Ny CPU

Diverse d.  28. august. 2004, skrevet af System
Vist: 438 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
28-08-2004 16:44:12
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej,

Nu har jeg, desværre, ikke fulgt med i hvordan CPUer har udviklet sig de sidste par år og da jeg nu står over for at skulle købe ny computer er jeg lidt på bar bund mht. hvad jeg skal købe. så jeg håber på at få lidt hjælp her.

Jeg har kigget på diverse hardware-sites og læst tests/artikler om hvad der er på markedet og ud fra dette fundet ud af hvad jeg kunne forestille mig at købe, men først vil lige et par krav/ønsker:

1. Jeg vil "fremtidssikres", dvs. selvfølgelig vil den CPU jeg ender med at købe før eller siden være forældet, men det skulle gerne være sådan at den stadig om et år eller to ikke allerede er håbløst forældet.

2. Jeg ønsker ikke at overclocke, så hvor egnet den er til dette er mig ligegyldigt.

3. En fornuftig pris/ydelse.

4. Jeg er bedøvende ligeglad om det er Intel eller AMD.

5. Jeg vil gerne ha' bygget et system der er så lydløst som muligt og har lidt instillet mig på at det skal ske vha. vandkøling.

6. Stabilt. Min nuværende AMD T-Bird 900Mhz med en Silverado CPU-køler monteret er til dd. ikke gået kold en eneste gang.

Så vidt jeg kan se er de eneste muligheder på markedet lige nu AMDs Athlon 64 serie til enten socket 754 eller socket 939 eftersom 64 bit CPUer før eller siden (Windows Longhorn) bliver en fordel, men da Windows XP kører 32 bit duer Intels 64 bit CPUer indtil videre ikke. Så vidt jeg kan regne ud er AMDs socket 939 CPUere dog forholdsvis nye (og dyre) og der er ikke forfærdeligt mange motherboards til socket 939 endnu.

Som nævnt ovensteds er jeg dog på rimelig bar bund mht. hvad der er på markedet så jeg vil meget gerne hjælpes lidt på vej :)

På forhånd mange tak for eventuelle svar.
Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2004 16:48:30
Svar/Indlæg:
4263/107
Hvis du kan holde ud at vente et stykke tid endnu, har AMD planer om at udgive en 3000+ til socket 939, hvilket selvfølgelig vil være en del billigere end de nuværende 2700,- til en 3500+ 8)

Hvis du køber enten ABIT, Asus eller EPoX går du aldrig galt i byen mht. ydelse og feauteres ;)

:e



LilleIndianer
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2004 16:49:18
Svar/Indlæg:
1404/19
Jeg ville nok satse på en Socket 754 CPU nok en 3000+ eller en 3200+.. :)

Edit: Men husk, dette er KUN min mening.. ;)



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2004 16:50:10
Svar/Indlæg:
1503/128
Du er da ihvertfald rigtigt godt på vej til et godt system. Desuden er det dejligt at se hvor velovervejet du allerede har været inden du stillede spørgsmålet :)

Som jeg ser det, er et A64 system det helt rigtige for dig. Og det er rigtigt når du siger at Windows XP kun kører 32 bit, men der går ikke længe før WinXP-64 kommer på gaden (lææææænge før Longhorn dukker op), og så har du endnu mere glæde af et 64 bits system.

Socket 754 er den billige vej at gå - i mine øjne er dette AMD's svar på deres nye lowbudget/mainstream platform. Dog ville jeg vælge Socket 939, pga. understøttelsen af blandt andet dual-channel ram, samt de noget "sjovere" CPU'er. Denne skal så blive AMD's high-performance platform.

AMD 3500+ Socket 939, og så et Asus eller Abit board (Abit er måske en tand for popsmart, så Asus ville blive mit personlige valg).



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2004 18:03:19
Svar/Indlæg:
1503/128
Tchami>> Mulighederne er rigtigt gode.

