WinXP SP2 erfaringer?

Software d.  03. september. 2004, skrevet af dryz
Vist: 674 gange.

dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2004 11:14:05
Svar/Indlæg:
519/32
Jeg skal have formateret, og venter i den forbindelse desperat på WinXP SP2 (dansk). Min erfaring er at jo mere man installerer oven i hinanden i WinDåse, jo større potentiale for "ged" er der.
Mine spørgsmål lyder:
- Har det nogen væsentlig betydning om jeg venter på SP2? (for at undgå at inst. SP2 oven på SP1)
- Er der nogen ydelses/stabilitets mæssig forbedring i SP2, eller er det kun det der sikkerheds gejl der er blevet uppet?

På forhånd tak

mvh. Andreas

ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2004 12:03:43
Svar/Indlæg:
850/23
En anden ting er, at alle de skide MS opdateringer sløver computeren helt vildt. Tænk bare på din første boot... nøøøj - bare den var så hurtig hver gang. Men så installerer man MS opdateringer og så skal jeg sq love for piben får en anden lyd! :l :r



yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2004 12:34:49
Svar/Indlæg:
1347/11
Jeg kan så uddele lidt af mine erfaringer på det område, generelt har der været flere problemer med den danske sprogversion af winXP idet den er bagefter den engelske. De mennesker som jeg kender der har den danske har haft flere problemer, ganske uforståligt for kernen skulle da være ens.
Jeg har gennem windowshistorien altid brugt den engelske version og kun med lidt problemer som er blevet løst gennem tiden. I skrivende stund bruger jeg winXP sp2 og jeg har ikke reinstalleret på noget tidspunkt siden winxp udkom til trods for jeg har haft adskillige bundkort i maskineriet undervejs, og det er med både AMD og Intel cpu'er, chipset fra AMD, VIA, SIS, Ali og Intel. Det kører helt fint stadigvæk den dag i dag, dog har jeg indimellem måtte bruge "repairfunktionen" ved skift af bundkort.
Sp2 bruger ikke flere ressourcer end ved sp1, men indeholder mest opdateringer og sikkerhed, samt lidt ændret brugerfunktionalitet med IE. Det meste med sp2 forgår under "hjelmen" dvs. det er stort set ikke synligt, bortset fra den forbedrede firewall, og opdateringscenter. Den ting med at windows bliver mere sløv af opdateringerne i opstartsfasen, har jeg ikke oplevet på noget tidspunkt.




dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2004 12:43:47
Svar/Indlæg:
519/32
#2... hmmm jeg tror jeg skifter til engelsk så. Der kommer vel ikke konflikter ved at køre dansk office på eng. WinXP?



Emerpus
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2004 13:32:46
Svar/Indlæg:
626/20
#3 Nej, det er der ingen problemer i (måske skal du lige fikse lidt med sprogindstillingerne).

Jeg har i øvrigt lige lavet en slipstream CD med Win XP (engelsk) incl. SP2, som jeg har tænkt mig at bruge, når jeg alligevel skal nyistallere fordi jeg udskifter min harddisk. Så jeg er også spændt på hvad SP2 giver af overraskelser... ;)



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2004 13:43:23
Svar/Indlæg:
4120/115
#0
Det skulle ikke have nogen betydning om du installere SP2 ovenpå SP1, for de updates SP1 indeholdte vil bare blive overskrevet eller undladt at geninstalleret når du installere SP2.

#1
Hvad har du gjort ved din maskine siden den har fået langsommere boottid efter du har opdateres windows?? Det skulle helst ikke have den store indflydelse på det... Tror du ikke nermere det er noget af alt det andet skrald man fylder sin computer med?

Ang. sprogudgaverne af XP, så køre jeg pt. dansk på alle mine pc'er, selvom jeg har både engelsk og dansk original... men jeg har ikke oplevet nogen problemer overhovedet! Det eneste der kan være lidt irreterende er self. af man skal vente på danske udgaver af sp2 osv. og de updates man henter manuelt fra mikerowsoft skal man finde i dansk udgave, men det er jo også let nok 😉 hvis man husker lige at skifte sproget på deres side...

Men ang. alt det man høre om at SP2 skulle have en masse inkompatibilitet, så tror jeg, ihvertfald alle herinde sagtens kan få det til at køre... for dem de snakker om skal da være totalt noobs for ikke at kunne ændre lidt på rettighederne eller ændre lidt i firewallen 😉
Og de programmer der overhovedet ikke kan køre med SP2, de udnytter jo sådanset nogle gamle fejl i windows for at køre, og det kan jo være meget træls, men ligefrem give M$ skylden for at de ikke kan køre, fordi de retter fejlene, det er nok at stramme den lidt... Og hvis man skulle være så uheldig at bruge en cpu med NX bit og hvad de nu kalder det, samtidig med at man bruger nogle applikationer, der med vilje forsøger at skrive i instruktions cachen i cpu'en, så kan NX featuren jo også slås fra i SP2!



OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2004 14:27:59
Svar/Indlæg:
1262/95
#1 Umiddelbart kan jeg ikke kæde Windows opdateringer sammen med sløvhed i Windows XP, som #5 siger så er det nok nogle af alle de programmer der bliver installeret.

