-> Alle
Hey allesammen! Jeg har været væk i et stykke tid, men har kommet med stikpiller når jeg mener at det er nødvendigt. Jeg scoopede lige lidt, da jeg "faldt" over denne tråd, og mener også at jeg er i min fulde ret til lige at smide en kommentar eller to...
Som nogle af jer sikkert ved, så har jeg været "med" rigtig længe, i starten mest på sidelinjen (som de fleste af jer) og senere som bruger, og for nylig som skribent/superbruger. Det jeg skriver nu, er uden skribent/superbruger-hatten, men med "Mini-NoNig's" syn på oc.dk's udvikling i de senere år...
Siden her er nærmest eksploderet inden for de seneste år, og her til sidst så hurtigt at selv "nyere" brugere har lagt mærke til det. Det er kun godt, og dermed også naturligt at vi samler en broget flok af nørder rundt omkring.
OC.dk er ikke en gabestok eller en instans hvor vi hænger folk ud og bonker dem oveni, medmindre de enten har opført sig ukristeligt åndssvagt, eller blot fortjener at blive sparket bagi, og lige tænke sig om.
Siden er for alle: Unge, gamle, dumme kloge, nye, hardcore... osv.
Derfor er det vel også "naturligt" at vi samler nogle (hader det ord) "n00bs" op, og "sænker" niveauet en smule. Det er jo så der at "vi" skal sætte ind, og tage hånd om de nye brugere.
Få dem til at forstå, at de er velkomne også selvom at de er nye. Det er ikke alle der er lige gode til at modtage hjælp, og nogle reagerer endda fjendtligt og begynder at smide med mudder.
Andre forstår simpelthen ikke almen brug af forum, og starter med det samme at smide kommentarer i diverse tråde, som i forvejen egentlig kunne reduceres til PM's og beskeder over ICQ/Messenger/what-ever.
Spørgsmålet er så ikke blot, om vi ikke hellere skulle rulle en enkelt gang med øjnene, tælle til ti og derefter lige fortælle dem hvordan og hvorledes, og ellers holde alt andet uden for det åbne forum?!
Jeg holder meget af oc.dk, og har brændt for siden her i mange år. Og når jeg ser nye og usikre brugere blive trynet at "newbies", som lige er kommet med, og blevet en smule køphøje, så får jeg det sgu dårligt. For sådan bør det ikke være, og jeg håber vitterligt at de folk inderst inde ikke mener hvad de skriver.
Vi er åbne her, og alle er velkomne, uanset race, alder og religiøs overbevisning. Stort set alt er tilladt inden for lovens grænser, og egen moral.
Det er selvfølgelig forskelligt hvordan vi ser på "moral" og netikette, men personligt holder jeg meget af at komme med en sjov kommentar og dermed holde lidt gang i folk. For er det 100% seriøsitet, så er der sgu ikke nogle nye der tør at springe på toget, og så bliver det en sluttet elite der holder samling på tropperne.
I "starten" var det sådan, men det skyldtes netop at "folk" ikke vidste særlig meget om computere, og endnu mindre om "overclpcking". Men i dag (som der bliver sagt), så er "overclocking" jo hvermandseje, og jeg synes et eller andet sted at budskabet gik tabt.
"Dengang" var det folk med forstand på sagerne og is i maven der tunede deres hardware. I dag er det jo hvermand der kan overclocke, hvilket som sådan også er ok, men "de" har ikke kendskab til risikoen og har ikke gjort sig fortjent til erfaringen.
Jeg har før udtalt mig om dette emne, vedr. erfaring, og mener stadig, at det som minium bør "kræves" at folk overhovedet ved hvad overclocking er, inden de skruer op for Rivatuner, Guru eller blot inde i BIOS.
Derfor har vi en side som overclocking.dk, der dækker hele spektret. Der er folk der ved noget om sagerne, folk der gerne vil vide noget om sagerne, og dem der tror, at de ved noget om sagerne...
Det er ligesom en skoleklasse, hvor der er gode og dårlige elever. Man bliver ikke en god overclocker af at være en "god elev" og mobbe de dårlige, men man bliver en bedre "nørd" af at sætte sig ned, som "god elev" og lære fra sig.
Det tæller 100-gange mere, end at få en, to eller fem til at føle sig som dumme og uværdige.
Jeg har en stor kreds af folk omkring mig (venner, famile osv.) som kommer og stiller spørgsmål. Jeg står hverken bedre hos dem, eller mig selv, ved at tale nedladende og håne dem. Men derimod hjælper man mere ved at tage dem i hånden og sige: "Hør nu her... :)"
Hele humlen er "hjælp", og hvis der er folk der mener, at de hjælper mere ved at spamme tråde med ligegyldigt l*rt, så lad dem. De skal nok finde ud af at det er upopulært.
Sidder der en stakkel, og ikke ved, at ved et tryk på "F5", så laver han double-post, så fortæl ham det, i stedet for at overfalde ham.
Sidder der en stakkel der ikke ved hvor han skal placere sit indlæg, så hjælp ham, skriv til en moderator/superbruger/skribent, og bed dem om at flytte tråden, i stedet for at fylde den med ligegyldigt l*rt som: "Så flyt dog tråden :00"
Tag det stille og roligt, og tæl til ti, i stedet for at flyve op under loftet med det samme.
De fleste kender til forumreglerne, og nok endnu færre til de oprindelige definitioner på de forskellige "topics".
Men det står altsammen ude til højre, lige ved siden af overskrifterne og de 10 seneste indlæg.
Det er stort set idiotsikkert, og meget gennemskueligt.
At man er "ny" er ikke en undskyldning for at slå øverste etage fra, og bare spørge dumt til højre og venstre. Møder I sådan én fætter, så tag ham i hånden og ret ham ind... der er ikke andet for.
Personlige opgør (af privat karakter eller "jeg er blevet snydt af...") hører ikke til i forummet. Ganske enkelt. Der kan ingives klager og de vil bliver hørt. Men i bund og grund, så er forummet helt og holdent "jeres".
Det er ikke os moderatorer/superbrugere/osv. der skal holde takt og tone, og opdrage på jer. Det er jer selv... 112%. Vi er her kun til at holde jer i ørene og sørge for at I holder jer inden for lovens grænser og hvad de forskelliges moral ellers tillader...
Når alt dette er sagt, så er der vel ikke mere, fra min side, at sige end: Spænd hjelmen, og kør forsigtigt ;)
- NoNig@Aalborg :D