Lydløs PC

Diverse d.  15. august. 2004, skrevet af System
Vist: 633 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
15-08-2004 18:06:43
Svar/Indlæg:
0/11005
Mit system:

MB: Asus A7N8X-X
CPU: AMD Xp 2500+
Ram: 2x HyperX PC3500 256mb
GFX: R9800 Pro
HDD: 2x IBM ATA 100 7200 RPM
Kabinet: Aopen H600B (1 Kabinet blæser) (Men plas til 4 blæser)
CPU køler: Thermaltake Silent Boost K7
PSU: 350 watt Chil

Her er alle minne kilder for varme der gøres lydløst... En HDD laver ca 30 til 40 Graders varme. Et ATI r9800 pro laver pisse meget varme. og all den varme går jo op til cpu'en derfor skal der være nogle blæser der oppe i kabinettet der kan spytte luften ud af kabinettet så der ikke bliver bygget for meget varme op...

Jeg vil skifte min kabinetblæser ud med to 1500 rpm blæser så jeg stadig får samme kølle evne som før, men bare mere stille end før..

Jeg vil lave mit system lydløst...

Jeg har tænkt mig at købe:

CPU Køler: Zalman CNPS7000A-CU http://www.studiedata.dk/produ...

VGA køler: Arctic Cooling VGA Silencer http://www.studiedata.dk/produ...

Kabinet køler: 2x 80mm Papst 8412 N/2GLE Ultra Low Noise http://www.studiedata.dk/produ...

Kabinetlyddæmpning: NoiseKiller, professionel lyddæmpning, standardsæt http://www.studiedata.dk/produ...

Kabler: 3-pin Y-deler http://www.studiedata.dk/produ...

Bliver min PC ikke lydløs ved at købe alle disse ting og sætte dem ind i den? Eller har i nogle andre forslag? Kabinetlyddæmoningen er kun vis de andre ting ikke gør den stille nok..

Ved heller ikke om det er det rigtigt sted at poste minne spørgsmål... Men prøver bare under Hardware faq
ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 18:08:47
Svar/Indlæg:
4338/142
#0

Den burde blive ganske sagte - men spørgsmålet er så om din PSU kommer til at overdøve resten.



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 18:15:51
Svar/Indlæg:
4338/142
#2

Ok - jamen så burde din maskine, som sagt, blive ganske sagte ;)



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 18:39:01
Svar/Indlæg:
1503/128
Når du engang er færdig med din tilsyneladende fornuftige "make-over", så tror jeg at du vil finde ud af at dine harddiske larmer ;)

"Mere vil ha' mere!", og sådan er det også når det gælder støj (eller at få det fjernet).

Jeg startede også i sin tid med at tage del for del, og forsøge at dræbe så mange støjkilder som muligt. Efter at have været hele vejen rundt (inklusive nye diske), finder man ud af at det man startede med, og som nu egentlig er relativt støjsvagt, faktisk er blevet til det mest støjende i systemet ... Igen ...

Så starter man forfra ;)

Det er skruen uden ende, men egentlig sjovt at arbejde med :) Du vil på et eller andet tidspunkt høre dine venner sige: "Jamen den siger jo ikke en skid", hvor du måske mener at den larmer aaaaalt for meget...

Jeg har selv været der :r



ChrisCornell
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 18:44:51
Svar/Indlæg:
4338/142
#9

Fuldstændigt enig!

Det er ligesom da man startede med at bygge pc selv:

"Jeg er ligeglad om den larmer, bare den yder"

Bliver senere til:

"Den skal yde godt, men samtidig være stille"

Bliver så igen til:

"Hold så kæft comp! Og yd!"

:00



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 18:52:12
Svar/Indlæg:
3799/43
#0 under salg har jeg et Lian li pc 71 til salg der kan du se lidt billeder sammen med http://asp.webconsult.dk/priva...
vil du få et meget godt kabinet med en god køle evne til harddisken

kan kun sige at den samling af din pc der godt ud måske ville en TR (thermal Right) køler med en 120mmm blæser larme mindre og køle bedre.. på webconsult har de også en lydløs løsning til gfx kort men det kan du jo selv se hvad du syntes



drator
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2004 18:52:52
Svar/Indlæg:
1058/61
--> # 11

LOL :e

Det er så sandt som det er sagt.

--> # 0

Har du overvejet vandkøling?



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2004 19:01:05
Svar/Indlæg:
3799/43
fino lød bare på indlæg dit indlæg nr 7 at du overvejed det..



