Støjdæmpning og rengøring

Diverse d.  06. september. 2004, skrevet af Newbie
Vist: 297 gange.

Newbie
 
Overclocker
Tilføjet:
06-09-2004 18:46:10
Svar/Indlæg:
1/1
Jeg er nu ved at være godt træt af larmen fra min computer og vil gerne have den til at larme mindre og søger derfor jeres råd.

Min computer består af:
Asus A7N8X-E Deluxe/V2
Amd athlon 2500+
Cpu køler: Zalman CNPS7000A-Cu
Gfx: Asus Geforce4 ti4200
HD: Ibm deskstar 60 gb
HD: Western digital 160 gb, 8mb cache
HD: Seagate barracuda7 120 gb
brænder: Plextor 24/10/40A
Kabinetblæser: Papst 80mm 12db

Jeg vil så gerne vide hvad der har den største støjdæmpende virkning, og hvis i evt. ville smide et par links ville det bare være perfekt.

Herudover bestiller jeg inden så længe en ny strømforsyning:
Chill Innovation CP-510A

I forbindelse med installationen af den regner jeg med også at skulle rengøre computeren indvendig. Her vil jeg så lige spørge om man bør tage Cpu køleren af, rengøre den og så smide nogen nyt og bedre kølerpasta (eller hvad det nu hedder) på?


Aphix
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2004 18:50:10
Svar/Indlæg:
1494/10
Vil tro at du skal ha dig en anden gfx køler da de ofte larmer rimlig meget. Du kan købe en Zalman passiv, så sliper du for larm fra dit gfx.
CPU, det er jo en go køler, så den behøver du ikk skifte. Bare smid din fanmate på (hvis du ikke allerede har den på) og så skru helt ned for den. Så skal du ha reduceret støjen fra dine diske (IBM og WD - seagate larmr jo næsten ikke)

Du kan smide diskene op i nogle kraftige elastikker det tager en del af støjen og du kan stadig køle diskene.

Men ellers så køb noget godt isoleringsmateriale og smidt det i hele dit kabi. Det tager meget af støjen fra diske og andre ting der ryster.



Newbie
 
Overclocker
Tilføjet:
07-09-2004 16:57:43
Svar/Indlæg:
1/1
Jeg har besluttet at jeg vil købe en passiv køler til mit grafikkort.

Derudover vil jeg også prøve at at tage Ibm harddisken ud af systemet og sætte de andre 2 og i gummigophæng eller harddiskrammer (sammen ting?). Men jeg har dog ikke forstand på hvilke der er bedst. Nogen forslag?
I forbindelse med dette vil jeg så også lige høre om der er en chance for at hardddiske kan bliver for varme ved det?



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2004 17:32:24
Svar/Indlæg:
2870/65
Jeg har købt sådanne et par fætre til mine diske:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Så får du både dæmpet lyden....og kølet diskene samtidigt.

Nu har jeg sådanne en cpu-køler i min server. Den er ikke til OC, men er helt utroligt stille...og dog, serveren kører 24/7 og kommer aldrig over 43 grader:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Når du nu tager din cpu-køler af for at rense den, vil du være bedst tjent med at lægge nyt kølepasta på igen...ingen tvivl der! Husk: Jo mindre pasta jo bedre!

Har også prøvet at sætte fleece-måtter i et af mine kabinetter. Jeg synes ikke at der er besværet værd. Men så fik jeg den idé, at lægge noget af det fleece-måtte under kabinettet (for at modvirke resonans i gulvet...det gav mere end at sætte det ind i kabinettet... ?:( :e



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2004 17:51:30
Svar/Indlæg:
1548/24
#3 hvis det hjælpe at lægge dem under skal du nok
1. sætte dine harddiske i gummiophæng
2. finde ud af om der er nogen af blæserene der ryster (have selv en på cpukøleren som lavede enormt meget resonans).

Men noget helt andet er jeg ikke vil give dig ret i at Magic Fleece ikke er det værd. Hvis man har en rimelig støjsvag computer i forvejen men gerne vil have den næsten lydløs er magic fleece vejen. Hvis det er en jet maskine hjælper magic fleece ikke ret meget.

#0 jeg vil også anbefale dig at købe 3 Zalman til harddiskene og så en heatpipe til GFX - det sammen med din PSU du omtaler skulle gerne give et meget støjsvagt system.



rysse
 
Superbruger
Tilføjet:
07-09-2004 19:40:51
Svar/Indlæg:
102/26
Det jeg har oplevet mest, er altid at mit grafikkort, var den kilde i computeren der larmede mest...

Så du skal overveje at fixe en lydløs ordning med det. Derefter ville jeg ville en anden PSU, nemlig en som min NorthQ Kingkong Extreme 500W. Den er ultra lydløs og yder rigtigt godt.

Så skal du have støjdæmpet dine harddisks, og det kommer lidt an på hvilket kabinet du har, så du kan få lavet en fornuftig løsning, men jeg har 2 stks. zalman hd heatpipe kølere siddende i mit chieftec kabinet, og det er nem installation.

Og til sidst skruer du helt ned for din cpu køler, hvis du ikke har overclocket.

Speedfan er også et forslag, da det program fungerer som en software fan controller.. Dejligt program.



joergensen
 
Superbruger
Tilføjet:
07-09-2004 20:01:43
Svar/Indlæg:
121/20
Jeg har dårlige erfaringer med NorthQ :(



rysse
 
Superbruger
Tilføjet:
07-09-2004 20:04:49
Svar/Indlæg:
102/26
#6 Har du prøvet den der, eller er det en af deres ældre versioner? ?:(