Jeg ville ikke lige nøjagtigt lyde dumt, men havd er "FEJL 40"? Den bev brugt noget få gang i mit tidligere træd.. Og jeg ved da ingeting hvad det kunne være..
Kom til at tænke på www.guld.dk , som virkelig er guld (noget alle med bare lidt computerviden bør læse ;) )
Her er så hvad folk skriver om Fejl 40 og lignende udtryk:
FAT 40 Den fordanskede frase "Fejl 40" (som indikerer at fejlen sidder ca. 40 cm fra skærmen), er faktisk en afart af det amerikanske udtryk "FAT 40".
Meningen er den samme "Failure At Terminal - 40 inches"...
-- Indsendt af Nick Bojlund FAT FAT-fejl: Fool At Terminal
-- Indsendt af Mikkel Aarup Hansen En lita Jeg har tidligere siddet i en supportafdeling hos et mellemstort dansk softwarefirma og har derfra fagudtrykket 'en lita' opkaldt efter direktøren i et mindre medicinalfirma. En samtale med Lita ville typisk udarte sig således:
Supporter: Det er Mr. Ed Lita: Det er Lita. XYZ virker ikke. Supporter: Hvad har du gjort (velvidende at man skal sørge for at få kunderne til at være ekstremt specifikke) Lita: Jeg klikkede på dit, derefter dat og skrev bla-bla (mens hun siger dette kan man høre at hun klikker og skriver - pludselig) - hov, nu virker det. Farvel...dut...dut...
-- Indsendt af Jesper MMI Når man som tekniker ustandseligt møder de kunder, som mener, at verden er vidunderlig med alle de tre-bogstavs-forkortelser, der er, bliver man bare lettere irriteret! Især når personen foran en ikke har fattet en hylende [censur] af, hvad forkortelserne står for, men bruger dem flittigt, bare for sådan at vise en "man ved hvad der drejer sig om"-attitude.
Vi havde dog fundet et lille udtryk vi brugte. Vi slyngede bare ud at "Fejlen tyder meget på en MMI-fejl", hvortil til de fleste trebogstavsfanatikere svarer "Øh.... (kortere eller længere ventepause) .. øh ja jo JA JA - Det mener jeg også!".
Det skal lige for ordens skyld siges, at kunden ikke får at vide, at MMI står for Monkey-Machine-Interface!!
-- Indsendt af Carsten E. Petersen KBIB En ofte brugt fejlkode hos os er KBIB. Det ses især internt i vores system, men også til tider på rep. retursedler.
KBIB = Kunden blød i bolden
og svarer lidt til den allerede nævnte Fejl 40.
-- Indsendt af Casper Helenius FFT-fejl Den her er muligvis brugt før... aner det ikke... men her kommer den: (kan bruges over telefonen eller hvordan man nu lyster)
En FFT-fejl... lyder rimelig proft men betyder Fjolset Foran Tastaturet-fejl...
-- Indsendt af Christian Boolsen Kulstof Det er en fejl i kulstofenheden!
Dette udtryk anvender vi i stigende grad om brugerfejl, eftersom de fleste brugere har fundet ud af betydningen af Fejl 40 (eller B40 som vi kalder det).
-- Indsendt af Erik Bach-Andersen CRT Et lidt andet udtryk for fejl 40 er: Problemet skyldes en 400mm fejl fra nærmeste CRT kredsløb. Og kan med stor sucess også skrives på fakturen *G*
-- Indsendt af Theis A. Samsig DBU/TBF/MSMD En fejl 40 kaldes hos os en "DBU fejl" Dead Brain User) Virker de første par gange man er hos en kunde og fixer en fejl og kunden spørger hvad var fejlen? Svar: En DBU fejl ! --- Dette er jo en typisk TBF (tre Bogstavs Forkortelse) --- Og i disse certificerings tider kan man blive certificeret MSMD (Monkey See Monkey Do)
-- Indsendt 16 Dec 1998 af Jan Bo Rasmussen PEBKAC PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair)
-- Indsendt 31 Mar 1999 af Ole Tange Binær 4 Som lagerchef i et mindre EDB firma, hvor vi samlede og servicerede PC'er, opstod på et tidspunkt udtrykket "En Binær 4 fejl". Senere blev dette udvidet med såvel "binær 128" som "binær 132" fejl alt efter hvor graverende og ikke mindst irriterende fejlen var. Det lod i alle tilfælde for kunden som stod og kikkede på som MEGET professionelt!
Forklaringen på fejlens navn kan man selv finde hvis man med start på tommel- eller lillefinger tæller binært med først 1, og dernæst 2 hænder til hhv 4 (00100), 128 (00100 00000) og 132 (00100 00100)!
-- Indsendt 14 Apr 1999 af Kim Jorn Friis Laursen USER IQ EXCEEDED I vores firma bruger vi ofte følgende rammende udtryk om "uheldige brugere": USER IQ EXCEEDED Kan også med stor fornøjelse bruges om nyansatte edb-operatører - gerne imens de hører på. Udtrykket opstod for mange år siden, da en bruger kom til at fejllæse en meddelelse på skærmen: User ID Exceeded. Man kunne måske slå dem sammen.... hmmm.