Micker
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2004 19:16:47
Svar/Indlæg:
1012/98
#11 LOL skulle lige til at skrive præcist det samme! :e

Hvis du skifter din cpu blæser til zalman7000 og sætter den til 1300 rpm kan jeg love dig for at den ikke siger meget.
Min er sat til 2600 rpm for min psu larmer så meget at jeg ikke rigtigt kan høre forskel :(

Jeg skal ud og investere i en en NorthQ 4001 PSU.

Jeg har også lavet en hjemmelavet fancontroller til mine 3 kabinetblæsere, den gør dem også lydløse.

Nu ved jeg ikke hvor meget et r9800 larmer men hvis du får gjort det lydløs vil jeg sige du er godt på vej på en en lydløs comp :)

det med harddiske der larmer var jeg ikke så mange erfaringer med, jeg ved ikke hvor meget dine larmer, nogen siger det hjælper at smide dem i med elastikker.



Sneglehunden
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2004 08:47:48
Svar/Indlæg:
2502/221
3# den psu han har er IMO mere lydsvag end den northgay.

9# der var meget genkendeligt i de linier :D hehe

11# faktisk omvendt med mig, jeg startede med at købe en samlet pc, og de skal jo larnme, så blev der lavet skumle lydsvage køleløsninger over det hele i form af skummelt påsatte blæserer osv :D

16# har ret, de blæserer der er ikke for gode!
og selt ikke til specs. kostede de 25% mindre, og var pågivelserne noget andet var de ok!

20# ehh?? Ideen var jo nok, at gå HEN til drevet, ligge disken i, lukke skabet, og SÅ sætte sig tilbage til sin pc igen?!?!?!

Det med støjssvag pc er fandme umulig @ AMD og mange MHz,
har en TR sp-97 køler, og en 2480MHz@1.9v DEt er umuligt at få den til og lukke r**** men smider man den lidt ned, så er det kun mine IBM der vibrer grumt, de sætter mit kabinet i svingninger trods de sidder i gummiophæng (Antec sonata)
har magic fleece, Enermax PSU, papst 120mm og zalman VGa køler, så venetr bare på man kan få en 5GHz@10w cpu :D



joergensen
 
Superbruger
Tilføjet:
16-08-2004 09:31:05
Svar/Indlæg:
121/20
# 0 - jeg har et setup meget lig dit...

Jeg har gjort følgende for at minimere støjen:

- valgt mit gfx sådan at jeg har fået en 'gratis' kabiblæser - dvs. blæseren blæser luften ud af kabi (HIS-modellen).

- kobberprofil på CPU med varmestyret 12db blæser.

- kun een 12 db kabi-ud blæser (har testet med to - en ind og en ud -men det ændrede ikke på temperaturen!).

-> dvs. i alt kun 3 blæsere på henholdsvis 12, 12 og 11 db! giver samlet omkring 16-17 db :)

Min psu er: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Super god :D - ingen støj og _meget_ bedre en northq :p

Jeg overvejer at få temperaturstyret min kabi-blæser også, samt at få installeret støjdæmpningsmåtter fra noisecontrol (da de måtter der følger med Lian Li-kabinettet ikke er så gode).



Micker
 
Superbruger
Tilføjet:
16-08-2004 10:36:14
Svar/Indlæg:
1012/98
#23 når zalman kører på 1300 rpm, ligger idle temp næsten på det samme, måske 1-2 grader varmere men ikke rigtigt noget. På load stiger den med maks 5 grader på mit system efter lang tid. Men ikke rigtigt noget der har vildt meget betydning



Sneglehunden
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2004 10:40:51
Svar/Indlæg:
2502/221
26# og det bedste er at den KUN koster det samme som 4 x NorthQ

Den bedste grund til at købe den var nok at den inkl. fragt koster 1337kr. HAHA LEET!!!!

Ej den er sikkert okay, men kan ikke se ideen med blæserløs, hvorfor ikke en blanding med en lydsvag blæser@ 5v, og så store køle profiler?



joergensen
 
Superbruger
Tilføjet:
16-08-2004 14:34:50
Svar/Indlæg:
121/20
en psu egner sig ikke til at blæse den varme luft ud af kabi! den skal helst placers sådan at den ikke suger luft direkte fra psu'en... dermed har man stadig brug for en kabi-ud blæser og du får intet ud af din psu i den forbindelse - kun støj.

at det skulle være et problem at den koster 4*en northq siger vist kun noget om din indtægt...

min erfaring med pc støj er at det primært er psu'en der larmer, men hvis man har et dårligt gfx eller en 26 db kabi-blæser kørende på full hastighed, så er det selvfølgelig lige meget :p

støj er selvsagt relativt, så når man udtaler sig / læser om diverse produkter så tænk på konteksten...

den cpu køler ser interessant ud :D