køleskab - kompressor?

Køling d.  16. august. 2004, skrevet af dR-EsKiMo
Vist: 1578 gange.

dR-EsKiMo
 
Superbruger
Tilføjet:
16-08-2004 03:22:13
Svar/Indlæg:
456/27
jeg har et ældre køleskab,også tænker jeg om jeg ikke kunne bruge de komponenter der ligger i køleskabet (er newbie på dette område plz dont flame)....jeg synes nemlig jeg har hørt noget om, at der ligger en kompreser i køleskabe nu til dags :00 og så kunne det jo være lidt grineren at tage fars gamle køleskab og lege.

#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2004 06:14:41
Svar/Indlæg:
1581/5
du skal være halv køleteknikker for at starte på et sådan project ;)

Der er forskellige typer gasser i køleskabe/frysere, og vapochill og lign. "fryser" og et køleskab vil derfor allerede der være begrænset, og ikke egne sig som køling til en pc.

Selvfølgeligt kan kompressoren deri bruges, men det med at rode med freon/cfc gasser gør man ikke "bare lige" så går du igang med noget og får behov for at tømme systemet, så sørg for at rådføre dig med en kyndig person først. De ældre køleskabe er nemlig nogle rigtige miljøskadere hvis de ikke bliver behandlet ordentligt.



#Devastator
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-08-2004 06:16:48
Svar/Indlæg:
1581/5
btw. hvad skal en eskimo med et køleskab? ;)



dR-EsKiMo
 
Superbruger
Tilføjet:
16-08-2004 10:18:30
Svar/Indlæg:
456/27
😉 hoho j jeg kan bare bruge min iglo..i dk :p

ØV ...jeg har nemlig ikke penge til en "rigtig" compreser..aka vapochill....så er det bare water time :e



SlackeR
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:44:26
Svar/Indlæg:
567/2
man kan godt. og med ok resultater, men det koster altså en del at komme i gang. desuden bryder du loven, bare du anskaffer dig det mest basale. man skal nemlig have licens. og hvis du lukker gassen ud, og køleskabet er bare halvgammelt er det helt sikkert en cfc-gas der er i, og de er som sagt ikke sunde for miljøet.

desuden lyder det som om du kan begynde at læse en hel del ;)

men på den anden side. hvis du kan skaffe rør og sådan og få det loddet sammen kan du nok nemt få en kølemand til at fylde det med kølemiddel for under 1000 bobs..