-> #31
Interessant anskuelse, og faktisk, så mener jeg at der var en bruger der meldte sig på banen med netop det projekt.
Jeg ved ikke om det løb ud i sandet eller hvad. Men det lød meget spændende.
Men vand fordamper ved stuetemperatur. Faktisk, så fordamper vand mest "effektivt" ved omkring 40ºC. Hermed menes fordampning kontra energiforbrug.
Du kender sikkert det omvendte princip, hvor vand opvarmes mest effektivt imellem 40-80ºC, hvorefter kurven flader drastisk ud.
Men nok om det. - I og med, at der sjældent vil opstå temperaturer på op til 40ºC i et almindeligt miljø :l (He he :00).
Spritten er jeg ligeledes enig med dig i. Det kan langt fra betale sig, og det geniale ved bongkøleren (og al anden fordampning) er netop, at princippet bærer sig selv.
Kun overgået af kompressorkøling, som jo retteligt har fået ekstrem køling tilført som kategori.
Heat-pipe teknologien er, for mig, noget af det mest geniale inden for køling inden for nyere tid. For der ser man virkelig princippet bære sig selv. Men med samme hæmsko som bongkøleren.
Skulle man forestille sig en åben heat-pipe, alá bongkøleren, er væsken langtfra tilrækkende nok, til at det kan betale sig. Dermed har bongkøleren igen vist sig at være den bedste, og sundeste, løsning.
Den har en altoverskyggende ulempe, og det er netop det store spild af vand, men igen.
... ved ikke. Måske er det bare fordi at jeg er lidt nørdet på netop område. Jeg er vildt fasineret af selvbærende konstruktioner og alment fysiske principper.