Orkede ikke lige at læse alle indlæg nu, men det kommer nok. :00
Uha uha, jeg kan godt sige dig at det er en hvepserede du har stukket din hånd ind i - tro mig! ;) :p :e
Lad os starte med at fastslå, at det ligger enhver frit for at bestemme hvor meget han/hun vil bruge på sin hobby - det vil spare mig for en del kritik. :e
Der ligger selvfølgelig flere aspekter i det her. Personligt spiller jeg ikke, så jeg kunne ikke drømme om at investere i et større grafikkort end mit nuværende gf3ti500.
Men hvis man spiller meget, så er der selvfølgelig en hvis fornuft i at investere i et kraftigt kort, ellers bliver man hurtigt træt af det. Sådan er det med alt hvad man ofte anvender i dagligdagen, her skal man ikke købe for billigt, det ærgrer man sig bare over senere.
Men jeg ryster lidt på hovedet over dem der kun har det nyeste af det nyeste for at opnå en høj score i diverse benchmark-programmer (og dem findes der altså mange af herinde). Hvis man opnår høje scorer ved at investere i en 3700+ Krabbehammer og 1gb hyper-dobbelt-turbo pc4000 og 6800gti coupé og bliver 10.000 kr fattigere, så mener jeg ikke der er meget hobby over det.
Men hvis man modder sit bundkort så det kan give højere spændinger på chipset o.s.v., hvis man minutiøst sidder og eksperimenterer med forskellige kombinationer af fsb/multiplier/cpu-ram ratio, hvis man arbejder med at opnå den bedste køling og airflow i kabinettet og hvis man v-modder sit gfx og flasher det ......... og opnår høje bencmark scorer med dette system, se SÅ er der i mine øjne tale om en hobby.
Udviklingen går stærkt for tiden, ingen tvivl om det. Næsten for stærkt, vi har på det seneste set mange eksempler på produkter der er sendt på markedet for hurtigt. Producenterne er naturligt nok helt vilde efter at overgå hinanden. Men hvis man ikke tror det samtidig er fordi de ved at mange hopper i med samlede ben og straks farer ud og investerer i det nye, så er man altså ..undskyld - godt dum. Producenterne skovler penge ind, på trods af at de sender mange halvfærdige produkter på gaden som måske lige skulle have været testet lidt ekstra først, fordi de ved der er mange der straks vil købe det for at "have det nyeste af det nyeste"
Det bedste eksempel på det der med at sælge noget ved at skabe et behov, er vel stadig mobiltelefonen. Det samme mønster har også holdt sit indtog i pc-verden, hvor der bencmarkes i divrse spil ved 200-300-400 fps. Og så sidder man der og spiller og glæder sig over sine 300fps i DoomIII eller hvad det nu kan være, og har gladeligt glemt, at skærmen kører ved eksempelvis 85hz, altså 85 opdateringer i sekundet.
Der ligger bestemt også noget "prestige" (eller måske mere korrekt "selvhævdende") i at kunne sige: "Ha ha mit gfx kan bare køre Domm ved flere fps end dit kan", se bare på alle de bemærkninger i tråden om dette. Det vil jo også være ærgeligt hvis det der latterlige gf4ti4200 kan køre de samme spil som det 6800gt man lige har givet 3000kr. for - ikke sandt!
Men det er heldigvis et frit land vi lever i, så Downtrip lad nu folk bruge de penge de vil på det de vil. Smag og behag er heldigvis forskellig. Der skal være plads til os alle herinde, både dem som gladeligt giver tusindvis af kroner for en enkelt komponent, og dem som ikke kunne drømme om det.
Hovedsagen er, at vi hver især har den maskine vi gerne vil have, hvad vi bruger den til er der jo alligevel ingen der kan vide.
Min egen helt personlige mening? Tjah, tjek min signatur. ;)