jeg også et par 60x60mm køleblokke til at ligge. De må da kunne bruges, med en støjsvag blæser på. Hvis den kun afgiver i omegnen af de der 20w som dr_schlemer siger, aå er det da ikke noget større problem at finde køling til den
;)

PK

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 12:25:19
Svar/Indlæg:
931/181
#9/10 ok, så tror jeg vidst vi har fundet den optimale køler:D

#11 tak for tilbuddet, havde du boet tættere på havde det nok været noget.