For det første (hvis du vil undgå vandkøling), understøtter AMD64 en ny teknologi der hedder "Cool and Quiet", altså "kølig og lydsvag". Det går i bund og grund ud på, at CPU'en selv finder ud af hvilke opgaver der kræver noget regnekraft.

Hvis du eksempelvis sidder og læser på nettet, og ikke laver noget krævende, så clocker CPU'en sig selv ned, eksempelvis til det halve, og skruer ligeledes ned for vcore (mere vcore = mere varme), og ned for blæseren. Alt dette giver en langt mere støjsvag maskine.

Hvis du har vandkøling - tjaa, så er der jo ingen grund til at gøre brug af ovenstående, men så kan jeg betrygge dig med at A64 ikke afgiver nær så meget varme som sine forgængere, og derfor er relativt lette at holde kølige - især når du ikke skal clocke :)

Een enkelt 120mm blæser ved 5 volt (eller hvad der nu er minimum for at blæseren kun lige nøjagtigt kan starte), på en 120mm radiator, er rigeligt for at holde hele dit system køligt. CPU + grafikkort er altså derfor helt uden blæser, og derfor 100% lydløst. Så er det bare med at finde en støjsvag strømforsyning (kan anbefale en NorthQ 400 Watt som jeg selv er virkelig glad for) :)

Håber du får de svar du skal bruge, ellers spørger du bare noget mere ;)



Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2004 18:11:04
Svar/Indlæg:
751/42
#4

Jeg har selv et socket-939 Abit AV8 motherboard (se profil) og den har den teknologi der hedder Abit FAN EQ. Dvs. CPU blæseren kan justere sin hastighed i forhold til hvor varm CPU'en er. Intervallet kan du helt selv indstille, og hvis du så er mere heldig end mig, at finde et bundkort der så rent faktisk kan aflæse temperaturen på CPU'en korrekt, så virker det faktisk ganske fortrinneligt.

Abit EQ kan justere spændingen til blæseren imellem 8 og 12 volt. Det kan give en god vinkel til at få støjdæmpet dit system når det ikke arbejder meget.

Mht. Athlon 64 som valgt CPU:

Har du i forvejen hørt om Cool and Quiet? Det er en ganske fin teknologi der nedsætter strømforbruget og clockfrekvensen på din CPU når den ikke bliver belastet. Dette gør bl.a at min strømforsyning kun trækker 130w i idle. Mit gamle Barton 2500+ @ 3200+ system trak 200w i idle, som sammenligning. Forskellen imellem mit nye system og mit gamle er kun bundkort og CPU, alle andre dele er nøjagtigt de samme.

CPU'en afgiver kun 15w i CnQ mode, og det betyder bl.a at i nattens løb mens man downloader eller hvad man nu sætter sin computer til, så er temperaturen på CPU'en meget tæt på rumtemperatur, i mit tilfælde er CPU'en 30c efter et par minutter i CnQ mode. Dette er en god fordel at have når man vurderer på CPU'ens levetid, hvor temperaturen er en af de meget afgørende faktorer.

Mvh. Uffe



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
28-08-2004 18:22:40
Svar/Indlæg:
7881/1165
http://www.silentpcreview.com/...
Her kan du se hvordan og hvilke AMD-bundkortene understøtter C&Q.
Jeg er selv på udkig efter noget ligende. Og er faldet pladask for Aopens Silent-TEK. Den slukker også blæseren hvis der ikke er brug for dem. Det er der også andre bundkort der gør, men også nogle der slet ikke gør, eller er meget begrænsede. F.eks. Abit!!
Jeg har tænkt på deres Via K8T800-bundkort (AK86-L). Og kombinere den med en Thermalright-XP120-køleprofil (gigantisk 120mm køler) Placere en stille 120mm blæser på.... Ja, og lade den køle den ved absolut laveste lydniveau. Selv mit grafikkort vil jeg nok slutte til C&Q, har jeg tænkt mig at bruge en Zalman ZM80D-HP, sammen med et Geforce"6600GT"/6800, og sætte køleren til bundkortet, så jeg udnytter Silent-TEK!! Ligesom resten af systemblæserne!! Det køre jo oftest først max, når CPU'en arbejder!! :e :e Men det er mit nuværende drømme-system!! Men jeg vil meget gerne have et PCI-e-system (det nye indstik-korts-interface) Men her er AMD lidt bagude, og vi har ikke set bundkort til AMD-platformen endnu med PCI-e. Hvor Intel allerede har bundkort, og grafikkortene er også allerede i handlen. Men kun til Intel :x :x !!
Artiklen jeg har linket til, burde også snart få endnu en opdatering! :o :(



