CPU 80 grader.

Luftkøling d.  21. august. 2004, skrevet af System
Vist: 985 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
21-08-2004 00:07:39
Svar/Indlæg:
0/11005
jeg har lige købt en ny PC med en P4 3GHz 800MHz FSB. da jeg skal bruge den til noget musikproduktion skal den gerne være støjsvag så jeg købte en MIST Black silence køler med (19db) den skulle kunne klare op til 3GHz.. da jeg har valgt ikke at clocke kan jeg ikke forstå hvordan CPU temperaturen kommer op på 80 grader i BIOS. jeg har læst en test med MIST køleren og den skulle køle bedre end Retail køleren.. er der nogen forklarng eller løsning? hvad koster et brugt Vapochill? mit bundkort er et Abit IC7-G og har fået at vide at man godt kan trække ca 10grader fra BIOS temperaturen men jeg ved det ikke?
MVH Bærner
Ghostav

Superbruger
Tilføjet:
21-08-2004 00:20:48
Svar/Indlæg:
310/38
Hehe, de 80 grader er ved kernen.
Det er ikke vildt meget. :)

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 00:22:58
Svar/Indlæg:
1262/95
Jeg er ikke super ekspert på området, men jeg mener at have læst et par steder, at nogle ABIT bundkort har problemer med at måle nøjagtig på temperatur proberne. Om dit bundkort er en af de modeller, tør jeg ikke sige.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 00:29:35
Svar/Indlæg:
2353/24
abit mobos måler ca. 10 grader for meget.

var køleprofilen meget varm? eller føltes der varmt inde i kabinettet? for uanset om køleprofillen havde været monteret korrekt eller ej, da kan man mærke hvis du nærmer dig noget som er 70-80 grader varmt.

en anden mulighed er at onboard-proppen (eller havd vi nu skal kalde det, da temperaturen bilver "regnet" ud) er fucked up.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 00:31:09
Svar/Indlæg:
3346/81
# 3 du har checket at din nye køler har god kontakt ikke?
Den burde ikke ligger højere end 50 °C skulle jeg mene.

Vand er meget nemt - specielt hvis det primært er CPU du vil køle.

Tomgun

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 02:06:05
Svar/Indlæg:
3972/242
der er sikkert ikke ornligt kontakt fra køler profil til cpuen.har du smoret lidt pasta på.cjek om den plastik profil er sat ornligt på mother board,alsta der hvor din køler skal hang fast.havde ligne problem og opdaged at den var roget ud fra en af hjornene.det er næsten ikke til at se.ind i biose er den altid lidt varmer når du booter.har du ikke den program til at se temp ind i windows?ellers kan du hent den.vent lidt jeg finder en link til dig.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 02:15:10
Svar/Indlæg:
3972/242
værsgo:http://www.abit-usa.com/downlo... du skal hent den abit EQ 1.1.1.2.husk at afinstallier hardwaremoniter først.så kan du se hvad din cpu er i windows.hvad var temps med den original køler?

A-38

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 03:45:19
Svar/Indlæg:
343/12
Brug finger metoden, mærk selv om den varm, dine fingrer måler aldrig forkert!

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 14:01:53
Svar/Indlæg:
3346/81
Bærner - du kan jo glæde os ved at oprette dig som bruger - udfylde profilen, så vi kan se hvad du har af hardware - det gør mange ting nemmere!

Prøv at checke følgende sites:

www.shg.dk - kig efter aseteks Waterchill
www.vcore.dk - de har et V kit (Ikke på lager, men du kan se hvilke stumper de anvender.
www.coolerkit.dk - de har forskellige kits
www.studiedata.dk - Swifttech kits
www.pcmodd.dk - Alphacool kits

Priserne svinger typisk mellem 1.500 til 2.500 afhængigt af model, kølerstørrelse osv.

Det kræver selvfølgelig lidt fingersnilde, og værktøj at få bakset kølingen ind i kassen, men det er mere enkelt end det lyder til.

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 14:28:07
Svar/Indlæg:
3346/81
Da du fik systemet var det født med Intels box køler - right?

Den har du fjernet? Også den TIM - sort klistret stads, og en alufolie på køleren - der sidder i bunden af box køleren, og det der måtte sidde på oversiden af din CPU?

Så har du monteret Mist køleren - med et TYNDT lag kølepasta på?

