Hjælp med at finde den præcise fejl

Diverse d.  26. august. 2004, skrevet af Hunden
Vist: 566 gange.

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 20:22:09
Svar/Indlæg:
406/19
Hej derude

Advarsel: LAAANGT INDLÆG!

Jeg har 2 diske siddende i min spand. 2x120GB Diamond maxtor (SATA udgaven). De har kørt fint uden problemer men her på det sidste har jeg bemærket ved tilgang til mit ene drev, at den "pauser" i det.
Til at starte med gav jeg det ikke megen tanke men så begyndte min computer at crashe og så tænkte jeg ... hmmm.
Ydemere begyndte mit Windows XP at være gaaaabende lang tid om at komme ind i Windows...

Det skal lige siges at den ene disk har jeg partitionerert til 3 drev
Windows partition
Ghost partition + div.
Spil partition
(alle FAT32)

Den sidste disk har jeg ladet være intakt i hele 120GB NFTS.

På mit bundkort (Et Asrock, se evt. profil) er der 2 SATA stik,
SATA1 - hvorpå den første disk sidder (Den partitionerede)
SATA2 - Hvorpå, ja den sidste disk sidder :)

Da den gennem det sidste stykke tid har opført sig underligt, computeren der fryser, "hakken" når jeg "browser" rundt på mit sidste drev (120GB) osv. så tænkte jeg - Windows repair må der til.

Inden jeg nåede så langt så tænkte jeg "hov vent" - og så gik jeg ind i min event viewer og kiggede.

Der stod følgende, op til en 4-8 gange af gangen:

An error was detected on device \Device\Harddisk1\D during a paging operation.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink...

Når jeg klikker på linket får jeg følgende frem:

Detaljer
Produkt: Windows Operating System
Id: 51
Kilde: Disk
Version: 5.2
Symbolsk navn: IO_WARNING_PAGING_FAILURE
Meddelelse: An error was detected on device %1 during a paging operation.

Forklaring
An input/output (I/O) request to a memory-mapped file failed and the operation was retried.

Brugerhandling
If these events are logged regularly on a primary system drive, replace the device. Otherwise, no user action is required.

Version: 5.0
Symbolsk navn: IO_WARNING_PAGING_FAILURE
Meddelelse: An error was detected on device %1 during a paging operation.

Forklaring
An input/output (I/O) request to a memory-mapped file failed and the operation was retried.

Brugerhandling
If these events are logged regularly on a primary system drive, replace the device. Otherwise, no user action is required.

Der står at hvis det er system drive, så skal man replace den, ellers ingenting - Så vidt jeg har fundet ud af så er det ikke mit system drive men min 120GB disk.

Nogen der kan af/bekræfte dette?
(altså hvad er: \Device\Harddisk1\D - er det mit d-drev (partition) ?)
Nogen der kan give et bud på om den skal skiftes eller om jeg blot kan "kører" videre?
Nogen der ved eller har et bud på om den kan ombyttes på garantien?
Ville en re-install af Windows hjælpe?

Håber nogen kan give mig lidt guldkorn, og undskyld for det lange indlæg :)

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 20:26:13
Svar/Indlæg:
406/19
Eventuelt også nogen der lige kan "decrypte" den fejlmeddelse 110% ?:(

RiTuaL_ShaDoW

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 20:51:18
Svar/Indlæg:
128/43
Prøv med en geninstallering, kan være det hjælper... Men brug det som sidste udvej... Se lige om der ikke kommer flere svar, som kan hjælpe mere.. :00

Deep

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 21:05:38
Svar/Indlæg:
507/141
Prøv at hente Maxtor's disk diagnosticerings program og lad det kigge på den disk.

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 21:20:52
Svar/Indlæg:
406/19
Øhm... et navn eller et link eventuelt? :)
(Er ikke lige helt bekendt med maxtor endnu)

#
Nu crashede min computer igen, forsøgte at køre endnu en scandisk på drevet men den gik bare i stå.
Da jeg fik svinet op at køre igen så kunne jeg se... et slag på tasken - omkring 20-25 "error"

The device, \Device\Scsi\SiSRaid1, did not respond within the timeout period.

For more information, see Help and Support Center at http://go.microsoft.com/fwlink...

Der er intet at hente fra det link. Det står ikke i Microsofts knowlegde base... :00 :00 :00

Har uploadet et screenshot at "problemet"
http://www.overclocking.dk/bil...

-=GeZ=-

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 21:29:12
Svar/Indlæg:
230/10
Jeg tror det #3 refererer til er PowerMax...
http://www.maxtor.com/portal/s...

