Råd til lyddæmpning af Asus PC DL Deluxe

Diverse d.  17. august. 2004, skrevet af System
Vist: 386 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
17-08-2004 21:23:43
Svar/Indlæg:
0/11005
Hey guys,

Jeg har nyligt erhvervet 2 dual maskiner til min virksomhed. De skal bruges som arbejdsstationer og renderpark. De virker fremragende, men larmer desværre som ind i helvede.

Her er specs:
Asus PC DL Deluxe, 2 x 3 Ghz Xeon
POV GeForce 6800 Ultra
Der sidder en NorthQ NQ4100 PSU i den ene og en Tyan 460W PSU i den anden.
Kabinetter er Coolermaster CMStacker

Jeg har bestilt VGA Silencers til grafikkortene, så det skulle jo gerne hjælpe lidt, men det er Intel standard-blæserne der er den største lydkilde. Jeg vil gerne høre om nogen har et par gode råd til hvilke blæsere jeg skal sætte på i stedet, da jeg er lidt blank med hensyn til omdrejninger/størrelser osv. Desuden er jeg blevet anbefalet en passiv køling af North Bridge Controlleren, men har læst at på netop dette mobo bliver den meget varm. Gode råd i det hele taget er meget velkomne, da den nærmest er uudholdelig at sidde ved. Især ved full load.

På forhånd tak
Stefan

mick-j

Elitebruger
Tilføjet:
17-08-2004 22:11:27
Svar/Indlæg:
168/22
Det var dog nogle lækre maskiner, men med det load ville jeg nok have valgt en anden PSU. Nuvel, det var larm der var problemet.

Her er du nok nødt til at overveje vandkøling. Både til CPU'er og til nordbroen, som bliver temmelig varm på dette motherboard. GPU var også en mulighed, men en VGA silencer er helt sikkert en god løsning. Hvis du vil være flink ved maskinen sætter du derudover en 80-92mm blæser hen over RAM-slots og VRM (Den aflange sølvgrå profil). VRM bliver nemlig meget varm. Har haft min oppe på omkring 75C med en 80mm lownoise blæser. Dette er dog ved 233Mhz FSB, hvilket er lidt ondt mod dette mobo, som er beregnet til max. 133Mhz. Men selv en lownoise Papst er bedre end ingenting. Har selv en Zalman 92mm som ikke ligefrem er støgsvag, men giver 20C mindre på VRM og hjælper også på RAM.

Jeg køler mine CPU'er (2.4 @ 3.5) med en Koolance EXOS og det går udemærket i low setting (siger næsten ingenting).

mick-j

Elitebruger
Tilføjet:
18-08-2004 16:30:44
Svar/Indlæg:
168/22
#2:
Det er rigtigt, at Exos larmer ved fuld blæs, men det er slet ikke nødvendigt. Som jeg skrev køler jeg mine kraftigt overclockede CPU'er (Som afgiver mere varme end dine) med en Exos i low mode. Og det kører fint, også ved 100% load på CPU'erne.

Hvis du ikke er så glad for vand, så er der en anden mulighed. CoolerMaster har lavet nogle nye kølere til Xeon (ligner Hyper6), som skulle være rigtigt gode, selv hvis du bruger relativt stille blæsere. Men jeg har endnu ikke set dem til salg nogen steder. Ellers var de købt ;)

Du skal også huske på, at al den varme der genereres skal ud af kabinettet - så kabinetblæsere er meget vigtige, og de kan larme lige så meget som de blæsere der sidder på CPU'erne. For ikke at tale om PSU'erne..

mick-j

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 21:39:16
Svar/Indlæg:
168/22
#4:
Exos kan købes her:
http://www.databutikken.com/dk...

Er det CoolerMaster Aquagate du snakker om?

Uanset om du vælger Aquagate eller Exos, skal du huske at købe kølehoveder separat og evt. adaptere eller nye studser, hvis kølehovederne ikke er til 6/8mm.

På den måde er Waterchill sættet nemmere at gå til - alle tingene er lavet til at passe sammen. Jeg tror umiddelbart, at performance er sammenlignelig; det eneste "problem" er montering af Waterchill radiatoren. Men hvis du har plads i kabinettet, er det sikkert den bedste løsning.