Hvor længe siden er det?

Som #8 siger, så check med fingrene på siden af køleren. Hvis den er 60°C - så er den VARM når du mærker på siden.

Hvad har du af blæsere i dit kabinet? Hvis der ikke er noget luft flow i øvrigt, så prøv at køre uden siden på kabinettet, og se hvad den så siger.

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 14:47:03
Svar/Indlæg:
3346/81
Btw. svchost er en "tjeneste" der kører dll biblioteker.

Generelt kan det anbefales at Google på de processer der kører i taskmanageren - så man kan skelne mellem snot og kanel.

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 15:13:07
Svar/Indlæg:
3346/81
#14 - OK - det er i øvrigt enklest at smide en LILLE klat på CPUen og så tvære den ud med køleren, men never mind. Det burde virke det du har gjort.

IC7 indikerer en højere temperatur end mange andre målemetoder - hvilket som oftest konkluderes til at være 10°C højere end de øvrige. Asus måler ihvertfald for lavt - forskellen på den samme hardware monteret på et Asus P4C800 og et IC7-G er 20°C.

Du kan iøvrigt få meget af at suse over på abits forum og læse lidt om hvad de andre har af erfaringer med IC7 - hvis engelsk er OK.

http://forum.abit-usa.com/foru...

Min gamle 2,6 oc'ed til 3,2 (IS7) havde en load temp på 58°C med luft køling

Du kan se noget af det jeg har okset rundt med på dette link:

http://forum.abit-usa.com/show...

Min 2,8 som er OC'et til 3,5 (IC7) har en load på 50 og en idle på 42 med vandkøling.

Nu kommer det selvfølgelig også an på hvor varmt der er i lokalet..... og om du har frisk luft udefra etc.

Mht. GFXet hvad er det du har - nVidia eller ATI , hvis det er ATI er svaret VGA Silencer, nVidia er jeg usikker på.

Tomgun

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 15:19:44
Svar/Indlæg:
4120/115
Nemlig 😉

Men for lige at slå det fast, så er Abit's temperature ikke værre end alle andre bundkorts! De er nogenlunde lige elendige alle sammen...
Men det er i det hele taget rimelig usikkert at tale om cpu temperatur, for der er mig bekendt ikke nogen standard for, hvor cpu temperaturen er målt? Og hvad jeg ved af så måler samtlige bundkort temperaturen med en ulinier diode der sidder med et godt stykke luft isolering under cpu soklen...

Jeg vil helt ærligt tro at MIST Black silence er hel del dårligere end Retail køleren, især de udgaver der følger med de nyere P4'ere! Det kunne være den kunne køle en 1800mhz. p4, men en 3Ghz. det er nok lige meget nok, for den lille alu køler, der endda slår sig på at være lydsvag (= lave rpm).

Har selv brugt en passiv Zalman 6500cu profil, med en 120mm. PAPST blæser der køre ved ca. 1300rpm, der kan køle stortset det hele i computeren 😉 ( http://www.overclocking.dk/bil... ) og det kan overhovedet ikke høres udenfor kabinettet! Det eneste der larmer lidt i den pc, er nok harddisken.... selvom det er en ekstrem lydsvag Seagate, med et støj niveau på kun 25dB.
Men den holder cpu'en helt nede på omkring 40grader her i sommervarmen 😉

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 15:28:44
Svar/Indlæg:
3346/81
#16 Jeg er helt enig med dig i at temperaturmålinger på moboer er mildest talt upræcist.

Jeg bøjer mig i støvet for din kommentar om at Mist køleren er svagere end Box køleren - det har du s'gu nok ret i - det havde jeg ikke tænkt over. :r

Det er s'gu det skønne ved et forum som dette :i

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2004 16:18:37
Svar/Indlæg:
3346/81
#18 - apropos #16 så prøv allerførst at genmontere Box køleren, og se hvad det giver - ellers kig på hvad hvad #16 løsning koster.

Tomgun

festher

Overclocker
Tilføjet:
02-09-2004 13:22:44
Svar/Indlæg:
22/8
den må ikke kommer over 45C i bios ellers er der noget galt med kontakten mellem køler eller problemer med måle sensor. jeg har selv en prescott og det er i en lille kompakt shuttle... den er 57c under full load, 80 grader er helt sindsygt meget og på grænsen til at være skadeligt