Kender i dette vand køling

Vandkøling d.  23. august. 2004, skrevet af Mr Cyrax
Vist: 1159 gange.

Mr
 
Superbruger
Tilføjet:
23-08-2004 22:45:34
Svar/Indlæg:
196/63
Nogen der kender dette vandsystem "3R System Poseidon WCL-03 "

Koster vistnok 799 kr men det ser en lille smule skrammel agtigt ud...men hey jeg kender det jo ikke

http://www.hardwarezoom.com/vi...

Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2004 23:00:17
Svar/Indlæg:
1972/260
Genialt godt hvis resultaterne er rigtige.... tror det er meget fint... specielt med det ekstrem lave lydniveau.... :D



Kays
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2004 23:10:37
Svar/Indlæg:
406/600
Brug pengene på et større system.
Ville kun vælge det til fx en shuttle, hvor der ikke er meget plads.




TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
24-08-2004 08:28:48
Svar/Indlæg:
422/14
Jeg ville nok vælge dette sæt i stedet for,
http://www.shg.dk/link.asp?got...

Det koster det samme, og så kan det udbygges med flere hoveder når behovet viser sig, pumpen leverer 20X så meget vand i timen som det du linker til og alene det indikerer et meget bedre sæt, derudover er hovedet lavet i kobber, og det samme gælder radiatoren, som har en meget bedre varmeoverførsel en aluminium.

Så køb du det sæt i stedet for, det bliver du gladere for i længden.



TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
24-08-2004 09:12:14
Svar/Indlæg:
235/13
#3
At pumpen ikke leverer mere vand en "sølle" 500ml/min er jo nok en af de ting der gør at det er et silent system !!
den pumpe kan jo ikke sige mere end en myg i regnvejr :e
Flow i slangerne er ikke lig med bedre køling !!

faktisk har egne erfainger vist at en for stor pumpe kan have den modsatte effekt, da low end radiatorer, kombineret med low end kølehoved (alu) gør at de dele der skal optage varmen (radi) ikke optager hurtigt nok og varmt vand bliver sendt tilbage til kølehovedet.
At en pumpe i et sæt leverer X antal gange mere vand end et andet er såmend ikke et udtryk for et bedre sæt, men blot en sikkerhed for et mere larmende sæt.

Når dette er sagt vil jeg påpege at jeg ikke har meget tiltro til det omtalte sæt, udelukkende pga dets ALU kølehoved, hvilket er det der for mig indikerer at der er tale om et low end sæt.
Samt det som #3 nævner, muligheden for at udvide med flere kølehoveder pga pumpens flow, da man kunne formode at den ikke kan trække længere slanger end de fra fabrikkens monterede.

Jeg vill hellere smide de små 800,- efter noget hjemme bygget med kobber og en nice dual radi !!
Men klart hvis larm og plads er et problem, er dette nok noget af det bedste der er.



TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
24-08-2004 12:01:08
Svar/Indlæg:
422/14
Så har du rigtigt gode ører hvis du kan høre den pumpe der følge med waterchill. (Hydor L20)

Anyhow, så mener jeg ikke at jeg skrev at flowet alene gjorde det til et bedre sæt, men at både hovedet og radi var lavet i kobber, samt flowet gjorde det til et bedre sæt!

Og konklusionen kan jeg ikke være mere uenig i, waterchill larmer da heller ikke (Vi snakker jo ikke vapo), så det er klart det bedste køb, da det andet sæt kun kan bruges som det er ved køb, ingen form for opgradering kan laves på det!





dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
24-08-2004 23:57:26
Svar/Indlæg:
519/32
#0
Det kit fra Asetek som TBT linker til har vist det bedste pris/ydelses forhold overhovedet! Jeg tror desværre det du linker til er en spand lort :(
#4... Det er rigtigt at flow ikke er alt, men der skal jo alligevel være et flow ;)



TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 09:53:58
Svar/Indlæg:
235/13
#5
"Anyhow, så mener jeg ikke at jeg skrev at flowet alene gjorde det til et bedre sæt, "

Du skrev i #3
"pumpen leverer 20X så meget vand i timen som det du linker til og alene det indikerer et meget bedre sæt"
:00 :00

Så tager vi den lige helt fra bunden ikke??
Først skal vi lige have lagt på plads at larm er en relativ ting !
hvad jeg finder larmende er ikke ensbetydende med hvad du finder larmende.
larm i denne sammenhæng er forøvrigt ikke en koretkt betegnelse
da larm pr. definition er lyd højere end 50Db

Der er tale om et vandkølings system der (efter min opfattelse) markedføres med henblik på dets enormt lave støjniveu og størelse. De forskellige tests du ser på siden linket i #0 er for at dokkumentere at man godt kan have lavt støjniveu, lille system og ydelse sammen.
Asetek bliver markedført med henblik på dets ydelse. Asetek tests koncentrere sig om ydelse alene (givet nogle ganske få har også en mindre sektion om støj)

Altså det er to produkter der bliver markedført med 2 forskellige formål
1 Støj/størelse
2 Ydelse
Alene det gør at man ikke kan lave en sammenligning, eller sige at det ene er bedre end det andet.

Hvad Hydror L20 angår, har jeg sgu ikke meget tilovers for den pumpe!! min egen larmer mere end dobbelt så meget som min Grundfoss pumpe, der altså lige leverer mere end 20x mere vand til mit centralvarme anlæg. og mere end min Eheim spand pumpe der trækker mit 430l akvarie med knap 1500l i timen.
Prøv at lave en søgning her på siden med ordene L20 +støj
Så kan du få et indblik i hvor utilfrede folk er med L20
Uanfægtet af at du måske har haft en supermodel der ikke sagde en skid.

Du skriver at du ikke kunne være mere uenig i min konklusion.
Lad os lige tage min konklusion en gang til.

