4# og 5# Ej "Scan Line Interleaving" har intet at gøre med "Scalable Link Interface" ;) Og pas på, jeg bliver jo nærmest voldelig når folk provokere mig og nedgøre 3dfx's egenskaber på den måde. :e :e :p
De to tekniker er så forskellige som forkortelsen er ens. Så her har nvidia på ingen måde hugget noget 3dfx-patent, andet end forkortelsen der får nostalgikerne op ad stolene og tænke tilbage, til den gang da...bla bla bla......................:D
Og 3dfx var ikke sørgelig rester. Se bare hvad nvidia har brugt af 3dfx-patenter og teknik i NV40 fra Voodoo5 og muligvis 3dfx Spectre.
GeforceFX5800 og 59xx var de første til at benytte 3dfx-teknik. Meget lidt, men 2D-delen i chippen var blevet hentet direkte fra 3dfx Spectre. I Geforce6800 er der endnu mere. Rotated Grid Multisample FSAA, hentet fra 3dfx Spectre. Bl.a. Soft-shadows og motion-blur i hardware er hentet fra 3dfx voodoo5. Film-delen er også hentet fra 3dfx-T-buffer-teknik. Jeg kan godt blive ved!!.......
Det mest spændende i øjetblikket hos 3dfx-nostalgikerne er, om nvidia vil bruge 3dfx Gigapixel-teknik i NV50. Teknikken er meget svær at tæmme sammen med Pixelshaders, men giver op til 100% bedre udnyttelse af core og ram! Gigapixel har mange paralleler med Kyro2's TBR (Tile Based Rendering ) og giver sammen med 3dfx's HSR (Hidden Surface Removal) en aggressiv chip, som vil lade alle andre tilbage i støvet (lad os da ikke håbe på de scenarie :o ) :e
Men dem som kan huske Kyro2, husker nok også hvordan et kyro2 på 166Mhz 2x2pipes og 14mio. transitore med 166Mhz SD-ram til 1400kr, kunne banke et Geforce2 Ultra med 4x2pipes på 30mio transistore og med 240Mhz DDR-ram!! til 3000kr, samtidig med at billedkvaliten var bedre, og at man praktisktaget kunne få gratis FSAA.
Se det er de sørgelige rester ;) ATi har ikke nogen ligende teknik, hvor både PowerVR og især XGI allerede har TBR i funktion sammen med pixelshaders i deres Volari XP5.