Støj og køling

Luftkøling d.  15. august. 2004, skrevet af System
Vist: 309 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
15-08-2004 01:01:05
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej

Jeg ved meget lidt om køling og blæsere mv. men jeg er meget generet af min computer, som larmer for meget. Den er placeret klods op af mig og sidder i et støjsvagt dæmpet kabinet.
Jeg tror at det er blæseren i strømforsyningen, som er værst, men også cpu-blæseren bedømmer jeg til at give en del støj.
Når jeg ser på blæserne, sidder der et lag af brun støv og sandsynligvis nikotin på vingerne. Er der nogen, som ved om det er medvirkende til at skabe støj?
Hvordan fjernes dette "stads" nemmest og uden at skade.

Noget andet er, findes der ikke nogle færdigtbyggede vandkølede systemer, helst med en ekstern pumpe/radiator, eller i det mindste nogle færdigtkomponerede vandkølede indbygningssæt?

Har manglende køling indflydelse på en ikke overclocket pc?

Mvh

Ole
TroelsOlesen

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 01:14:52
Svar/Indlæg:
1996/65
Først ... en blæser som der sidder støv og skidt på.. vil formenelig ikke larme mere ... men meget støv på en CPU blæser kan tyde på at der også sidder meget støv i køler profilen ... og det kan klart nedsætte køleevnen, og nogen CPU kølere er temperatur styrede ... og ved nedsat kølingsevne ... så skal blæseren køre endnu hurtigere for at køleren ydder det samme ...

Så en god ide kunne være at rense kølerprofilet ... og resten af computeren generelt ... Men husk at passe på statisk elektristet hvis du bruger trykuft eller en støvsuger ...

Hvis du stadig efter rensning af din cpu køler synes at den larmer for meget i forhold til hvad den ydder ... så kan du muligvis købe en anden blæsere at sætte på kølerprofilen (hvis ikke blæseren er integreret i profilen)... hvis du vælger at skifte blæseren ud ... så kan det også være en fordel at instalere en fan-shroud ... sådan at man kan instalere en større blæser på selv en lille køler ...

En anden mulighed for at få en mere lydsvag CPU køler er simpelthen ved at udskifte hele køleren med en anden for eksempel en Zalman 7000A-Cu køler ...

Omkring din PSU ... mange PSU'er der er det muligt at skifte blæseren til en mere lydsvag blæser ... men hvis denne udskiftning af blæser nedsætter airflowet igennem PSU'en alt for meget så kan man risikere at ødelægge PSU'en ... så det kommer helt anpå hvilken PSU du har ... om det er muligt at gøre den mere lydsvag ...

Generelt omkring vandkøling ... så kan jeg kun sige ... at vandkøling er større, dyrre ... og somregel ikke meget mere lydsvagt end god low-noise luftkøling ... Såe hvis du udelukkende går efter lownoise ... så er det nemmest og billigst at holde sig til luftkøling 100% ...

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 01:18:11
Svar/Indlæg:
4337/121
Det "stads" der sidder på dine blæsere kan du fjerne med noget sprit (helst propyl alkohol) og en vatpind.

Zalman har lavet et rigtig lækkert vandkølings system som ikke siger noget så kig lidt her www.zalman.com

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 01:22:28
Svar/Indlæg:
4337/121
Ups her er det rigtige link http://www.zalmanusa.com

og her er det direkte link http://www.zalmanusa.com/usa/p...