1:Når dette er sagt vil jeg påpege at jeg ikke har meget tiltro til det omtalte sæt, udelukkende pga dets ALU kølehoved, hvilket er det der for mig indikerer at der er tale om et low end sæt.

Du skrev:"pumpen leverer 20X så meget vand i timen som det du linker til og alene det indikerer et meget bedre sæt, derudover er hovedet lavet i kobber, og det samme gælder radiatoren, som har en meget bedre varmeoverførsel en aluminium.

Altså enighed der !

2:Samt det som #3 nævner, muligheden for at udvide med flere kølehoveder pga pumpens flow, da man kunne formode at den ikke kan trække længere slanger end de fra fabrikkens monterede.
Du skrev:
"Det koster det samme, og så kan det udbygges med flere hoveder når behovet viser sig, "
Altså enighed der.

3:Jeg vill hellere smide de små 800,- efter noget hjemme bygget med kobber og en nice dual radi !!
Men klart hvis larm og plads er et problem, er dette nok noget af det bedste der er.

Det eneste sted dig og mig er uenige, er min kommentar i den tredie del hvor jeg skriver "Men klart hvis larm og plads er et problem, er dette nok noget af det bedste der er. "

Men da kan vi jo bare holde os til fact, og sige at det er bevist at waterchill har højere Db niveu end det omtalte sæt fra "3R system"

Hvor uenigheden, der efter din mening altså er, lige skulle være
KAN jeg altså ikke få øje på
men ok.. du er tilhænger af waterchill... jeg er tilhænger af alternativer (til alt)
End of story.

#6
"Det er rigtigt at flow ikke er alt, men der skal jo alligevel være et flow ;) "
well min maskine kører lige nu på sin 83. time uden pumpen tændt
lav en søgning på google "thermisk lov" eller "opdrift"
Det er rigtigt der skal være flow, men flow vil der altid være når varmekilden er i bunden og kølingen er i toppen. Det er en simpel fysisk lov. jeg kører med en idle temp lidt over 40* uden flow genereret af nogen pumpe.
sidder og browser med 3x IExplorer, MSoutlook, Winamp. stuetemp 20* PIV 2,8c@3,6
og når jeg skal spille... ja ved temp over 50 grader slår min pumpe automatisk til ( et lille relæ ind over en af de fan controllere der styrer blæsere giver min pumpe strøm)
Skal vi ikke bare sige at flow er sekundært??
:e

/TorQue



legebarN
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 10:50:45
Svar/Indlæg:
487/59
TorQue, elsker når folk (for det sker for sjældent herinde) begynder at argumentere for deres sag !

Forøvrigt er jeg brændt lidt var på den Poseidon syste. Overvejer at min næste comp skal være en shuttle (De har nogen lækre design) og så er den Poseidon jo udemærket.



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 15:53:57
Svar/Indlæg:
3799/43
flow har intet at sige i et lukket system..
og nej jo hurtigere vandet kommer igennem er ikke ensbetydende med at det får bedre kontakt tævrt imod..

poisedon kittet er udemærket hvis man vil have noget billigt og funktionelt og ikke har planer om det vilde oc.. samtidig fylder det lidt hvilket er en godt ting hvis man ikke vil skære i sit kabinet..

min barebone får dog lidt andet kølning da jeg vil undgå at bruge alt for meget plads..



LilleIndianer
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 16:12:31
Svar/Indlæg:
1404/19
--> #9

Hvad så med gnidnigsmodstand?

Og så har løftehøjden på pumpen ikke noget at sige i et lukket system..



#11
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 18:28:38
Svar/Indlæg:
422/14
#7
Det er jo så en begmand til mig, uheldigt ordvalg fra min side :r
Meningen var at bedre flow + kobber ALTID er bedre end det "sølle" sæt #0 linker til.

Og jeg mener stadig vi er uenige ikke på alle punkter med grundlæggende, jeg kunne aldrig finde på at anbefale det sæt til nogen overhovedet, det er simpelthen for ringe alene ud fra specifikationerne på sættet, jeg var selv så dygtig at investere i TT Aquarius da den kom frem, og ærgrer mig den dag i dag at jeg ikke var blevet advaret over dens elendige performance.

Det kan godt være det dækker #0 behov pt, men hellere bruge de samme penge på noget der virker 100%, om visse af pumperne så støjer, det er muligt men så var jeg bare en af de heldige som du selv skriver ;)

Nu er grundfoss pumpen også bygget til lidt andre formål, men kan da kun give dig ret, er der luftet ordentligt ud på sådan en pumpe så siger den ikke en ski...

Men desværre har #0 ikke vist sig i tråden siden, så vi kan få opklaret om han vil have noget der virker 100% eller han vil have det støjfri og minimalt, er det det sidste han vil, er han bedre hjulpet ved at holde sig til luft, da jeg ikke mener dette sæt holder garantien ud. (Alene dømt ud fra det visuelle indtryk som jeg ikke mener oser af kvalitet!)

Du skriver du kører uden flow i vandet, fint nok, men at du kan holde en DX4 100 mhz kølet uden flow, det er jo ligesom ikke aktuelt i dagens danmark ;) (har læst din post, men ser ikke formålet med totalt passiv vandkøling)

Klart du har fred når du surfer, men som du selv skriver "så hellere samle et sæt selv" hvorfor så ikke bruge en lydløs pumpe ala grundfoss?

Ingen tvivl om at varme stiger op, det er simpel fysik, mener at kunne huske vi lærte om det i børnehaven, men det er jo ligesom ikke de frie kræfter der arbejder i et vandkølet anlæg......

