nVidia og IBM laver fremstillings aftale til fordel for nVidia.

Litteratur d.  05. september. 2004, skrevet af KTD
Vist: 544 gange.

KTD

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2004 22:28:08
Svar/Indlæg:
673/535
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Illisher

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2004 23:29:00
Svar/Indlæg:
2664/97
Nice nok, så kan det være der kommer lidt billigere top kort til os :) Kunne da være godt for os fattige studente.

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 01:03:55
Svar/Indlæg:
4338/142
IBM og nVidia kører sq med klatten for tiden....

Playstation 3 = IBM cpu

X-Box 2 = IBM cpu

GameCube 2 (hvis ikke Nintendo dør inden) = IBM cpu

Så handler det bare om hvem der får købt de bedste spil-licencer :00

red_martians

Moderator
Tilføjet:
06-09-2004 08:12:26
Svar/Indlæg:
7881/1165
Grunden til at IBM kan lave dem så billigt er, at der ikke er ligeså sindsyge krav til chippen som hos ATi! nVidia NV40 bliver produceret på traditionelvis, hvor ATi kræver 120Mhz højere frekvenser. Det kan kun lade sig gøre ved at tilføje low-k-teknik. Og low-k-tekniken gør faktisk ATi's chip dyere at producere end nvidia's!
Dette er også grunden til at ATi afgiver færre watt en nvidia. Men det er jo ligegyldig, hvis chippen er så syr og svær at producere, at den ikke engang er kommet på markedet endnu :D

shadowking

Superbruger
Tilføjet:
06-09-2004 08:34:06
Svar/Indlæg:
201/8
Lad mig gættet ATI mand...??

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
06-09-2004 09:40:14
Svar/Indlæg:
93/0
Endnu en Inquirer nyhed som bliver taget alvorligt? Læg mærke til de skriver: "Nvidia CLAIMS IBM gives it excellent silicon pricing" og "We HEARD that Nvidia might have a killer deal with IBM's". Vi har lige hørt om dårlige regnskaber fra Nvidia, tror I ikke en del af denne "nyhed" stammer fra Nvidia's eget ønske om at berolige deres investorer? Endnu en ting. 6800 GPU'er er åbenbart ret så svære at producere. Vi ser 6800 kort med 12 pipes og 5 vertex shader og 6800LE kort med 8 pipes og 4 vertex shadere, og fælles er at de lukkede enheder alle er defekte. Det kan logisk set ikke være billigt når man har så mange defekte GPU'er....
I forhold til det kommer ATI 100% funktions dygtige XT GPU'er på deres x800pro VIVO kort, hvor de egentlig kunne nøjes med en "defekt" GPU. Ville de gøre det hvis XT kernen var svær at producere? Mht. kvantum har ATI sendt massere af X800XT PCI-X OEM kort afsted, hvilket viser at de helst vil tilfredstille deres storkunder før de sender kort ud til slutbrugerne. Det viser IKKE at der er problemer med at fremstille R420 kerner...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
06-09-2004 10:27:22
Svar/Indlæg:
7881/1165
5#... nvidia levere da også deres Ultra-kort først til OEM-markedet!!... Men tilgengæld har deres Ultra-kort været på retail-markedet i over en måned!
ATi's XT-kort er endnu ikke set til salg!! Ihvertfald ikke i danmark endnu!
Og ATi har da samme problemer. X800SE skal da gerne nævnes!
Jeg tror alle kan se, at nvidia's produktion ser ud til at levere flere GPU'er end ATi. Især når 6800'GPU'en allerede nu, ser ud til at være en succes, som rigtig mange køber! :)
Desuden har ATi jo heller ikke en direkte konkurent til 6800GT andet end deres pro-kort. Der allerede dér har fået deaktiveret deres 4 første pipes! ;)

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 10:39:17
Svar/Indlæg:
3162/78
#2 det er da en PIII 733mhz der sidder i en Xbox

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
06-09-2004 11:17:11
Svar/Indlæg:
93/0
#6 pipelines på X800pro/SE bliver låst hardware mæssigt (laser skårede broer), hvilket tyder i retning af at der er temmelig mange "sunde" GPU'er. Hvis X800pro gpu'er alle var defekte, hvorfor så bruge tid og kræfter på at hardware låse? Du kan jo også se at Nvidia ikke gider besvære sig med at hardware låse, simpelthen fordi de ved at samtlige GPU'er der kører med 8/12 pipes ikke kan køre med flere.... Det undgik måske også din opmærksomhed at langt de fleste X800pro VIVO kort (hvis ikke samtlige) , har en fuldt funktions dygtig R420 GPU? Som sagt, hvis en "god" R420 var en mangelvare ville de nok ikke være at finde på dette kort vel?
Mht. produktions antal: Nu kan det jo udemærket være at X800 er mere populær hos OEM producenter. Bla. har Dell aftaget store partier. Af grunde kan nævnes lavere strømforbrug og mere gennemprøvet teknik, hvilket betyder meget for OEM producenter.
Mht. "Jeg tror alle kan se, at nvidia's produktion ser ud til at levere flere GPU'er end ATi.": Hvad baserer du den iagtagelse på? Det kan godt være DK har fået nogle få 6800ultra/GT kort hjem, men du kan stadig ikke bare bestille et og få det næste dag. Det samme gælder resten af verden....