Tchami
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2004 18:25:58
Svar/Indlæg:
80/12
#5

"Een enkelt 120mm blæser ved 5 volt (eller hvad der nu er minimum for at blæseren kun lige nøjagtigt kan starte), på en 120mm radiator, er rigeligt for at holde hele dit system køligt. CPU + grafikkort er altså derfor helt uden blæser, og derfor 100% lydløst."

Det er vandkøling du snakker om her ikke?

#5 og #6

Jeg havde godt læst om "Cool and Quiet", men jeg vidste ikke hvor effektivt det var. Det lyder jo meget godt :) Det vil sige at med en blæser CPU-køler larmer det (hvis det er en ordentlig CPU-køler forstås) ikke vildt meget fordi CPU'en bliver clocket ned og spændingen til CPU-køleren nedsat? Og hvis jeg vil ha' det _helt_ lydløst kan jeg i stedet overveje vandkøling?

Hvis jeg vælger at benytte mig af vandkøling, kan man så stadig godt benytte sig af "Cool and Quiet" så strømforbruget af PSU'en bliver nedsat ved at CPU'ens clockfrekvens bliver nedsat?



Tchami
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2004 18:30:50
Svar/Indlæg:
80/12
#7

Tak for linket.

Ahaa, så man kan også slutte grafikkorter til "Cool and Quiet". Så vidt jeg har forstået larmer de nyere grafikkort en hel del (har selv et GF2 der ikke siger særligt mange lyde) og da jeg også skal hae nyt grafikkort kunne det da være rart også at nedsætte lydniveauet for dette :) Hvordan gør man bedst det? blæser eller vandkøling? Og kan man få et vandkølings sæt som både køler CPU og GPU?

Wee jeg har mange spørgsmål i dag :)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
28-08-2004 18:42:15
Svar/Indlæg:
7881/1165
9#... ikke direkte... men belaster man CPU'en... vil grafikkort-køleren også begynde at spinde op!!... Men det er ret sjældent et man kan belaste grafikkortet uden at belaste CPU'en. Og med en gigant-køler af en Zalman, kan et Geforce6800 teoretisk holdes passivt uden problemer!! Og så kan en stille blæser suplere lidt op, når computeren bliver mest varm!! ;) ;) Men en Zalman ZM80D-HP kan holde grafikort, der afgiver under 60w. fuldstændigt passivt. Geforce6800 afgiver max 45w. Radeon9800pro 60w, Geforce6800GTca. 60-70w osv. ;) ;) Men alle mindre kan den holde fuldstændigt passivt!! Ja!!.. Man kan sagtens få vand-sæt der køler det hele. Asetek har også et. Praktisktaget kan man også slutte C&Q på et vandkølingskit!! Jeg holder mig stadig til luft. Synes jeg får mere for pengene dér. Og det kan stadig gøres så stille at det kun er strømforsyningen der larmer, og stadig billigere!! ;)



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-08-2004 18:59:25
Svar/Indlæg:
1503/128
Tchami>> Jo det er i forbindelse med vandkøling at jeg nævner den 120mm :)



Tchami
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2004 19:12:09
Svar/Indlæg:
80/12
#10

Ok, nu ved jeg godt nok ikke hvilket grafikkort jeg vil købe endnu, men nu ved jeg da lidt om hvordan jeg stopper støjen :)

#11

Tak for de mange svar :)

Har du, eller andre, nogen idé om hvor lydløst man kan gøre det med blæsere vs. vandkøling?



Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2004 19:30:47
Svar/Indlæg:
751/42
#8

Hvis du vil udnytte CnQ ordentligt, så skal du have en temperaturstyret blæser kørende. Det er det som Abit EQ kan gøre, nemlig nedsætte blæserens hastighed når CPU'en er kølig, hvornår den er kølig bestemmer du helt selv. Mener du at 50c er nok til at køre på lavt blus med blæseren, så sætter du det op sådan. Mener du istedet at alt over 40c er varmt, så sætter du den op sådan.

Du kan naturligvis også købe en blæser der har en temperaturfølsom modstand sat i, således at den selv justerer sig efter luftens temperatur - dette synes jeg dog er en mindre god ide, eftersom luften i kabinettet er "ligegyldig", det er CPU'ens temperatur vi er interesserede i (de to ting er naturligvis afhængige, ingen tvivl om det - men jeg mener bare det er mere optimalt at måle på det vi er interesserede i, og ikke måle så meget andet).

Personligt ville jeg vælge en Zalman CNPS-7000A CU køler, og en Athlon 64 3xxx+ - socket 939 eller 754 er bare et spørgsmål om hvor mange penge du vil bruge på det :)

Jeg ville finde ud af hvordan temperaturstyringen virkede på de forskellige bundkort, og vælge derudfra. Abit's løsning synes jeg meget om, desværre kan Abit ikke finde ud af at aflæse temperaturen på CPU'en, så det er næsten ubrugeligt :(

Mvh. Uffe



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
28-08-2004 19:46:37
Svar/Indlæg:
7881/1165
13# det er jeg også ret sikker på at Aopen's silent-TEK kan... Men man kan jo stadig indstille efter de temperature der bliver mål. DEsuden ved jeg ikke hvor pålideligt Aopen's temperature ér!! Men er ret sikker på at Abit's vist heller ikke er så pålidelige igen!!.. vist nok varmere end hvad der rent faktisk er tilfældet. hvor Asus måler koldere temperature end det det egentligtaget er!! ;) Temperature!!.. Jeg tror man skal ha en vis følelse med det selv, og selv bedømme hvordan ens eget båndkort måler dem!



Tchami
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2004 21:00:36
Svar/Indlæg:
80/12
#13

Ok, jeg er dog bange for at selv en blæser vil larme for meget. Er der nogle tests af blæsere nogen steder?

Jeg har besluttet mig for at det må blive en socket 939, men er lidt i tvivl om det skal være med blæser eller vandkøling. Har aldrig prøvet at montere vandkøling før, men det må da kunne lade sig gøre. Dog ser det ud til at være en del dyrere end blæsere, men hvis det betyder at den bliver helt lydløs er det vel prisen..



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
28-08-2004 21:18:44
Svar/Indlæg:
7881/1165
15# om blæseren sidder på radiatoren eller på selve-profilet kan jo være ret ligemeget. Forskellen er, at vand køler bedre, og giver lavere temperature. Men oftest er man jo stadig nødtvunget til at have en 120mm blæser sidende på radiatoren! og f.eks. en Zalman-køler til CPU'en, blæser med 1400rpm. Det er praktisktaget uhørbart. Og det ville være svært at få en anden blæser ned i nærheden af samme niveau. Men som sagt. Den vil stadig holde den køligere. Men igen. er computeren stabil, så er den vel go nok, og med C&Q kan nogle bundkort jo ovenikøbet slukke blæseren fuldstædigt. hvis der ikke er brug for den ;) :D



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
28-08-2004 21:25:39
Svar/Indlæg:
7881/1165
http://www.frostytech.com/arti...
De plejer også at have mange andre gode reviews med blæsere!!
Men den her kan jeg vist godt anbefale, med erfaringer fra hele verdens lyd-bange sjæle!! ;)



Tchami
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2004 21:26:11
Svar/Indlæg:
80/12
#16

Ahaaa, der gik lige et lys op :) Jeg vidste ikke noget om at der skulle en blæser til at køle vandet ned. Hvordan jeg havde tænkt mig vandet blev holdt køligt ved jeg egentlig ikke :D

Zalman-køleren fungerer også til socket 939? Og ved du hvad der er af andre mulige kølere?

Du må sige til hvis jeg spørger for meget for jeg kan blive ved :D



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
28-08-2004 21:49:10
Svar/Indlæg:
7881/1165
18#... ja den skulle fugnere fint nok dertil!!
Det kan faktisk godt lade sig gøre at køle vand passivt. Zalman har en køler de kalder "reserator" Men den er ret dyr ;) og kræver også at der købes et kølehoved ved siden af!
Cooler master har en Hyper6... skulle også være ret go'
Så kan du selv lave én:
Thermalright har deres XP-120 som jeg tidligere har nævnt! Den kunne man montere med en meget stille 120mm. blæser!!
Den passer også til 939-socklen
http://www.hartware.net/review...



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
28-08-2004 22:10:25
Svar/Indlæg:
7881/1165
Nåja.... så er der glacialtech og deres light-serie.
Midtdata har lige fået den nye serie af AThlon64-kølere på lager!
Har selv haft glacial-tech, og synes de er super dejlige og super stille, oooog super billige 8) :e
Men jeg kan ikke finde nogen test af dem endnu. Deres nye køler-serie fra light til pro, kunne måske være en opfordring til en fremtidig test her på siden. Pro-køleren skulle henvende sig specielt til luft-overclockere og light være speciel lyd-svag!!
Jeg vil smutte, så ikke mere hjælp herfra i aften!!



Jowls
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2004 22:12:45
Svar/Indlæg:
1016/19
#19 Fås Zahlmans HP-køler til 6800 GT?



Tchami
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2004 22:48:05
Svar/Indlæg:
80/12
#20

Tak for svarene!

Jeg er så småt kommet frem til følgende:

ASUS A8V Deluxe WiFi-G
http://www.edbpriser.dk/listpr...

Athlon 64 3500+ (AMD Processor in a Box (PIB))
http://www.edbpriser.dk/listpr...

ZALMAN CNPS 7000A-Cu
http://www.edbpriser.dk/listpr...

NorthQ 4001 (Pc)
http://www.edbpriser.dk/listpr...

Mangler:
Ram
Harddisk + harddisk ramme
Grafikkort
Kabinet

Men jeg tager manglerne i en anden tråd :)



Tchami
 
Superbruger
Tilføjet:
28-08-2004 23:31:33
Svar/Indlæg:
80/12
Hmm, nu fandt jeg lige et vandkølings sæt fra Zalman der (omend en del dyrere en blæseren) ser helt i orden ud :)

Zalman Reserator1 Fanless WC System
http://www.silentpcreview.com/...
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
http://www.hardware-test.dk/te...



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
29-08-2004 09:34:24
Svar/Indlæg:
7881/1165
23# nævnte jeg i 19# ;)



Tchami
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2004 14:59:26
Svar/Indlæg:
80/12
#24

Det er da også rigtigt. :) Er du sikker på at man også skal købe et kølehovede, og hvad koster det i så tilfælde?



Tchami
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 14:26:22
Svar/Indlæg:
80/12
Hmm, ja nu er jeg også kommet i tvivl om CPU. Jeg er ikke i tvivl om at det skal være en AMD socket 939, men de er trods alt ret nye på markedet og derfor også ret dyre. Så spørgsmålet er om det kan svare sig at vente til priserne falder? Måske endda vente på at FX-53 modellerne bliver til at betale? Og er der nogen der har en idé om hvornår socket 939 bliver mere udbredt? Jeg har jo ikke lyst til at vente et år :)



McAnus
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2004 14:41:42
Svar/Indlæg:
807/31
#26
hvis du kan vente så længe, så vent et par måneder, og se hvordan landet står! som sagt. så er 939 en ny teknologi, og de forskellige bundkort dertil har måske nogle børne sygdomme..