Når ikke engang gasarter vil opføre sig efter den simple lov, så får du endog meget svært ved at overbevise mig om at vand vil, jo til en vis grænse selvfølgelig, men ikke som et brugbart system, aldrig.





mUrml
 
Overclocker
Tilføjet:
25-08-2004 18:44:59
Svar/Indlæg:
54/7
#9
Så hudt jeg visker, så er den eneste korrosion alu får, det er aluminiums-oxid, som er et lille tyndt lag, som ikke vil betyde en skid... Desuden er der vand i rørene, så det vil egentligt heller ikke finde sted.



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 18:54:20
Svar/Indlæg:
3799/43
#12 hvad du siger så skal alle simpelthen bare bruge en grunfoss pumpe med en løftehøjde på 20meter ? som kan sparke like 5000l/t ? fordi den skaber tourbulens og flår alle slangerne af systemet og gevind og plexiglas ud af kølehovdet ?
nej vel.. i et lukket system er 150l/t meget Fint..
foresten find mig lige en ordenlig radiator som kan klare sådanne et tryk....



#14
|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 18:56:17
Svar/Indlæg:
2694/107
#12
Har du prøvet at suge benzin fra en tank?? for har du det ved du også at hvad der kommer op kommer også ned... den første del af vandet skaber et vacuum så den næste del af vandet følger med osv. derfor har løftehøjde ikke noget at sige i et lukket system. måske skal det hjælpes i gang men så kører det også bare da der altid er vand nok til at få det til at falde ned igen...

/Ash



#15
|Ash
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 18:57:59
Svar/Indlæg:
2694/107
og igen til #12
Den graf du linker til er AIRflow og ikke vand flow... læs lige for du smider rundt med links...

/Ash



#16
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 19:42:54
Svar/Indlæg:
422/14
#15
Ja, overdrivelse fremmer forståelsen, de "Små" grundfosspumper kan stilles på 3 niveuer, og på den langsomste smider den omkring 12-1500 ltr i timen, og hvor meget er det lige en eheim sender rundt :r
Derudover har en grundfoss pumpe en løftehøjde på næsten ingenting!
Det der giver den en løftehøjde er det TRYK anlægget kører med, rundt regnet 10Mtr/bar, så hvis du gerne vil spille klog, så gør det venligst på et område du ved noget om!

Selv de små radiatorer kan klare den smult tryk pumpen kan lave, men vil du køre med trykbeholder på, så gør du det, og hvis ellers de lodder deres radiatorer ordentligt, kan de nemt klare 10 bar, selvom det er ret irellevant i denne sag.

#16
Jeg kender udemærket til hævert princippet, men det er andre kræfter der er på spil, når du vil have varme til at rotere en vædske.
Du har iøvrigt opfundet evighedsmaskinen hvis din teori holder, bare sæt det i gang og så kører det :e næh du, det kører så længe det du tapper af, kommer ud lavere end sugepunktet, men prøver du at samle systemt til at køre rundt, falder flowet øjeblikkeligt.



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 19:53:25
Svar/Indlæg:
3799/43
nu har jeg leget med vandkølning i ca 4 år med nogle korte pauser og min 300l/t Eheim har klaret arbejdet Godt..
jeg har brugt flere forskellige setips bla med tec..
2 Black ice micro kølehovde med omvendte tec aktivkølet d-tek spiral og D-tek Nb køler dette system kørte med 10mm studser og Tro mig det har ydet godt og pumpen har klaret det uden problemer..

min næste projekt bliver Sajmon lavet cpu kølehovde samt væskekøler og der bliver studserne 8mm væskekølerene (får lavet 2) indeholder i alt 6 kobberør som har en samlet længde på 96cm og pumpen bliver en eheim inline 300l/t og jeg er stadigvæk 100% sikker på at det kommer til at kører godt og problem frit..
(grund til de underlige mål er barebone.. )



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 20:00:58
Svar/Indlæg:
3799/43
foresten jeres myter kan i få aflivet / genopfrisket her.. -> http://www.overclockers.com/ar...



#19
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 20:04:11
Svar/Indlæg:
422/14
Problemet i denne tråd er at der bliver snakket forbi hinanden, en snakker om teorier omkring dit, og nogle snakker lydløs kontra ydelse, derfor er det hele ved at blive noget rod :00

Men selvfølgelig kan din pumpe klare dit nye setup, 300Ltr/timen er da rigeligt, det tvivler jeg heller ikke på, men mener stadig 30Ltr. timen er værdiløst hvis man senere vil opgradere.

Grundfoss kom kun ind i billedet fordi den ikke siger noget som helst, og spændt på en god stor almindelig stueradiator (der selvfølgelig ikke er koblet til varmesystemet:D ), så har man det komplet lydløse setup, og jo større PC jo billigere bliver det at varme hytten op :e



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 20:12:44
Svar/Indlæg:
3799/43
#0 sorrt for alt den OT snakr her er et link til ednu en test -> http://www.overclockers.com/ar...




Mr
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 20:16:14
Svar/Indlæg:
196/63
Nåhh ja 1000 tak for alle de smarte svar...



Mr
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 20:17:09
Svar/Indlæg:
196/63
Takker TBT for anbefalelsen af chill grejet



#23
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 20:24:54
Svar/Indlæg:
422/14
Ingen årsag, sorry din tråd blev så rodet men det er jeg jo til dels skyld i :e

Kan bare ikke sidde tilbagelænet når folk modsiger mig, så er jeg nødt til at forsvare min overbevisning.



Mr
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 20:32:51
Svar/Indlæg:
196/63
jeg er selv blevet klogere



ICE-Cool
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 20:42:20
Svar/Indlæg:
3799/43
Topper hvorfor opretter du så ikke en Bruger og måske lave en Guide til og Noob's ? nu da du er mr. perfekt selv ?



#26
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 20:48:59
Svar/Indlæg:
422/14
# 28 +30

F5 er FORBUDT herinde så lær det dog x(

Fint du står af her, for jeg har på INTET tidspunkt blandet mig i dit sololøb, du kommer og blander tingene fuldstændigt sammen, så du vil ikke blive savnet herfra, dine posts har jeg end ikke svaret på, så hvorfor roder du mig ind i dine sager?