red_martians

Moderator
Tilføjet:
06-09-2004 11:51:19
Svar/Indlæg:
7881/1165
9#... Det er jo forskelligt fra producent til producent hvordan de lukker pipes... Jeg er nu ret sikker på, at nvidia også har fuld funktions dygte GPU'er i deres non-ultra-kort. De er har bare været så smarte ikke at levere dem, så kunderne kan udpege dem og modde dem!! (Mon ikke ;) )
Ej... Men helt ærligt!! Det er sgu'da lettere at skaffe et 6800Ultra end end et X800XT. og deres GT'ere clocker jo tit til ultra-hastigheder. og GT'erne er endnu lettere at få fat i! Så bl.a. at SHG havde et POV 6800GT på lager. GT'erne er jo ligeså fuldt funktionsdygtige som 6800Ultra.
Jeg tror ikke at ATi er mere populær end nvidia hos OEM. Men kan da se udfra deres produktion, at de stadig sidder på ca. 30% af markedet, hvor 40% tilfalder Intel.. 20% tilfalder ATi de sidste 10% deles så af ATi, XGI, Matrox, S3, SiS, via, 3Dlaps osv. 😉 ATi er ikke så stor endnu, andet end i topstriden, nvidia's produktion er trodsalt 33% større end ATi's!!
Men jeg forstår da ikke hvorfor ATi laver deres XT'er om til pro'er. Når nu markedet hungre sådan efter dem! Men jeg siger ikke at ATi's pruduktion ser dårlig ud, blot at den virker dårligere end nvidias.
Ati burde jo kunne levere, og jeg mener at det virker underligt at vi ikke har set dem endnu. Det er trodsalt ved at være 5måneder siden de blev præcenteret! (midt i maj)
nVidia's synes jeg virker sund!! vi ser kort til salg i handlen, flere herinde på overclocking har ét, både GT'er og Ultra. Og det er slet ikke svært at få fat i et 6800... De ligger faktisk på lager alle steder, og jeg tror faktisk jeg kan gå ned i den lokale EDB-handler og købe et med det samme!

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
06-09-2004 12:37:43
Svar/Indlæg:
93/0
http://www.jonpeddie.com/about... ser ikke lige ud til de procent mæssige angivelser du gav holder stik mere. Så hvis du baserer dine antagelser om effektiv GPU produktion på markedsandele ser det ud til ATI er i kraftig fremgang.
Mht. til hvad der er let at skaffe er der også mange steder der har X800pro på lager, da jeg futtede mit 9800pro kort af kunne jeg gå direkte ind og bestille X800pro VIVO. Dagen efter blev det leveret og efter 10 minutters mod havde jeg et XT PE der nemt kører 590/590 (voltmodded).
Jeg vil give dig ret i det virker underligt vi ikke har set XT kort endnu på markedet i DK endnu, men som sagt: Der sidder massere af XT kort i Dell maskiner og jeg kender en hel del der har moddede Pro VIVO kort i maskinerne....
Det jeg efterlyser her er lidt sund skepsis over for The Inquirers nyheder. Folk herinde flippede også helt vildt ud over denne nyhed: http://www.theinquirer.net/?ar... og helt seriøst... Manden aner jo ikke hvad han snakker om, han skriver en hel artikel baseret på hans egne spekulationer og løse rygter.... Det samme gælder højst sandsynligt ovenstående artikel. Du får ihvertfald ikke mig til at tro på at RV40 "megaGPU'en" koster mindre og er nemmere at fremstille end R420, alle ting peger i den modsatte retning.

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 15:05:23
Svar/Indlæg:
4338/142
Spiffen <---

Læg mærke til 2-tallet efter i #2 ;)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
06-09-2004 15:51:19
Svar/Indlæg:
7881/1165
11# Jeg er ret sikker på at den er dyere. Der er trodsalt en forskel på 400Mhz og 520Mhz i processorhastighed! Og for at nedsætte effektforbruget har ATi tilføet low-K der stadig er ret dyr at implementere i processore!
Der er også en forskel på 160mio og 222mio transsitore, men hvis ATi's teknik er dyere at procuducere, og at de får færre funktionsdygtige gpu'er igennem per wafer. Så kan nvidia's meget hurtigt vise sig at være billigere. low-k skulle ifølge xbitlabs forøge prisen med 1/3!

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
06-09-2004 17:11:26
Svar/Indlæg:
93/0
Nv40 bruger over 35% flere transistorere end R420, og har derfor en noget større die size. Større die size betyder færre GPU'er pr. waffer og derfor en noget dyrere produktion. Mht. til black diamond/ low-k dielectric tror du så ikke at de 1/3 prisforøgelse har været i teknikkens barndom? I dag bruges det jo mange steder hvilket jo normalt sænker prisen, desuden har ATI brugt Black Diamond til 9600xt/RV360 (som med en større køler og en smule voltmod sikkert ville kunne have ramt de 500mhz med en konventionel belægning). Når et firma bruger en teknik til at fabrikere mellemklasse kort forventer man ikke ligefrem den dyrest mulige teknik vel? Det er jo der de skal tjene deres penge.... Men det her kan diskuteres til dommedag, de eneste der kender de eksakte priser er chipproducenten og grafikkorts fabrikanten, og de går ikke af med de tal frivilligt.... Det som Inq baserer deres nyhed på er rygter (som højst sandsynligt er sat igang af Nvidia selv).
Hvis vi endelig er ved rygter fik vi jo også af vide at Nvidia kun skulle betale for fungerende GPU'er, men det tyder jo ikke i den retning at de begynder at udgive 6800LE (RIGTIG dårlige GPU'er) samtidig med 6600 kort... Desuden har netop den fabrik som der bliver snakket om et meget dårligt ry mht. yields...

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 18:50:34
Svar/Indlæg:
3162/78
#12 min fejl :)

-Timberwolf-

Superbruger
Tilføjet:
06-09-2004 18:54:51
Svar/Indlæg: