Bedste matematik program

Software d.  07. september. 2004, skrevet af Dan-Erik
Vist: 544 gange.

Dan-Erik

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2004 20:11:02
Svar/Indlæg:
180/35
Vil gerne vide hvilket program der er bedst til at lave større matematiske opgaver i.

Går i 2.g, og skal have 2 årigt a-niveua matematik. Skal desuden have fysik på a-niveau i 3.g.

Maple er nok overkill, så tænkte på Mathcad som en mulighed, men har i nogen forslag?

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2004 20:18:08
Svar/Indlæg:
1536/33
Lidt hurtigt på søgningen:

http://www.overclocking.dk/for...

;)

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2004 20:35:19
Svar/Indlæg:
602/17
Well... MatLab er altid godt.

Hvis du desuden har planer om at tage videre på uni vil det slet ikke være nogen dårlig idé at stifte bekendtskab med MatLab.

-=GeZ=-

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2004 21:29:04
Svar/Indlæg:
230/10
MatLab er brændgodt til numeriske beregninger, og kan simplicifere mange rutine opgaver da det er muligt at skrive små programmer. Men skal du lege med symbolsk manipulation, udefinerede integraler og lignende bør du nok gå efter MathCad, det er simpelthen et vidunder når det gælder gymnasie opgaver i matematik....
Hvis du skal skrive opgave i matematik som ikke direkte involverer beregninger kan Equation Editor klart anbefales til opsætning af formler og lignende! Mange anbefaler også LaTeX til dette, da det gratis, men det er ikke specielt (ny)brugervenligt da meget skal skrives som kode. Jeg bruger stadig selv Equation Editor, da jeg ikke har haft tålmodighed til at sætte mig ind i LaTeX...

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2004 21:30:57
Svar/Indlæg:
751/42
#2 Matlab kan alt, men den mangler dog lige muligheden for at opstille ligninger til udprintning og diverse rapport arbejde. Matlab skal kun bruges som en forvokset lommeregner, selvom den da kan lave nogle flotte grafer, så er det alligevel lidt voldsomt at skulle sætte sig ind i hvis man bare skal kunne dække 2. år på en videregående uddannelse.

Jeg vil dog give #2 100% ret i at det er en vanvittig god tidsinvistering at sætte sig ind i det hvis man vil starte på et teknisk-naturvidenskabeligt universitet senere.

Mvh. Uffe

SimTex

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2004 21:38:29
Svar/Indlæg:
527/21
Mathcad, Mathtype og graphmatica - så er du rigtig godt rustet til gym tiden. Jeg vil dog ikke anbefale dig gå for meget op i brugen af mathcad da det nemt kan blive en sove pude til ikke at lære tingene fordi det selv kan regne det ud. Men en god hjælp.

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2004 21:55:35
Svar/Indlæg:
602/17
Hawski>>

Ja det er vist rigtigt. Det er ikke beregnet til at opstille flotte ligninger til rapport-brug.

Men det kan så tilgengæld stortset alt andet. Faktisk kan det dette uden den store trang til at skulle programmeres mere end højst nødvendigt.

Jeg vil dog lige tilføje at grafer er langt fra det eneste det bliver brugt til på uni ;)

Men ok - det kan være der findes andre programmer der er bedre egnet til #0's formål. Hvis du kunne være lidt mere præcis til hvad det skal bruges til?

Micker

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2004 21:58:55
Svar/Indlæg:
1012/98
Ja mathcad 11 bruger vi på HTX i grenaa, jeg har brugt det fra 1. år (b-niveau) til 3. år a-niveau... Jeg har ikke brugt så mange andre mat programmer, men der er en MASSE funktioner i mathcad

palle

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2004 22:13:21
Svar/Indlæg:
2307/37
Som #3 nævner, så er LaTeX ultimativt til opsætning, men det kræver noget tid at sætte sig ind i. Men hvis man ikke ligefrem får en studielicens kylet i nakken af de kommercielle programmer, så kan vi vel godt blive enige om, at det altid er værd at bakke op om gratis / ikke kommercielle alternativer som netop LaTeX...

dryz

Superbruger
Tilføjet:
08-09-2004 22:30:41
Svar/Indlæg:
519/32
Lær at programmere i matematica og hent en kopi på HCØ (hehehe) ;)