Nå ingen grund til at spørge, for du er jo gået din vej
:r



#27
Poul
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 20:51:04
Svar/Indlæg:
44/1
#31 det var da en glimrende idé, for Topper har rent faktisk ret i det han skriver :)

Jeg forstår slet ikke folk vil diskutere dette, i stedet for bare at sætte sig ind i stoffet. Der en masse gode artikler på overclockers.com, og sågar også i Aseteks forum. Jeg har fisket et par quotes fra nogle af disse sider, så jeg håber hermed, at kunne skabe "fred" :e

"A radiator WILL benefit from higher flow/speed, in a closed loop
system. You see, the slower the water goes, the less turbulence
there is. If there is little turbulence, then the water molecules
near the metal will cool down, while the water molecules near the
center of the pipe/fin will not change temperature as much. As we
all know, heat transfer is dependent on deltaT, and if the warmer
water molecules don't ever get to the colder metal, then efficent
heat reansfer will not happen"

"It is clear that watts dissipated at a given airflow and delta T increased as coolant flow increase"

Det andet link der har været nævnt fra procooling, viser vist ret entydigt, at forskelige blokke yder bedre trinvist med, at flowet øges.

Er dette stadig ikke nok, tjae køb en flowmåler, to tryktransducere og en variabel pumpe

:e



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 22:49:35
Svar/Indlæg:
3346/81
Til hele tråden -> I er fandme godt nok sjove - not - ikke fordi jeg skal patronisere eller være bedrevidende, men et par få fakta - og så kan i selv satse på hvem der har ret!

De fleste pumper vi anvender er dykpumper af typen centrifugalpumpe - fra akvarier eller springvand. Specielt i springvand kan man se fænomenet løftehøjde - hvor højt kommer strålen i vejret?

Når pumpen har nået den maksimale løftehøjde - målt i mVs, bar, millibar, hPa eller en anden tryk enhed - ja så bliver strålen ikke højere!

Hvis pumpen ikke skal bruge energien på at løfte væsken i vejret, ja så kan den anvende det til at flytte væsken rundt, altå flow-og et flow måles i liter eller m3/time. Den energi skal også overvinde modstanden i systemet - og den er der altså også selvom det er et lukket kredsløb.

Modstand er bøjninger, T-stykker, kølere, kølehoveder etc. hvor en del af pumpens energi bliver væk, når den skal presse væsken igennem. Den energi bliver i øvrigt til varme!.

Hvis flowet er uhindret, eller lavt - altså få l/time - så er væskestrømmen laminar. Det vil sige at vandmolekylerne bytter ikke plads, og derfor er det kun de yderste der kommer i kontakt med køleren, kølehovedet etc. og derfor bliver varmeovergangen mindre i køleren, hovedet osv. end hvis der er et højere flow, der sikrer turbulent flow. Ved et turbulent flow mikses vandet og derfor kommer der mere af det i kontakt med kølefladerne, og derved bliver effektiviteten højere.

Der er selvfølgelig grænser for hvor meget man kan opnå ved at justere på de enkelte parametre.

Håber det gav lidt mening?

Tomgun



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:10:47
Svar/Indlæg:
3346/81
Bump bump og bump - så læs for hulan det far har skrevet! Det er guld!

Tomgun :00



#30
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:12:56
Svar/Indlæg:
519/32
lol der bliver hældt meget vand ud af ørene her :)
#7... Du skriver at Poseidon sættet bliver markedsført på støj/størrelse, men du kan få bedre ydelse + samme støj/størrelse med en SLK900-A + 80mm Papst lownoise blæser, til den halve pris. Med andre ord annullerer Poseidon sættet alle fordele, der er ved vandkøling :l
... og jo, jeg kender en del til termodynamik, men jeg har aldrig tænkt over at lave en opstilling som din :r Fed idé... Hvad med nogle billeder på din profil?
Topper... Jeg er enig i det meste af hvad du skriver, men den tone du benytter er til grin. Slap dog af :(
ICE-Cool (#15)... 150l/t er sikkert ok, men her taler vi altså om 30l/t... så hvis man gjorde det modsatte af hvad TorQue har gjort, og ved et uheld fik de termodynamiske krafter til at modvirke pumpen... hmmm :l måske ville pumpen få bæmund :) Nice link i #22.. det er for grineren :)
#20... hmmm, du har vist misforstået #16. Det |Ash siger på en relativt let tilgængelig måde er, at kraften integreret over afstanden i et lukket (friktionsfrit) system er 0 ;)



#31
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:19:44
Svar/Indlæg:
519/32
#35... Det er fordi de hellere vil slås end at lytte :)



#32
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:27:23
Svar/Indlæg:
422/14
#36

Så var det da en kluntet måde at beskrive det på, hævert princippet er jo ligesom ophævet i det lukkede system, da modstanden aldrig kan være lig nul (friktion=modstand), og bevægelsen forsvinder eller ophæver sig selv, så snart sugepunktet ligger lavere eller lig med afløbspunktet.

Ved godt de 2 punkter ikke eksisterer i det lukkede system, og derfor kan princippet ikke bruges til andet end at forklare at pumpen ikke behøver specielt højt arbejdstryk eller løftehøjde om du vil.





Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:29:48
Svar/Indlæg:
3346/81
#37 - ja ja, men 1 mund og 2 ører, så lyt dog for.........

Fysik er en mærkelig størrelse, men det er altså sådan at energi bliver ikke væk, det skifter bare tilstand!

Tomgun

P.S.
Det er det eneste jeg fattede af fysik i realen (En præhistorisk form for langvarig folkeskole) - men det gælder altså stadigvæk!



