Tror grunden til at man får indtrykket af at der er blevet rigtig mange der køre med linux, nok er fordi når emnet kommer op så er linux folkene rigtig hurtige til at råbe rigtig højt... men tror det er et mindretal der egenlig bruger det som et foretrukket styresystem?
Men jeg vil ud fra mine personlige erfaringer sige at Linux enten er et system for dem der altid, eller ihvertfald meget længe har kørt med det pågældene system, eller også skal man være totalt newb.
Jeg har selv prøvet utallige gange at installere Linux i div. distrubutioner, men det har altid irreteret mig helt vildt fordi jeg(windows nørd 🙂 ) gerne vil ind og rode med en masse indviklede indstillinger lige med det samme, og det bliver rimelig svært når man ikke kender system strukturen osv. særlig godt, og derfor har jeg sku altid faldet tilbage til windows...
Det er ikke fordi det er svært at installere eller bruge for dens sags skyld, men bare det man ikke har 100% styr over systemet så har man, eller jeg ihvertfald en usikker fornemmelse omkring systemet.
Men man må jo også sige at netop et af linux's største problemer er netop supporten til systemet, og nu omdage er det jo sådan noget der koster pengene, så det er jo også en af grundene til at man høre om at det ikke kan betale sig at installere Linux, selvom det er et opensource system, og det i sig selv ikke koster noget.
Men et andet af Linux's store problemer, og nok det største efter min mening, er at Linux ikke indeholder den kæmpe software pakke, som et windows system indeholder, bestående af en masse SDK'er som man kan benytte i div. applikationer, som f.eks. DX bare for at tage et meget godt eksempel, men man kan jo også bare se hvis man surfer på nettet med en ikke IE baseret internet browser, hvor mange hjemmesider der også benytter sig af nogle af de SDK'er som findes i Windows, deriblandt mange netbanker, CMS systemer osv. osv.
Men det skal også siges at jeg er lidt imponeret over hvor meget de nyere linux distrubutioner er gjort brugervenlige! Når man sammenligner med bare for få år siden da distrubutionerne ikke engang havde Xwindows installeret som std. og man skulle bruge en hel aften på bare at installere det 😉
Og selve Xwindows er også blevet udviklet rigtig meget, bare se de enormt flotte brugerflader som bla. KDE og Gnome osv. 😉
Men hvis man skal se det hele lidt objektivt så kan man vel sammenligne de nuværende udgaver ag Linux med Windows 3, da selve Xwindows stadig køre ovenpå den "ikke grafiske" Linux kerne.