Logitech MX1000 Laser

Diverse d.  30. august. 2004, skrevet af B@NG
Vist: 2534 gange.

B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2004 17:57:43
Svar/Indlæg:
3640/1231
Logitech som er gigant indenfor styre-enheder har lanceret en ny teknologi til deres mus. Laser skal erstatte de optiske mus. Vi har kigget lidt på deres første udgave af en laser-mus...

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
MKronborg
 
Overclocker
Tilføjet:
02-09-2004 15:42:07
Svar/Indlæg:
1/0
Man skal være højrehåndet for at kunne sige der ikke er nogen minusser ved denne mus, for venstrehåndsbrugere vil det være et kæmpe minus at denne mus lisom MX700 og MX900 ikke bliver lavet til venstrehåndsbrug.



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2004 16:09:54
Svar/Indlæg:
3640/1231
Det er jo også nævnt i artiklen, at den er endnu mere ubruelig for venstrehåndede.

Men deres målgruppe her ER jo også højrehåndede, og det ligger de ikke skjul på.

Selvfølgelig er det et minus, men det har ingen relevans af produktets kvalitet og brugbarhed, da jeg tvivler på at nogen som helst venstrehåndede vil købe denne mus.

Man kan jo også "mærke" den gennem emballagen i butikken ;)



Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
02-09-2004 18:21:08
Svar/Indlæg:
1317/46
Du skriver på et tidspunkt at du ikke kan se nogen laserstråle under musen(ligesom det røde lys under optiske mus), hvis nogen skulle være i tvivl om grunden til dette, så skyldes det at det meste lys ikke kan ses.



rolfiboy
 
Overclocker
Tilføjet:
02-09-2004 19:10:40
Svar/Indlæg:
19/1
jeg havde engang respekt for logitech men den har jeg så lige mistet nu med det salgs trick, opløsningen har ikke en skid med at der sidder en laser og lyser på overfladen istedet for en diode at gøre, det var dog det værste bullshit der nogensinde er blevet lukket ud, det kan godt være at den har en bedre opløsning, men det er ikke på grund af deres laser system!

Desuden minder lyset fra en laserdiode og lyset fra en lysdiode så meget om hinanden at det ikke ville gøre en skid forskel i den sammenhæng, det er rigtigt at hvis man kun skal belyse et meget lille sted som feks på en cd skive så bliver man nødt til at bruge en laser fordi ellers kan man ikke focusere den så langt ned, men i en mus hvor belysnings området er fløjtene lige meget, har det ikke en skid med om lyset er coherent, men om hvor langt ned kameraet kan focusere!!!

Ja laser strålen kan ikke ses fordi den er i de infrarøde spectrum, hvilket også vil sige at den har en meget længere bølgelængde en de røde lysdioder, så de bruger altså ikke et spectrometer til at måle bevægelser med hvilket ville have givet en rigtigt god opløsning med laserlys men kun hvis det havde været med en bølgelængde som var kortere end den røde lysdiode



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2004 20:44:31
Svar/Indlæg:
3640/1231
#4 > Jeg har ikke givet udtryk for at opløsningen er bedre på grundlag af at den kører med Laser i stedet. Opløsningen er jo ikke højere end hos MX510'eren. Så har Logitech prøvet på at bilde nogen det ind, så er de skam forkert på den. Det er så heller ikke det indtryk jeg har fået.

Jeg er ikke ekspert på Laser/optik, slet ikke, men efter hvad jeg kan forstå, så gør laseren det at den lettere og mere præcist registrerer overfladen.

Jeg kan kun tale af egne erfaringer, og de siger at på mit bord skal både MX900 og Logitech Optical Mouseman have musemåtte for at køre rent, hvorimod MX1000 altså kører uden problemer herpå.





The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
02-09-2004 23:59:54
Svar/Indlæg:
4741/1690
Det var en hurtig og flot konklusion på at Logitech overhoved ikke ved hvad de har med at gøre.

Jeg syntes lige at jeg vil prøve at være lidt mere grundig omkring laserteknik.

Ligheden mellem laserdioder og normale lysdioder er at de begge to kun lyser med en bølgelængde,
Hvorimod en pære lyser med mange forskellige bølgelængder, men så er det også slut med ligheder.
Laserdioden skyder ALLE lysfotoner af sted i kun EN retning, den skyder mange ved siden af hinanden (ligesom vandet fra en bruser).

Hvis du nu tager en laserpegepind og lyser ned på et bord, og samtidig holder et lille forstørrelsesglas op ca. 20 cm fra lysprikken, og så kigger med øjet ca. 3 cm fra forstørelsesglasset - så vil du nu se laserlyset som et stilbillede som fra et ”TV med sne på skærmen”, alle disse prikker flytter sig i takt med at du flytter laserprikken.
Det gode ved dette forsøg her, er at lige meget hvad for en baggrund du lyser på, ser prikkerne helt ens ud. De er meget præcise og der er mange tusind af dem på en kvadratmillimeter.