#34
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:30:08
Svar/Indlæg:
422/14
#37

Der er såmænd ingen der vil slås (måske, men ikke mig), men hvis alle sad og sagde til sig selv, de har nok ret de andre, så går verden i stå.

Debat skaber forståelse ;)



#35
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:37:00
Svar/Indlæg:
422/14
#39

Jeg læser på livet løs, kan ikke bruge ørerne til meget på et skriftligt forum :)

Jeg skriver da heller ikke at energien bliver væk, bevægelsen ophæver måske ikke sig selv, men det sørger friktionen / modstanden i slanger fittings osv for, og rent teoretisk bliver denne energi jo så til varme.

Men summa sumarum, bevægelsen stopper hvis ikke der bliver tilført yderligere energi til vædsken, i denne sammenhæng via en pumpe.

Kan vi blive enige så langt?



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:37:16
Svar/Indlæg:
3346/81
#40 - Det bør være hævet over enhver tvivl at debat er af det gode, i form af en dialog.

Det er dog en fordel at deltagerne lytter/læser - og i øvrigt ikke ophæver naturlovene! Jeg er ikke af den opfattelse at det gælder dig 🙂 men det bliver hurtigt til mudderkastning, snarere end udveksling af fakta og erfaringer.

Det var også derfor jeg lagde ud mad at skrive at jeg ikke ønsker at patronisere, men det skal da ikke forhindre en smule ironi - eller sarkasme 🙂

Tomgun

P.S.

(Jeg ved udemærket godt at jeg holder, og holder af, enetaler!)



#37
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:43:11
Svar/Indlæg:
519/32
Det har du ret i TBT (både #38 & 40), så længe man diskuterer på en saglig måde, som f.eks du gør :)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:45:40
Svar/Indlæg:
3346/81
# 41 - ej selvfølgelig var det med ørerne billedligt talt! - he he.

Om vi kan blive enige så langt, ja det håber jeg sørme, i det jeg mener at det var det samme jeg skrev. Sekundært, skulle vi ikke have ret - så har du/vi opfundet perpetuum mobile!

Tomgun




Mr
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:46:11
Svar/Indlæg:
196/63
Tror bare jeg køber et køleskab istedet...... hehehehe



#40
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:48:08
Svar/Indlæg:
519/32
hehe Cyrax... køb du hellere det du linker til i din nye tråd:
http://www.overclocking.dk/for...
det er noget der vil noget :)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2004 23:55:28
Svar/Indlæg:
3346/81
#45 - det må du fandme ikke - så får du kondens i kabinettet, og hele lortet kortslutter!

Ej - med mindre du har ekstremt lidt plads i dit kabinet, så køb et andet kit end det du har øje på i #0.

Det er ikke kvalitet, og du vil blive mega træt af ikke at kunne placere stumperne ordenligt, etc. - bl.a. fordi slangerne er for korte.

Tomgun



#42
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 00:09:42
Svar/Indlæg:
422/14
Det var da også noget af et spring at tage, fra 799,- til i omegnen af 3000,-

Så er der jo ingen probz, så længe kroner og ører ikke mangler, så skulle det være muligt at få det bedste ;)

Gid det var mig :e



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 00:10:08
Svar/Indlæg:
3346/81
#45 - er helt enig med #46 i at de stumper du har linket til i den anden tråd er et seriøst bud!

Om WW så er uber (Über) er vel en feinschmecker debat - hvor meget kan man oc på 1°C?

Tomgun





Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 00:13:18
Svar/Indlæg:
3346/81
#48 - Årh hvad - skaldede 2.200,- danske efter skat kroner! Ej - et hop, men godt grej, kan dog erhverves for mindre.

Tomgun



#45
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 00:18:27
Svar/Indlæg:
422/14
Ja, men det er også rigtigt, det burde være fradragsberettiget at have en hobby som denne:e

Holder lidt igen, der er kommet rigeligt pakker fra hardwarepusheren på det sidste, meningen er begyndt at brokke sig og vil pludselig til at have nyt tøj, den går jo ikke.......................



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 00:22:55
Svar/Indlæg:
3346/81
#52 - Livet er en balanceakt - specielt hvis man får vækket den slumrende "mening" - det kan have katastrofale konsekvenser for HW kollektionen ☹

Tomgun

P.S.

"meningen" er et tillæg til mit ordforråd - tak! 🙂



#47
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 00:29:10
Svar/Indlæg:
519/32
#49 hehe det tyske ü ligger bare ikke i mit 2-finger sysytem :( jeg måtte holde ¨ nede med panden. Du har ret med hensyn til WW, den er bare så porno-lækker ^^



TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 11:07:56
Svar/Indlæg:
235/13
106 timer uden pumpe...kæresten spillede lidt Thief deadly shadows i et par timer i går......

FLOW ER SEKUNDÆRT
KOBBER ER BEDRE END ALU

og alt det andet fnidderfnadder på molekyle stadiet.. well

Ærede Hr.Tomgun
Ellers et meget agtværdigt og fyldestgørende indlæg, men tillad mig dog at påpege hvor du modsiger dig selv.

hvis langsomt flow kun køler de yderste molekyler af i vandet.. så er de vel også de yderste der bliver varmet op ikke :00
nej for de varme molekyler i bunden af røret i radiatoren stiger op
og derved presser de de midterste molekyler ned/væk/ud til højre.
og så bliver disse også kølet ned. og bingo du har turbolens.

samtidigt som den Ærede Hr.Tomgun påpeger forsvinder energi aldrig, den bliver bare lavet om til noget andet.
Exempel 1 :
Bøjninger og sving på slanger, nedsætter energien flow.
Energien flow bliver lavet om til energien turbolens
Energien turbolens bliver til bedre køling
bedre køling bliver til større temperatur forskel i det lukkede system
temperatur forskellen bliver til større flow...... jammen hurra!

