Har lige et spørgsmål der kort lyder: Er der forskel på overførselshastigheden ved brug af et controllerkort i en af PCI-portene, sammenlignet med IDE-portene på selve bundkortet?
Hmm, det vidste jeg faktisk ikke var tilfældet. Grunden til jeg spørger er at jeg gerne vil vide om man mister performance ved at have sin systemdisk på et pci-kort. Det kan man altså i princippet godt komme ud for.
Ikke vis du kun har en harddisk og ikke andre krævende kort tilsluttet din PCI bus. Problemerne kan komme hvis du f.eks. har gigabit lan, da selv største parten af de integrede løsninger benytter sig af PCI bussen.
Sæt dine andre drev end Harddiske til PCI kortet, så har du normalt helt op til 4 harddisk pladser på IDE samt eller/og måske nogle på SATA alt efter hvor mange IDE/SATA stik du har på bundkortet.
På nogle bundkort er southbridge og northbridge forbundet vh.a en PCI bus. Dette er dog kun på gamle bundkort fra K7 æra'en. Da Athlon XP blev introduceret, kom VIA KT266A chipsettet også på banen, og allerede der benyttede VIA deres V-Link på 266MB/sec (altså en fordobling af båndbredde i forhold til den PCI bus der blev brugt i deres tidligere chipsets, fx KX133) til at forbinde south- og northbridge.
I dag bruges PCI bussen slet ikke til at forbinde de 2 bridges - og på fx nforce 3 er der kun 1 chip, dvs. der ikke er brug for noget forbindelsesled.
Det med at benytte et PCI kort kan dog være ganske fornuftigt også, eftersom de fleste bundkort i dag har både lyd og lan integreret i southbridge chippen. Jeg bruger kun PCI bussen til mine 2 SCSI kort, der er ikke andet på bussen. S-ATA er blevet on-chip ligesom Gigabit LAN også. Dvs. mine SCSI controllere faktisk har hele PCI bussen ganske for sig selv (muligvis deles den dog med lydkortet...her er jeg ikke sikker).
Bottom line: Undersøg hvilket bundkort du har, og find ud af om PCI bussen bliver benyttet til fx S-ATA, LAN og andre enheder. Den integrerede IDE controller sidder direkte på southbridge chippen og benytter derfor ikke PCI bussen.
Reelt set, så er det stort set ligemeget om du bruger en PCI controller eller om du bruger den integrerede, eftersom PCI bussen normalt ikke er særligt loaded i forvejen (i mit tilfælde fx).
Mvh. Uffe
[EDIT] Her er link til K8T800Pro blok diagrammet: http://www.via.com.tw/en/k8-se... Det ser ud til at PCI bussen er reserveret til de indstikskort man kan sætte i, selv lydkortet er integreret i southbridge chippen. [EDIT]