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 21:29:58
Svar/Indlæg:
406/19
Jeg har fundet frem til et program kaldet "Powermax". Såfremt det er dette, så kan det så vidt jeg kan læse, ikke bruges (desværre):

http://www.maxtor.com/portal/s...

"Note: PowerMax v 4.09 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded or add in RAID controllers,"
*suk*

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2004 22:40:08
Svar/Indlæg:
406/19
Jeg har nu forsøgt at opdatere min BIOS samt min SATA controller's drivere. Prøver lige at køre lidt og se hvad der sker eller ikke sker...

Hvis der er nogen der har nogle bud på bl.a. nedenstående, så er de meget meget meget velkomne :l :00

Nogen der kan af/bekræfte dette?
(altså hvad er: \Device\Harddisk1\D - er det mit d-drev (partition) ?)
Nogen der kan give et bud på om den skal skiftes eller om jeg blot kan "kører" videre?
Nogen der ved eller har et bud på om den kan ombyttes på garantien?
Ville en re-install af Windows hjælpe?
I tilfælde af RMA, nogen der så ved om den vil holde i byretten da enheden jo "virker" blot ikke optimalt....?

Jeg vender tilbage imorgen tidlig, håber der er nogle dejlige kloge mennesker derude i løbet af natten ;)

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 23:15:06
Svar/Indlæg:
592/17
Harddisk1 er faktisk Disk 2. Altså det store 120 GB drev.
Hvad siger s.m.a.r.t status på de diske der?
Hent evt Speedfan. Det kan aflæse s.m.a.r.t status.
Gå ud i command prompt og skriv:
chkdsk c: /f
Så siger den noget med at den ikke kan låse drevet.. Og den køre scandisk i opstarten. Genstart systemet. og prøv det.
Det kan jo være FAT tabellen der er smadret!

>> Ebzen <<

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2004 23:53:25
Svar/Indlæg:
1268/80
hmm, ved ikke lige om det er det samme på sata diske, men kan du prøve at gå ind i egenskaber, og se om nogle af dine drev køre pio mode?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 01:02:28
Svar/Indlæg:
2870/65
Som Esben siger henvises der til det store drev på 120 GB.

Windows selv er ikke så glad for FAT32 på mere end 32,8 GB. Det kan sagyens lade sig gøre at lave med Partition Magic, men windows er altså ikke lykkelig for så store drev FAT32. NTFS ville være bedre.

Jeg har haft den fejl som beskriver på flere af mine drev. Nogen gange sløver det diskens hastighed, andre gange betyder det ikke så meget. Hvis man kigger godt efter ude på "nettet", vil du måske kunne finde noget her:

http://www.eventid.net/display...

Der finder du nogle Q-numre som du kan søge på på MS Knowledge Base.

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2004 08:47:20
Svar/Indlæg:
406/19
Jeg tjekker lige i aften hvad s.m.a.r.t. status er, dog har jeg lige et spørgsmål - Kan det aflæses på en SATA disk? Er det ikke kun IDE diske der har dette?

Du skriver at "Det kan jo være FAT tabellen der er smadret!"
Jeg har kørt scandisk på alle drev.

Hvor præcist er det?
Egenskaber er et vidt begreb :)

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 08:57:05
Svar/Indlæg:
1268/80
højreclick på denne computer > administrer > enhedshåndtering > så prøv at find din SATA controller, og se om man kan finde info omkring overførsel status, se og der er forskel på dine 2 diske, det skulle der jo ikke være.

Kirk

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2004 09:24:49
Svar/Indlæg:
54/0
Har du de samme problemer hvis ikke den din disk 2(120gb ntfs) er tilsluttet?

Hvis den giver problemer, så skulle du jo kunne slippe for dem ved ikke, at have den tilsluttet og finde ud af om der er andre problemer.

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2004 12:10:18
Svar/Indlæg:
406/19
Oki, prøver lige at tjekke når jeg kommer hjem.

Tanken strejfede mig at forsøge mig med dette. Dog fik jeg det ikke lige gjort. Men desuden er der også herinde et par stykker der siger at det er Disk2, altså min 120GB disk...
Desuden så opstår de fejl i min Event Viewer hver gang jeg forsøger fx. på en scandisk eller at kopiere filer fra den disk af. Så det må med næsten 99% sikkerhed være den...