Derimod er lyset fra en normal lysdiode helt jævnt, og det er genskindet, og skyggerne, fra baggrundspladen, som sensoren skal tælle på.

Sensoren på normale optiske mus, fungere ligesom et kamera(bare ikke med så mange pixel) - den tæller pixel som flytter sig i X og Y retning.
Jeg ved ikke hvordan Logitech har udnyttet laserfordelen, men jeg er ikke i tvivl om at dette kan udnyttes til noget der er meget bedre end den normale optiske mus.
Jeg håber at denne lille forklaring kan få dig til at tænke tingende en lille smule mere igennem, inden du beskylder Logitech og evt., andre for at være fupmagere og svindlere...:)


MVH


www.hardware-test.dk & www.overclocking.dk




rolfiboy
 
Overclocker
Tilføjet:
03-09-2004 11:08:44
Svar/Indlæg:
19/1
de prikker du kan se hvor laser strålen rammer, lyser fordi at laser strålen pumper elektronerne i de støvpartikler(og hvad der ellers ligger på overfladen) op i en højere bane hvorefter at de henfalder til deres normale bane og det udsender energi i form af lys(det er samme måde hvor på laseren selv fungere), det har intet med at man bevæger laserstrålen! hvis du holdte laserstrålen helt stille ville det stadigvæk se ud som om at prikkerne bevæger sig og det er helt tilfældigt da partiklerne pulsere, vil på ingen måde give et stilbillede!!!

I et lasermicroskop bruger man spectrometer til at opfange forskellene med i det man måler, på den måde kan man danne sig et billede af emnet, men i sådan et højopløsnings microskop bruger man enten blåt eller UV laserlys fordi det har den laveste bølgelængde og det er bølgelængden der bestemmer opløsningen!

Behøver ikke at læse på noget, det er min uddannelse!



rolfiboy
 
Overclocker
Tilføjet:
03-09-2004 11:12:05
Svar/Indlæg:
19/1
#5 ved ikke om den mx1000 er bedre, men jeg har en mx900 og den kører helt uden probs på alle overflader og teksture, prøvede da jeg fik den på min mors ternede kjole og den virker helt fint uden at markøren hopper.



rolfiboy
 
Overclocker
Tilføjet:
03-09-2004 11:19:39
Svar/Indlæg:
19/1
Nå ja en ting som kan gøre den bedre er at de har brugt en infrarød laserdiode(de er billigere end en laserdiode i den synlige ende af spectret) fordi at infrarødt lys er sådan set ligeglad med overfladen den bliver reflekteret lige godt på næsten alle overflader ligemeget farven eller teksture(iværtfald bedre end en synligt lys), men så kunne de stadigvæk ligeså godt have brugt en infrarød lysdiode.



#10
ThDa
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2004 22:49:40
Svar/Indlæg:
3/0
Når man læser artiklen får man let den opfattelse at det er Logitech der har opfundet det, hvilket faktisk ikke er tilfældet...

Faktisk er det Microsoft der opfandt det såkaldte Tilt Wheel for over 1 år siden... de har enda patent på det.

http://www.pcworld.com/news/ar...

Bemærk iøvrigt Logitechs kommentarer til opfindelsen ;)



Crazzy
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2004 18:55:49
Svar/Indlæg:
40/3
Fin test.
Musen er nu fin nok, men hvad er ideen lige i at den vipper...det er da monster belastende i længden.



#12
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 07:38:58
Svar/Indlæg:
3640/1231
Erm... jeg har kørt i over 5 døgn med musen nu, og den har slukket en af de tre batteri dioder.

Sååååh, den holder vist strøm RET længe :e

Jeg skal naturligvis nok opdatere artiklen når jeg render tør, men det havde jeg regnet med skete noget før :00



#13
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 07:41:05
Svar/Indlæg:
3640/1231
thDa > Jeg må erkende at jeg troede faktisk det var deres opfindelse :r

Crazzy > Jeg går ud fra at du mener tilt-hjulet?
Jeg syntes det er en lækker detalje med tilt hjulet. Jeg kan ikke se hvorfor det skulle en belastning da man bare kan lade være med at bruge det.




Crazzy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 16:05:43
Svar/Indlæg:
40/3
#14

Det er muligt, det er ikke min men en vens jeg har prøvet, og hvis man lagde lidt vægt på højre side af musen vippede den lidt.



#15
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 18:37:40
Svar/Indlæg:
3640/1231
#15 > Hvis selve musen vipper så er den i stykker, og så er det bare ned og bytte den, for det skal den i hvert fald ikke ;)



Crazzy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 19:43:45
Svar/Indlæg:
40/3
#16 Oki, har hørt enkelte andre som har oplevet det samme.