Eksempel 2:
Energien fornuftig spørgsmål, bliver til fornuftige relavante svar
fornuftige relevante svar bliver til arogant teoretisk bavl
arogant teoretisk bavl bliver til fornuftig diskussion
fornuftig diskussion bliver til fornuftig viden
fornuftig viden bliver til trangen til mere fornuftig viden
mere fornuftig viden bliver til fornuftige spørgsmål.....kan i se et mønster??

TBT.
Evighedsmaskine??? fat lige begrebet om en evighedsmaskine!!!
Motoren her er jo varme, og varmen er genereret af CPU´en, som kræver strøm, forsvinder strømmen forsvinder motoren. ERGO der er ikke tale om en evighedsmaskine, da en sådan skal kunne trække sig selv udelukkende drevet af de fysiske love om aktion reaktion, hvad der kommer op, kommer ned,i en evighed.

Jeg syntes forøvrigt vi burde nedsætte et panel her på OC.dk til at udforske til bunds, og inkludere ALLE sideparametre i begrebet FLOW, og efterfølgende lave en samlet konklusion på hvor meget flow betyder for, alle de forskellige cpu typer, IHT. deres watt afgivelse.
Hvis min teori (delvis udført i praksis på min egen maskine) holder, vil man faktisk kunne stille en graf op der vil vise at jo flere watt ens CPU afgiver, jo mere vil den blive afkølet, (ikke sagt at den vil blive afkølet tilstrækkeligt, men flere graders afkøling)grundet større turbolens, hov...... er det måske TURBOLENS der er afgørende for kølingen, og ikke FLOW?? og er det måske det øgede TURBOLENS FLOWET skaber der er afgørende??
SÅ er jeg sgu sådan set hamrende dynamolygte med hvad der generer flowet... hvad med jer?




TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 11:16:02
Svar/Indlæg:
235/13
var der forøvrigt nogen der fik fluekneppet delen om gnidnings modstand helt til bunds??
vil større flow ikke generer mere molekylær gnindning, og vil denne ikke generer mere varme end et system med mindre flow??

syntes ligesom bare der manglede noget.. :e :e :e



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 13:01:49
Svar/Indlæg:
3346/81
#54/55 - med mindre at du skriver indlæg i denne tråd, der retteligt hører hjemme i en anden, så vil jeg tillade mig at antage at du forveksler mig - Tomgun - med den ærede hr. NoNig.

Jeg ved ikke lige hvordan vi skal nå til en form for enighed, men gider du forklare mig hvorfor varmevekslerfabrikanter laver overfladerne korrugerede - uanset om det er plade, eller rør vekslere? I følge min verdensopfattelse så er det for at skabe turbulens, og dermed en mere effektiv varmeovergang.

Jeg er 100% enig med dig i at CPU -> varme -> el -> damp -> fossilt brændstof, norsk elv eller svenske atomer - og derfor er det system du beskriver selvfølgelig ikke en evighedsmaskine.

Tomgun



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 13:30:51
Svar/Indlæg:
6624/113
Hvis ikke jeg tager meget fejl, så er forholdet ikke lineært med hensyn til flow kontra ydelse?

Har jeg ret hvis jeg f.eks påstår at så længe man er over en vis grænse i flow - så vil man ikke kunne se andet end marginal forskel i temperatur?

Diskussionen om det her emne er sund at tage - og der er endnu ikke ret mange mennesker der har kunne anskueliggøre vigtigheden af forståelse for det man sidder og roder med. Det nytter altså ikke noget at man ved det virker - hvis ikke man aner HVORFOR det virker. :D

Jeg har skiftet alle mine 1048'ere ( 600 L/t ) ud med Compact 1000 moddet til Inline ( 300 L/t + lavere løftehøjde ) og har ikke kunne se en dyt forskel i temp.....



Twilight
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 13:37:41
Svar/Indlæg:
597/39
Kommer lige med et tillægsspørgsmål, jeg går og overvejer at købe lidt vandkøling, Antarctica og Black Ice Pro dual, men efter hvad jeg uimiddelbart kan læse her er det totalt lige gyldig rent ydelses mæssigt om jeg snupper en Hydor L20 fremfor L30? Er det korrekt antaget.

Jeg har et par steder læst at antarctica hovedet godt kan lide højt flow pga. øget turbolens, men er det korrekt?



#53
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 13:41:52
Svar/Indlæg:
422/14
#56

De varmevekslere for eksempel Redan fremstiller, de har den overflade de har, ikke for at skabe turbolens, men for at opnå højest mulig ovverflade på så lidt fysisk plads som muligt.

Turbolens i et varme / vandforsyningsanlæg er ikke af det gode, for det giver unødigt slid på komponenterne i systemet.

@all
Nej, flowet kontra ydelse er ikke linært, når flowet når et vist niveau så giver den ekstra hastighed ikke meget mere, men hvor det punkt ligger afgøres helt og holdent af hvor effektiv afkølingsmekanismem er, jo bedre afkøling + højere flow, jo lavere temp.

Men selv med en negravet 10000 M3 tank, vil øget flow ikke hjælpe meget når varmeoptagelsen i vædsken falder til under et vist niveau. (Forskellen mellem ind og udløbstemperatur)





Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 13:43:13
Svar/Indlæg:
3346/81
#57 - som jeg skrev i #34: Der er selvfølgelig grænser for hvor meget man kan opnå ved at justere de enkelte parametre.

Omsat til dit eksempel kan man vel konkludere at køleren ikke er istand til at afsætte mere energi til omgivelserne indenfor rammerne af de forskellige flow?

Tomgun





#55
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 13:47:54
Svar/Indlæg:
422/14
#58

Antartica kan godt lide øget flow, fordi pumperne sælges på flow ikke på løftehøjde eller tryk.

Et øget flow fra en pumpe indikerer samtidig at den har en højere løftehøjde / udgangstryk på afgangen.

