Socket-754 kan ikke fysisk understøtte dual channel, da det er fra CPU'en de extra pins til den extra channel skal komme fra. Socket-939 er 185 pins mere end Socket-754, og her går de 184 pins til memory controlleren.
Der er ikke særligt meget at hente ved dual channel på Athlon 64 endnu, det gælder måske 10% i gennemsnit - men jeg tror på at i fremtiden med 64-bit programmer vil det blive vigtigere at have en højere båndbredde til sin RAM end det gør i dag. Det er bare spekulation, og jeg har egentlig ikke meget andet at have det i, udover at 64-bit kode vil indeholde 64-bit data, dvs. der skal overføres dobbelt så meget data frem og tilbage. Det må da øge behovet for at få mere RAM båndbredde.
Jeg tror at AMD har gjort det helt rigtige med at integrere memory controlleren direkte i CPU kernen, da latency til RAM er faldet meget drastisk igennem denne udvikling, og den procentvise udnyttelse af RAM kanalen er steget betragteligt. Især til Athlon 64 er det vigtigt med lav latency tilgang til RAM, grundet designet med en forholdsvis kort pipeline.
Dual CPU kan ikke betale sig til spil, der er alt for få ting der skal laves af CPU'en efterhånden, og den ene ting CPU'en skal lave, kan ikke umiddelbart paralleliseres uden en større gennemtænkning af processen. Tænk på at meget af arbejdet med T&L laves på GPU'en nu om dage, hvor det førhen var CPU'ens arbejde.
WinXP kan ikke gøre en single-threaded proces til en multi-threaded proces, eller dele den ud over flere CPU'er. Det WinXP derimod kan, er at fordele processerne ud på de forskellige processorer, sådan at CPU1 kører 1 program og CPU2 kører et andet program, for at øge effektiviteten.
Mvh. Uffe