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 12:39:08
Svar/Indlæg:
592/17
@11:
Det aner jeg ikke, har aldrig haft en SATA(N) disk.
Men jeg går da ud fra at at de stadig køre med det SMART system. Det hjælper jo til at fortælle om disken har det godt!

>> Ebzen <<

Anonym202141123645

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 12:58:25
Svar/Indlæg:
79/5
Hvor stor er din PSU?
Har haft en ven, hvis pc kørte af skod til pga. for lille PSU. Kunne jo være det. :l

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2004 13:51:07
Svar/Indlæg:
751/42
Mit gæt, omend noget negativt forudindtaget:

Din disk er fucked op, der er sket en mekanisk/elektrisk fejl inde i disken og du kan intet gøre udover at prøve at gemme så meget data du kan nå før den fucker helt op, og købe dig en ny disk.

Jeg havde samme problem med en 3 år gammel Quantum Fireball AS+ 40GB. Nøjagtigt som du beskriver så var der problemer med at åbne "denne computer" og gå ind under disken, og systemet frøs også tit i windows når man prøvede at få adgang til disken eller kopiere til/fra den.

Det lykkedes mig dog at redde meget af min data, før disken endelig døde. Jeg kunne ikke se noget tegn på problemer på disken's S.M.A.R.T status, dog gav den ved opstart nogle enkelte fejlmeddelelser med nogle dages mellemrum om at der var en S.M.A.R.T failure, men selve disken opførte sig eksemplarisk i et par uger før jeg ikke kunne få adgang til den. Godt jeg lyttede til de S.M.A.R.T failures og backede min data op.

Mvh. Uffe

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 14:41:58
Svar/Indlæg:
1972/260
Prøv at defragmentere dine disks... hvis ikke det hjælper vil jeg tro det er FAT32 og NTFS der ikke kan arbejde sammen.... Og i det tilfælde ville jeg reinstallere og finde de nyeste drivers til alt og se om det hjælper....

Håber du finder ud af det.... ;)

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2004 18:35:07
Svar/Indlæg:
406/19
Så har jeg tjekket, de kører begge UDMA mode 6

Nu har jeg tjekket s.m.a.r.t. status og der er alt "grønt" og livligt. (Målt med Dtemp). Så SATA diske kører også med s.m.a.r.t. :)

Den burde være stor nok. Har en aspire PSU der kan yde noget med 32A på +12V. Mener det er en 550W PSU.

Hmm lyder lidt som mine problemer ja... Kan dog stadigvæk godt nå mine data så det kunne jo ske man skulle følge dit råd.

Har defragmenteret alle mine disks hvilket ikke har hjulpet synderligt. Dog tror jeg ikke heeelt din teori holder mht. FAT32 og NTFS ikke rigtigt kan arbejde sammen. Det har jo virket helt fint og desuden er NTFS og FAT32 jo blot en partition hvilket XP i og for sig burde være "ligeglad" med. :)

#Alle
I tilfælde af RMA, har i nogle forslag til hvad jeg kan skrive til firmaet - Altså hvad disken fejler, evt. vedhæfte nogle beviser?
S.m.a.r.t. status melder jo ingen fejl, der er jo "kun" det med at crasher men disken som sådan kan man jo "endnu" benytte.
#17 - Hvad gjorde du med din disk, hvad skrev du hvis du lavede en RMA til firmaet du havde købt den af?

På forhånd mange tak for alle de bud og idéer / teorier der er kommet.

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2004 19:00:59
Svar/Indlæg:
751/42

Jeg RMA'ede den ikke, disken var ældre end garantien rakte. Jeg har lagt disken ind til min lille samling af diske der er døde eller bare forældede...jeg har en hel stak efterhånden...

Mvh. Uffe

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 19:42:54
Svar/Indlæg:
3799/43
hent maxtor powermax smid det på en diskette og boot op og kontrollere hvilken disk det er.. programmet er simpelt at bruge jeg ha´r lige brugt det for at få den fejlkode som maxtor skal have når jeg sender min hdd af sted til dem..

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
27-08-2004 19:49:16
Svar/Indlæg:
3799/43
det skal lige nævnes at jeg havde samme problem med min maxline II 300gb har testet den i 3 forskellige mobo..

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
27-08-2004 22:03:45
Svar/Indlæg:
406/19
Oki - Tak for feedback :)

Mjah... skal lige se om jeg evt. kan finde en...

#22+23
Ved ikke lige om du gik alle indlæg igennem men:

"Note: PowerMax v 4.09 will not detect ATA or SATA hard disks connected to embedded or add in RAID controllers,"

Og mine sidder på en SATA RAID controller.... :00