Angående Tv (HEL RØd Skærm)

Diverse d.  24. august. 2004, skrevet af Find.HTX
Vist: 2672 gange.

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2004 18:50:23
Svar/Indlæg:
835/72
Mine forældres fjernsyn er pluselig ekstremt rødt hvad kan det skyldes (altså skærmen)! der er andre farver men rød er blevet mere dominerende og når man tænder TV´et så er der ikke sort skærm til at starte med den er rød istedet!

har en ide om at det er billed røret!

det er et 28" Nokia.

ved godt det ikke rigtig høre til her på oc.dk men tænkte at det har lidt med en computer skærm at gøre! så i var måske kloge nok her inde!

Orca

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2004 19:01:24
Svar/Indlæg:
516/25
Har i evt placeret noget magnetisk i nærheden? Højtalere eller ligenende? Ellers må i nok have fat i enten garantien eller have det til service.

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2004 19:05:04
Svar/Indlæg:
835/72
Hmm det er 4 år gemmelt der er intet magnetisk i nærheden men vi håber på det er billed røret for der er 15års garanti på det! resten af kassen er der ikke garanti på mere!

Jowls

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2004 19:08:40
Svar/Indlæg:
1016/19
Et eller andet sted inden i TV'et sidder der nogle små potentiometre, hvor man kan justere farvebalancen. Hvis et af dem (eller en anden komponent i kredsløbet hvor de sidder) er gået i udu kan man godt opleve en pludselig dramatisk farveforskydning.

Men uden diagram eller i det mindste lidt viden om TV-reparation er det krop-umuligt (og ikke helt ufarligt) at finde ud af. Så jeg ville nok anbefale en fagmand...

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2004 19:48:50
Svar/Indlæg:
835/72
k jeg holder mig til em fag mand

RainMaker

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2004 20:13:28
Svar/Indlæg:
637/15
det samme skete for vores gamle B&O (kendt fejl for ældre B&O)
det er et eller andet i billedrører det falder sammen
og det skal udskiftes andet er der ikke at gøre :00

Fiddoo

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2004 23:49:23
Svar/Indlæg:
1293/104
Man har på et moderne fjernsyn, normalt ikke mulighed for at justere farvebalancen, da det foregår automatisk via en chip. Det kan være denne chip som er defekt. Mit eget Phillips, snart 10 år, kan finde på det samme. Jeg plejer at kunne løse problemet ved at slukke for det ved hovedafbryderen i et minuts tid.

Den anden mulighed er katodestrålerøret. Det laver de 3 farver RGB (rød,grøn,blå) som gør at alle farver kan dannes. Dette kan også være defekt , og svarer til at billedrøret er røget.

Der skal en fagmand til at vurdere hvad problemet er.

Twilight

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2004 23:54:53
Svar/Indlæg:
597/39
Tjaeh det kan være RGB forstærkeren, den der generere signalet til den røde kanon eller det kan self være længere tilbage i den røde signal vej igennm palchip osv.

Tvivler stærkt på at det er billedrøret der er gået.

Men snid det ind til en radio/TV biks, eller overvej at skrotte det og købe et nyt. Går ud fra at det er et alm. 4:3, 50Hz tv. Det vil sansynligvis være billigere at købe et spritnyt end få det gamle rep.

#6 Kender du den rigtige taste funktion kan du justere alt på et moderne TV.