MSI K8N Neo Platinum + ZALMAN CNPS 7000B-Cu ?

Luftkøling d.  29. august. 2004, skrevet af Comp
Vist: 401 gange.

Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2004 20:39:01
Svar/Indlæg:
191/6
Er der nogen der ved, om ZALMAN CNPS 7000B-Cu passer på et Neo Platinum uden at fjerne 'firkanten' omkring processoren ?

SimTex
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2004 21:03:46
Svar/Indlæg:
527/21
Du skal have plastik rammen af på oversiden, men hvis du bruger de medfølgende skruer til bundkortet kan du godt montere køleren uden at tage bagpladen af. Du skal dog være opmærksom på at pladsen er noget trang og at skruerne ikke kan sidde helt korrekt, men med lidt vold kan det sagtens gå. Jeg syntes i hvert fald det er bedre end at begynde at hive bagpladen af med fare for at ødelægge bundkortet.



Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
29-08-2004 21:37:44
Svar/Indlæg:
191/6
Okay, rart at vide.

Er der en tilsvarende køler der kunne monteres uden at hive noget af ? Jeg vil helst slippe for at volde mb'et for meget (og jeg bliver lidt nervøst af "med lidt vold kan det sagtens gå" :) )



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
29-08-2004 21:47:45
Svar/Indlæg:
7881/1165
Jeg vil varmt anbefale Glacialtech 7200light. Den kan fåes hos midtdata!
Jeg har meget gode erfaringer med glacial-tech og deres lave støjniveau. Men ejg har ikke prøvet den til Socket754 endnu. Men flere til socketA! Den kan moteres i tapperne i firkanten. Det kan Thermaltake SilentBoost og NorthQ Silent Ice3100 også, som også skulle ha et ret lavt støj-niveau ;)



SimTex
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 00:34:10
Svar/Indlæg:
527/21
nu er det ikke noget problem at få den plastik firkant af den er altså kun sat fast med 2 skruer som du sagtes kan skrue ud. Og du kan jo sagtens montere den igen hvis du skulle sende kortet tilbage f.eks.



Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 08:33:42
Svar/Indlæg:
191/6
Jeg er såmænd heller ikke så bekymret for plasticrammen, men hvis der skal en god portion vold til at få den til at sidde, så vil jeg foretrække en løsning, som jeg bare kan sætte direkte i uden at skulle voldskrue noget som helst.

Men hvis det blot er et spørgsmål om at tage rammen af, og så skrue bæstet i, så er det jo ikke et problem. Jeg fik bare det indtryk, at det egentlig ikke passede, men at man med mas og vold godt kunne få den til at sidde.

Det næste spørgsmål er så, om det at jeg har et HIS 9800 IceQ siddende gør, at der ikke er plads. Så vidt jeg kan vurdere burde det ikke spille nogen rolle, da kæmpekøleren er vendt væk fra cpu'en.



Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 11:47:15
Svar/Indlæg:
751/42
#5

Til montering af en Zalman CNPS-7000CU skal du skrue 2 skruer ud, fjerne bagpladen og bruge Zalman's medfølgende bagplade til køleren. Du skal i alt skrue 4 skruer. 2 ud og 2 nye ind.

[edit]

Glem ikke at bruge de små papskiver der følger med!

[edit]

Hele operationen tager dig max 2 minutter, det er dog en god hjælp hvis du har en ven i nærheden til at holde bundkortet for dig imens du sætter den nye bagplade på, fordi du skal have hullerne til at passe overfor hinanden samtidigt med at du holder bundkortet oprejst. Man kan godt gøre det som enkeltperson, men det er mere behageligt at arbejde sammen om.

Held og lykke med det.

Mvh. Uffe



Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 12:51:31
Svar/Indlæg:
191/6
#6: Okay, det burde vel være noget jeg kunne overskue. Jeg havde bare fået det indtryk, at det var relativt besværligt at få bagpladen af, og at den er limet fast, hvorfor man bliver nødt til at varme den op med hårtørrer og jeg ved ikke hvad...

Har du personlige erfaringer med Neo Platinum og Zalman-køleren (din profil taget i betragtning :) ) ?



Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 13:02:35
Svar/Indlæg:
751/42
#7

Jeg har erfaring med de 2 dele hver for sig. Jeg har monteret 5-6 Zalman kølere rundt omkring i vennernes computere, og 3 af disse var Athlon 64 systemer. Så sent som i går havde jeg et K8N Neo board i hænderne da jeg samlede et system for en ven. Det så umiddelbart ud til at MSI bruger nøjagtigt samme bagplade som Zalman, som gør det overflødigt at skifte den ud.

Bagpladerne på de boards jeg har stødt på (Asus, EPoX, Abit og MSI) sad alle fast udelukkende med skruer. Der var ingen lim at fjerne, og bagpladerne gik fint af af sig selv når skruerne blev fjernet.

Det er dog helt nødvendigt at du fjerner det firkantede monteringsplastik omkring CPU soklen, fordi Zalman køleren bruger en anden monteringsmekanisme end BOX kølerne. Dette fremgår naturligvis meget tydeligt af den medfølgende manual, som det godt kan betale sig at kigge lidt i :)

Mvh. Uffe



Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 13:28:09
Svar/Indlæg:
191/6
Det lyder da som om jeg nok burde kunne magte det. Det er jo heller ikke fordi jeg er en klods til den slags, men jeg ville meget gerne slippe for alle løsninger der inkluderer vold og/eller hårtørrere. Men tilsyneladende kan jeg undgå begge dele.

Tillægsspørgsmål (nu jeg alligevel har gang i en tråd om Zalman'en): Hvad er forskellen CNPS7000A-CU og -B ? En fanmate ?



Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 14:06:41
Svar/Indlæg:
751/42
#9

Svjv er forskellen 18 gram, en bedre fanmate og en anden bagplade.

http://www.zalman.co.kr/eng/pr...

Mvh. Uffe



#11
Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 14:12:24
Svar/Indlæg:
191/6
1. Er det så denne nye bagplade som er magen til den på neo'en ?

2. Hvordan mon fanmaten spiller sammen med Cool'n'Quiet ?

(ja, jeg er en Duracell-kanin fsva. spørgsmål)



Hawski
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 14:19:21
Svar/Indlæg:
751/42
#11

1: Den nye bagplade ser ud til at være den samme som langt de fleste bundkort fabrikanter bruger i forvejen.

2: Fanmaten er manuel, du skal selv skrue op og ned på den. Cool and Quiet virker imo bedst med automatisk justering af CPU fan.

Mvh. Uffe



#13
Comp
 
Superbruger
Tilføjet:
30-08-2004 14:24:23
Svar/Indlæg:
191/6
Ja, jeg ville opgså mene Cool'n'Quiet fsva. Quiet-delen passede bedst med automatisk styring af blæseren. Men jeg kan da stadig glæde mig over Cool-delen :)

Tak for hjælpen, jeg vil straks fremskaffe en CNPS7000B-CU og se om jeg kan få den til at sidde...