#17
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 20:04:04
Svar/Indlæg:
3640/1231
#17 >Jamen der skal ikke herske nogen tvivl om at den IKKE skal vippe, og uanset hvor mange der så har oplevet det, så er det en fejl, og den skal udbedres ;)



Crazzy
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 20:44:35
Svar/Indlæg:
40/3
#18 Kan kun være enig...det ville også være meget underlig hvis Logitech havde lavet det ved alle mx1000'ener.



#19
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2004 11:17:34
Svar/Indlæg:
3640/1231
#19 > det er i hvert fald ikke alle, for jeg har en der ikke vipper, og min bror har en.

Så der findes da to som virker ;)

Men det er jo også en dårlig statistik :00



M@D-M@X
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2004 14:13:50
Svar/Indlæg:
477/254
Jeg kan ikke lige se hvad al den ballade skal til for pga. laser dioden. Det er da kun en fordel fordi den kan køre overalt. Jeg må sige a rolfiboys MX900 har han været heldig med hvis den kan køre OVERALT fordi jeg har prøvet samtlige MX serie mus på nær den nye her self. og det er IKKE alle steder de kan køre og hvad opløsningen angår så er den sag vel også lagt låg på da den har samme opløsning som MX510 og det er efter min mening også rigeligt. Bare musen kan fungere fint ovenpå alt så er det helt klart min næste mus..

NÅR den kommer med ledning.. Vil ikke ha det batteri sjov :)



Crazzy
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2004 14:28:00
Svar/Indlæg:
40/3
#20 hehe så må I være nogen af de heldige :)



#22
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2004 21:55:32
Svar/Indlæg:
3640/1231
Så har jeg lige fået beskeden at "Batteriet er ved at være lavt"...

Konklusion:
Batteriet har holdt strøm i 9 dage :e :e :e



GgozZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-10-2004 13:19:34
Svar/Indlæg:
377/17
Havde samme problem med min mx310, så fik jeg lige lavet lidt ved driveren og nu kører den stærkt :D



AngelFire
 
Overclocker
Tilføjet:
26-10-2004 05:50:13
Svar/Indlæg:
5/0
#24 min køre nu perfekt i CS kan bevæge mig lige så hurtigt jump, 90 graders jump etc som min mx510 gjorde. Godt nok er jeg gået tilbage til min gamle mousepad Steelpad 4D, da mx1000 ikke var helt så vild med min func reagerede ikke ordenligt.

Hygge



#25
NPI
 
Superbruger
Tilføjet:
26-10-2004 07:53:51
Svar/Indlæg:
406/1
#10 at kalde det en opfindelse er måske lige fint nok...
IBM havde noget der mindede meget om det allerede for en 5-6 år siden, dengang var det bare ikke et hjul men en pind.



SyZyGy
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2004 10:49:15
Svar/Indlæg:
48/14
Den fedeste mus, at holde ved, se på, og game med... eller???

de 2 første er sande, men nøj hvor den jo stinker at game med!!! sendte min tilbage efter 1uge... skod mus..



#27
NPI
 
Superbruger
Tilføjet:
31-10-2004 09:59:43
Svar/Indlæg:
406/1
#29 det er jo så ikke helt korrekt.. forskellen ligger i bølgelængderne som gør at musene opnår meget forskellige egenskaber med hensyn til interferens og refleksion. At sige forskellen ligger i hvorvidt den "kigger" eller "læser", er i bedste fald misvisende pædagogik.
Men det er korrekt at forskellen ikke ligger i " om man kan se en diode der lyser eller ej..." dels fordi laser sagtens kan gøres synligt og dels fordi diode er en teknisk forkert betegnelse.




Eigner
 
Overclocker
Tilføjet:
06-11-2004 13:22:02
Svar/Indlæg:
31/7
Jeg har selv glæden af den mus og den er bare for lækker. Jeg har brugt den i snart 2 måneder og jeg har ikke een enste dag fortrudt mit køb! Dejlig til både surf og gaming (jeg har brugt den i GTA3:VC, CS, UT2k4, Farcry, Doom3 og C&C gennerals)



Jeans
 
Overclocker
Tilføjet:
29-11-2004 21:41:45
Svar/Indlæg:
1/1
Hey jeg har et lille problem.. Med min skærm.. Det er at når jeg installere en ny driver til mit grafikort går den ud når det er ved at starte op og starter op igen efter 5 sek kan nogen hjælp mig... :) jeg er i nød



#30
NPI
 
Superbruger
Tilføjet:
30-11-2004 18:20:52
Svar/Indlæg:
406/1
#32... hvad i al verden har det at gøre med mx1000? start et nyt topic.



Miraculix
 
Overclocker
Tilføjet:
25-12-2005 01:05:29
Svar/Indlæg:
1/0
Jeg kunne enormt godt tænke mig at høre om der er nogle der rent faktisk har testet dyret på en Icemat, da jeg stærkt overvejer at købe en, men vil være sikker på den funker på matten...

Thnx på forhånd... 8)