Superbruger
Tilføjet:
02-09-2004 21:10:00
Svar/Indlæg:
516/25
Jeg har længe gerne ville skifte min MX500 mus ud, samt mit Logitech Internet Navigator tastatur. Musen var begyndt at opføre sig underligt, hoppede ofte, havde problemer med at læse underligt osv. Tastaturet var der såmænd ikke noget i vejen med, men jeg ville gerne prøve noget nyt, samt have et lidt federe tastatur.
Valget faldt på diNovo sættet fra Logitech, det så jo rigtig fedt ud, og det var vel den sædvanlige Logitech kvalitet.
Det første indtryk var yderst positivt. Både tastaturet, det medhørende Media Pad, samt musen så rigtig godt ud. Tastaturet vejer også væsentligt mere end normale tastaturer, hvilket giver en en kvalitetsfornemmelse. Tastaturet har i bedste bærbar stil nogle meget flade knapper som ikke skal trykkes særligt langt ned før de reagerer, det er rigtig lækkert! Men nu til problemerne.
Musen var det første der irriterede mig, den var langsom! Folk siger at man ikke kan mærke forskel på en trådløs og en med hale, men det kan man da godtnok med det her sæt! Uden at kunne sætte tal på, så kan man virkelig nemt mærke at musen er en anelse forsinket på skærmen, og det irriterer en grænseløst når nu man har arbejdet med halemus i så lang tid. Heldigvis spiller jeg ikke spil, da det ville være 100% umuligt.
Det næste problem vedrører tastaturet. Logitech har valgt at dele det op i to, en "Media Pad" som indeholder nummertasterne til højre, samt et par media knapper. De har dog valgt ikke at lave en "løfte mekanisme" så man kan sætte det lidt på skrå, ligesom tastaturet. Tastaturet er så fladt at det er ubehageligt at skrive på, med mindre man har sat det på skrå ved at folde flapperne ud nedenunder. Detbetyder dog at tastaturet har en højdeforskel ifht. media padden, det ikke bare ser grimt ud, det virker også klodset.
Media padden har de lavet så den automatisk slukker når den ikke bliver brugt, det betyder at der går et sekunds tid fra man trykker på en tast til den fremkommer på skærmen. Det giver et problem hvis man f.eks en gang imellem skriver en tekst med dertilhørende tal, f.eks en adgangskode. Så taster man bogstaverne ind på tastaturet, mens man hurtigt taster tallene på media padden. Resultatet er at alle bogstaverne bliver tastet ind med det samme, og tallene kommer ind i enden, fordi media padden lige har et sekunds forsinkelse på. Det er utroligt irriterende når nu man er vandt til at bruge sit numpad meget.
Endnu et problem er når man bruger media padden og tastaturet samtidigt. Hvis man f.eks skal skrive en dato som: 02-08-04, så bliver resultatet utroligt ofte ligesom dette: 02-008-004, eller 02-08-004. Og nej, det er ikke fordi jeg trykker flere taster samtidigt, eller holder en tast nede. Det sker simpelthen når jeg bruger media padden samtidig med tastaturet i høj fart.
Alt i alt virker det til at diNovo er et virkelig fedt tastatur til normale mennesker som bruger sin computer lidt til daglig. Men hvis man sidder og bruger sin computer seriøst, skriver hurtigt, bruger musen meget, så er det altså virkelig irriterende.
Jeg sidder lidt med en forhåbning om at nogen siger at det er defekt, for jeg kan virkelig ikke klare tanken om at jeg har smidt 1700 kroner ud på et tastatur og mus, hvor jeg mest af alt har lyst til at vende tilbage til mit gamle udstyr!