Derudover skal man jo huske at rydde op på sin HD engang imellem, en fornuftigt biblioteks struktur skader ikke. Defragmentering en gang om ugen. Virus scan en gang om ugen, spyware scan en gang om ugen og evt. også en reg. database scan en gang om ugen.

Klarer man ovenstående ting, så er man næsten garanteret optimal hastighed i Windows XP.

For at komme tilbage til emnet. Mine erfaringer med SP2 er kun positive, bortset fra et enkelt problem med Daemon Tools, så har jeg ikke noget negativt at sige. Pop-killer funktionen virker ganske udemærket og Security Centeret er også en kærkommen funktion.
Den indbyggede firewall er godt nok blevet noget mere avanceret, men den er stadig ikke helt optimal, synes jeg. Jeg vil stadig anbefale at man installerer en 3. parts firewall, der er mange rigtig gode gratis udgaver rundt omkring på nettet.



dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2004 19:06:54
Svar/Indlæg:
519/32
#4+5+6... Tak skal i have :) Det er rart at være på den sikre side. Men er der slet ingen ydelses/stabilitets forbedring? rettelse af bugs (udover sikkerhedshuller) osv.?



EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2004 19:19:52
Svar/Indlæg:
4337/121
Det kører bare uden probs :) hvis man kan sige det når det er Microsoft det handler om :e



EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-09-2004 19:21:27
Svar/Indlæg:
4337/121
#5 min er også blevet betydelig langsommere om at starte op efeter SP2 men dog ikke noget jeg ikke kan leve med




ViperZ
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2004 22:49:40
Svar/Indlæg:
850/23
#5 og 6

Jeg har testet så sent som i forgårs og idag....

Jeg installerer Win Xp Pro DK.
Installerer Norton Antivirus 2003
Booter
Installerer SP1
Booter
Installerer alle updates der er til Windows!
Booter
Allerede nu er win blevet tungere!
Ved første boot, efter norton inst. kører den der Night Rider streg 1,5 gang. Nu er den oppe på ca 5! Og der er som sagt kun inst. Win Updates!
Dette er testet på en computer der er næsten magen til min... samt en P4 1.8 ghz.... samme resultat!

Weird oder?




Lamsebamsen
 
Superbruger
Tilføjet:
03-09-2004 23:34:40
Svar/Indlæg:
188/20
Øhm, det her er muligvis et dumt spørgsmål...
Men skal den ikke være langsommere i første boot efter updateringerne...?
Der er vel en masse informationer i registreringsdatabasen og andre ting den lige skal have på plads efter installationen, eller hvad?!



andepro
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2004 11:57:17
Svar/Indlæg:
148/27
Første boot er færdiggørelse af installationen, og vil derfor vare længere.

Hvis du ser system properties (windowsknap+pause) efter installation af sp2 før genstart, står der stadig sp1 (såfremt du som jeg havde sp1 før). Efter genstart står der så sp2.



thygN
 
Overclocker
Tilføjet:
04-09-2004 12:18:19
Svar/Indlæg:
26/2
Jeg har haft SP2 til XP engelsk siden beta test til fulde version, og jeg kan kun sige at min boot har aldig været hurtigere. Plus at Win XP kører mere stabilt.



Emerpus
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2004 12:56:06
Svar/Indlæg:
626/20
Jeg skal lige være HELT sikker: Når man installerer SP2 er der ingen grund til at installere SP1(a) først, vel?



Andy.
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2004 13:19:24
Svar/Indlæg:
1536/33
Jo. man skal self. have SP1a først før SP2



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2004 13:28:45
Svar/Indlæg:
3346/81
#16 - er du nu helt sikker på det - jeg mener s'gu da at SP2 dækker SP1?!

Tomgun



dkwolf
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2004 13:51:28
Svar/Indlæg:
167/6
#15

SP2 har alt fra SP1/1a i sig - og der er derfor ikke nødvendigt at ligge SP1/1a ind først

#16

forkert

#17

jeps



Emerpus
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2004 16:25:00
Svar/Indlæg:
626/20
#17+#18
Godt, det mente jeg også... :)



Lamsebamsen
 
Superbruger
Tilføjet:
04-09-2004 20:03:51
Svar/Indlæg:
188/20
Jeg har altså heller ikke følt at min dåse er blevet langsommere efter jeg har installeret SP2...!?
Det eneste jeg synes jeg kan mærke er blevet langsommere, er når den lige er kommet ind på skrivebordet. Der er det som om alle programmerne lige skal vente på at det der security center får tjekket op på firewall, antivirus og lignende...
Men det tager kun et par sekunder længere end inden!

#6 Jeg har selv skrottet Deamon Tools efter jeg installerede SP2, og benytter mig nu af Alcohol 120% i stedet...



#20
dryz
 
Superbruger
Tilføjet:
05-09-2004 00:32:27
Svar/Indlæg:
519/32
Ok tak... nu er WinXP engelsk + SP2 installeret. Det køre uden problemer, men der er vist ikke nogen ydelse hentet eller mistet :l såå lad os håbe at stabiliteten er i top (hehe). Jeg fatter dog ikke det der sikkerheds pjat :00