#9 > Jeg er faktisk ret enig med dig i dine betragtninger, for jeg mener nemlig også at Xbitlabs har fat i noget væsentligt her.
Mange gange oplever jeg at forskellige ændringer i system konfiguration som opleves meget markante, stort set ikke viser nogen forskel i diverse benchmark tests, hvorfor det kan være svært at "bevise" fordelen ved f.eks. 1024 MB ram ift. 512 MB osv, en 3 Ghz cpu i stedet for en på 2 Ghz, HT eller ikke HT osv.
Jeg mener heller ikke at Xbitlabs test er et entydigt billede af hvordan diverse cpu'er yder i netop Doom 3, men dét testen med al tydelighed viser er at man ikke bare kan køre en enkelt timedemo og så sige at den og den cpu er bedst, og en anden dårligst.
At tale om en egentlig testvinder giver egentlig heller ikke nogen mening, helt ærligt hvem kan lige mærke forskel på 10-15% ydelsesforskel? Det bedste man kan gøre er vel i virkeligheden at sige at nogle cpu'er er "hurtige nok" og andre er "lige i underkanten". I virkeligheden tror jeg ikke man kan mærke en skid forskel på om man kører med en P4C, P4E, P4 XE, A64, A64-FX ved 3000 Mhz/3000+ og opefter i Doom 3.
Jeg synes dog stadigvæk at det er interessant at se hvilke cpu arkitekturer der gør sig bedst i forskellige spil, og analysere hvorfor, men jeg må indrømme at jeg er ved at tvivle på at man overhovedet KAN teste det ordentligt.
Jeg er så også enig med dig i at den minimale fps bør måles som et gennemsnit over mange gange, men jeg mener dog stadigvæk at minimum fps er den mest interessante "størrelse" når vi snakker cpu/spil tests. Spørgsmålet er så bare om det overhovedet kan måles på en måde så resultaterne bliver entydige/troværdige og dermed brugbare...