Grunden til det hovede gerne vil have en stor pumpe ligger alene i at modstanden i hovedet er større, på grund af designet, (enorm overflade i forhold til fysisk størrelse)

Om en L20 er nok til at opnå en maksimal afkøling af din CPU, afhænger jo af resten af systemet, er der hoveder på gfx, nb osv, er den måske i underkanten.
Den vil da sagtens kunne virke, men er det høj ydelse du er på jagt efter er L30 nok et bedre valg. (Uden jeg har testet det vel og mærke, så jeg vil ikke hamres i hovedet for denne konklusion)



Twilight
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 13:53:43
Svar/Indlæg:
597/39
#61 Ok, uimiddelbart har jeg ikke planer om hoveder på NB og GFX, men det kunne da godt være jeg skulle hoppe på L30 alligevel.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 14:13:09
Svar/Indlæg:
3346/81
#61 - kan informere om at jeg med 3 x 120 køler fordelt på 1 x 120 og 2x120, Antarctica hovede, WaterChills NB og GFX og alle andre parametre uændrede får samme temperaturudlæsning via MBM5 med L20 såvel som L30.

Der er dog ingen tvivl om at L30 generere et større flow, og også er i stand til at trække en vortex i reservoiret, hvilket L20 ikke kan - men det udmønter sig altså ikke i registrerbart bedre temperaturer.

Tomgun





#58
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 23:34:32
Svar/Indlæg:
519/32
#54... Ikke for at være ond, men du er altså ude på dybt vand dér :l
Til afsnittet der starter med: "hvis langsomt flow..."
Det du skriver om turbulens forårsaget af vands termodynamiske egenskaber er korrekt, du glemmer bare en lille ting der hedder relativitet (dvs. hvor meget turbulens forårsages af termodynamiske krafter i forhold til hydrodynamiske). En temmelig relevant forglemmelse, eftersom den turbulens du beskriver er ubetydelig lille.
Til afsnittet: "Eksempel 1..."
"Bøjninger og sving på slanger, nedsætter energien flow.", ja noget af vandets kinetiske energi bliver omsat til "friktionsvarme" i slangen (som Tomgun siger).
"Energien flow bliver lavet om til energien turbolens" eh? mener du at vandets kinetiske energi bliver lavet om til vandets kinetiske energi? det er da rigtigt nok :l
"Energien turbolens bliver til bedre køling". Jeg kender ikke den der "turbulensenergi", men jeg tror(håber) du mener det samme, som det Tomgun så elegant skriver sidst i #34.
Til afsnittet: "Eksempel 2..."
Du har tabt mig.. sorry :r

Det er ikke for at spille smart, at jeg skriver ovenstående. Men fejlindlæring er jo ikke så godt :)



Mr
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 23:40:50
Svar/Indlæg:
196/63
I går jo helt amok....jeg ville faktisk bare vide om sættet var noget "mindre" godt?????



TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 23:56:43
Svar/Indlæg:
235/13
yeah... NoNig=TomGun... my bad..

jeg tro som sådan at vi er på den samme side hvad angår turbolens, jeg påpeger bare den side af sagen som går helt over i det molekylære, nemlig at varme forskellen invendigt i i en radiator giver en turbolens i sig selv !
Hvorffor producenter af varme vekslere, laver overfladen korrugerede er som du selv skriver for at gøre turbolensen MAXIMAL ved det flow der nu engang er, samtidigt med at det øger den flade hvorpå varmen skal afsættes.Som #59 siger.

Vi er ikke uenige, jeg påpegede bare et side parameter vi ikke har udforsket helt endnu.

Hvad angår evighedsmaskinen, var det skrevet til #20 der langede ud efter #16.

Resten var skrevet med et ironisk islæt og burde opfattes som sådan
(læs: en på eftertænkeren)

Forsøger mig med at rette mit indlæg for at få navne osv. på rette plads.... vil jo ikke skabe turbolens, vel? ;)

/TorQue



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 00:12:28
Svar/Indlæg:
3346/81
#66 - he he jeg kan godt leve med at blive kaldt NoNig, det er straks mere tvivlsomt hvorvidt han synes det er flatterende 🙂

Anyway - så tror jeg da nok lige at der er basis for at få skrevet en kompetent artikel om vand, termodynamik, pumpekarakteristik etc. på et fornuftigt teoretisk grundlag, og så ellers se at få det relateret til hvad det er vi går og gør med vore små maskiner 🙂
Som Sajmon skriver i #57 - der er ikke meget ved at det virker, hvis man ikke ved hvorfor!

Projektet er for stort til en enkelt person - personligt ville jeg gerne skrive om vand. Nogen der vil være med?

Tomgun



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 00:38:30
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg er frisk - og har efterhånden fået flyttet mig så meget på plads i min nye bolig at der osse er tid til det. :D



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 00:42:34
Svar/Indlæg:
3346/81
#68 - Wee, sounds great! Du er med på listen! Noget favoritemne?

Tomgun

P.S. Gratulerer med det nye domicil!



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 00:45:06
Svar/Indlæg:
6624/113
Taktak. :D

Jeg er frisk på kølehovederne, men uden for meget teori - det bliver kedeligt at skrive og pissekedeligt at læse...



TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
27-08-2004 00:47:22
Svar/Indlæg:
235/13
well vi har da fået lagt på plads at der er næsten så mange meninger som der er bruger online på en Torsdag aften.
og at flertallet efter, Mr. to god to register, er spassere :00

Jeg tror som #67, at der er behov for en fyldestgørende afhandling om emnet / emnerne.
Den skulle i så fald være udformet som et doktor disputat/ afhandling, da man ville blve tvunget til at forsvare den :e

Jeg ser det dog som en "dødsejler" at begynde at skrive en sådan,i disse fora, da der som sagt er SÅ mange forskellig meninger om emnet.
Det ville blot resultere i et mangfoldigt ramaskrig, med efterfølgende stening, hængning, og gabesok på det lokale torv (ikke nødvendigvis i nævnte rækkefølge)
Jeg syntes meget bedre om disse diskutioner, hvor man har mulighed for at overbevise en modpart om han/hun tager fejl, og selv lærer mere end man giver fra sig.

Man kan blot konkludere, at der er mere mellem CPU og Radiator, end bare vand
:e
Og det er ikke givet at hvad er über ganz immer geil :e i min maskine, vil virke overhovedet i andres.
og i den sammenhæng vil jeg gerne have lov til at introducere en ny forkortelse på OC.dk nemlig "PFL" "play, fiddle, learn"
for det er jo ganske vist som Sajmon siger " der er ikke noget ved at det virker, hvis man ikke ced hvorffor det virker" men ...... altså.. først skal man jo have det til at virke. man roder blander skruer og leger, og pludselig har man noget der spiller 100% derefter beregner man sig frem til hvordan det virker.
Dernæst skal man så bare overbevise alle disse gammel konservative flow tilhængere om at man faktisk ikke er en dug og en madpakke for lidt til en skovtur ;)

"vi der leger og skruer og piller udenfor de fastsatte rammer, er pioneerer, i skæret af vores afbrændte hardware, i soler jer med jeres 20+k i PCmark"

nuff said, så kan i lære det!

DISCLAIMER: skulle nogen, grundet tidspunktet de læser dette indlæg,deres almene alkohol procent i blodet eller deres mangel på humor, IKKE være i stand til at fatte at dette indlæg
er skrevet med et humoristisk glimt i øjet. Bedes de veligst, men bestemt, unlade at kommentere indlæget yderligere.



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 00:47:31
Svar/Indlæg:
3346/81
#70 - Sajmons speciale: "Hold hovedet koldt" - for min del bare rolig, jeg er heller ikke stiv i det med teorien - det ku' vi måske får en gut som Dryz til at hoste op med?

#71 - hvad fanden kender du til min alkoholpct. på dette tidspunkt - jeg har været stenhamrende ædru indtil jeg kom hjem for 57 minutter siden - og det er da i hvertfald ikke blevet til mere end en kop kaffe og et solidt glas rødvin!

Jeg kan så forstå at jeg behøver ikke invitere dig med på skrive holdet, du vil hellere være opponent i vort defensorat?

Tomgun



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 00:49:35
Svar/Indlæg:
6624/113
Han er et.... dryz....? :00 :e

#71 - Hørt - misforstået - opfattet - bearbejdet, og sovet på om 8 timer. SKÅL I SKURET! :e



TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
27-08-2004 01:21:01
Svar/Indlæg:
235/13
Og så straks videre til #64
Nice... "dybt vand der"

Nå men som jeg skrev "på det molekylære niveeu" dette burde da indikere, selv for en ikke fejlindlært person som dig, at vi allerede ER ude i marginalerne ikke??
Din udtalelse om at den turbolens jeg omtaler er ubetydelig lille, vil jeg godt lige høre nærmere om.... det er da trods alt de samme kræfter der er på spil når en gryde vand koger (ja ved en højere temperatur end den vi opnår i vores systemer, ganske vist)
men opdriften er der nu altså stadigvæk, og opdriften er hvad der skaber turbolensen. (Jvfr min teori)
Og selv med min åbenbare udtalte fejlindlæring... :l
Mener jeg dog at kunne huske noget om at vands udvidelse ved varme er en af de abolut mest heftige kræfter der findes.
men ok... jeg har nok ikke styr på begreberne...

Du skriver at "noget af energien flow bliver omsat til friktionsvarme", mmmm... men flow/hastighed x et sving/studs
= mindre flow/hastighed. dette facit slutter så bare ikke helt her..
det forholder sig sådan at en del bliver omsat til friktionsvarme (og nu snakker vi for alvor ubetydeligheder!!!) en langt større portion bliver lavet om til turbolens.
Flow i den sammenhæng vi bruger udtrykket, er lineært lig hastighed, eller ltr/time, og her er turbolens en modsætning, da den nedsætter flowet, eller er et biprodukt til sving og studser.
men du har da ret i at man kalder det for kinetik.. men man kalder også både 20 km/t i første gear, og 20km/t i bakgear for hastighed.. men det bliver det nok aldrig det samme af vel? :00

Jeg tabte dig i eksempel #2.. ja det var jo hvad man kunne forvente :00





TorQue
 
Superbruger
Tilføjet:
27-08-2004 01:30:25
Svar/Indlæg:
235/13
#72 du kan regne med mig som opponent ! første række midt for, med armlæn tak. :e

#73 rart at se at man bliver taget alvorligt.... :e :e

Jeg vender tilbage med mere nyt fra fronten efter et par timer på rygfinnen...
og nååh ja
120+ timer uden flow.. eller uden pumpen sat til må jeg hellere sige.

FLOW ER OG BLIVER ALTSÅ BARE SEKUNDÆRT!!!! :e :e



Chinabox27
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 06:29:03
Svar/Indlæg:
166/9
det asetek sæt er faktisk ikke så godt :p

er for det første ingen pumpe relæ (ræle? man hvor er jeg skod til dansk efter 9 år med engelsk på nettet)
og for det andet heller ingen blæser (sikkert heller ikke nødvendigt ved 0% OC)
for det tredje skal der jo helst være plads til en 120mm blæser i det kabinet det skal i

poseidon sættet er faktisk rigtigt godt (4-9c lavere end stock intel)
og den passer ind i en..... SHUTTLE! :e
det kan skam osse udbygges med et gfx hoved (skal dog gøres selv)
80mm blæser pladser er der sgu da vist i alle kabinetter

tweakup har vist testet det 8)