Vil ikke boote - AS8

Diverse d.  09. september. 2004, skrevet af sko
Vist: 231 gange.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 08:27:07
Svar/Indlæg:
1954/464
Jeg har lige fået et AS8 med en intel socket 775....

jeg havde fået det til at virke....

var inde i windows og installere drivere og det hele....

men efter at have installeret uguru, så genstartede den pludselig....

nu vil den slet ikke starte....

den kører bare lige boot sekvensen igenne, og slukker så.....

det kan ikke være på grund af cpu varme, da jeg jo har været inde i windows, og installeret drivere osv....

og iflg. abit eq så var den 40 grader i windows....

ved ikke hvad det er....

jeg kan slet ikke komme ind i bios osv...

jeg har resettet cmos.....

så jeg er helt på bar bund...

men jeg har været inde i windows....men efter jeg installerede uguru gik det lidt i smadder.... :00

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 08:48:22
Svar/Indlæg:
10398/435
du bruger virkeligt mange punktummer! ;) nok om det.
du siger den genstarter efter boot sekvensen, vil det sige at den når til loadning af windows?
det kunne godt tænkes at uguru er ret low level og bliver loadet tidligt, da det jo kan ændre fsb mens windows kører..

har du prøvet at boote fra cd? hvis den kan det, så må uguru ha fucket dit windows.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 09:01:04
Svar/Indlæg:
1954/464
# 1.....

ja så har jeg udtrykt mig forkert.

den starter op, men slukker så igen automatisk, det vil sige at den ikke genstarter. Så skal jeg trykke på power, så gør den det hele igen.

jeg kan ikke komme ind i bios, eller noget andet, heller ikke windows.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 09:05:47
Svar/Indlæg:
1954/464
selvom det er uguru, så vil jeg da mene at jeg ville kunne resette cmos, og så gå ind i bios....men det kan jeg heller ikke få lov til :(

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 09:07:34
Svar/Indlæg:
1713/31
Hiv strømstikket ud af PSU'en, pil batteriet ud af bundkortet og vent 30 sekunder og sæt det i igen (batteri først).

Så skulle den gerne komme med bootscreen. Min lukkede også bare ned (har selv et Abit AS8.. OG et Asus P5P800 for den sags skyld) og problemmet ved Abit AS8 var at den lukkede ned selv pga. det default er enabled at den må shutdown ved for høj CPU temperature og jeg kørte altså med vandkøling der ifølge Asus probe gav 55 grader load hvor Abit'et sagde 70 grader idle og derfor lukkede det ned!.

Du skal hurtigt ind i bios, uGuru, Abit EQ og disable CPU Shutdown temperature...

Så burde det køre, men det er underligt den ikke booter igen selvom den er kølet ned når den har været slukket lidt. Man skal resete...

sko

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 09:12:57
Svar/Indlæg:
1954/464
# 4....hej salkcin....du er min ven... :e

jeg tror det er det der er problemet....det vil jeg ihvertfald lige prøve når jeg kommer hjem...

efter jeg havde installeret abit uguru, og havde været inde i abit eq, og lagde mærke til at der var sat mærke i "cpu showdown", og klikket "apply", så lukkede windows ned...

og siden har jeg ikke kunnet starte det...

men nu vil jeg prøve at hive batteriet ud, og så prøve at boote igen...

men hvorfor hjælper det at hive strømkablet ud af psu...? ?:(

hvis man slukker for psu, så burde det vil give det samme...?

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 09:17:41
Svar/Indlæg:
1713/31
Nej. Du skal hive stikket ud af strømforsyningen for din og hardwarens sikkerhed og batteriet for at reset det bios (eller finde en clear cmos jumper, men tager jo laaang tid at kigge i manualen efter den :P).

Batteriet sørger jo for at der hele tiden er strøm/spænding til din bioschip så den husker hvad klokken er og alle indstillinger du har lavet selvom der intet strømstik er i computeren.

Når du hiver batteriet ud eller bruger en clear cmos jumper så slukker du faktisk for chippen også når den tænder igen har den nogen default settings den så loader :)

sko

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 09:46:01
Svar/Indlæg:
1954/464
# 6...jeg har faktisk en cmos jumper....

men det hjælper intet at resette den....

den gør det samme...

der er endda sådan en lille dims, som man kan flytte mellem de 3 pins... ;)

men tror du det hjælper at tage batteriet ud...?

jeg tror ikke jeg er i tvivl om at det er fordi den tror at den bliver for varm, men jeg kan ikke gøre noget ved det, så længe jeg ikke kan komme ind i bios... :l

vil det blive bedre hvis jeg piller batteriet ud...?

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 10:02:55
Svar/Indlæg:
1713/31
Du skal have bundkortet til at tro det er første gang du booter. Burde clear cmos gøre, men det gør batteriet i hvert fald... Første gang man tænder må den ikke slukke, men kun brokke sig med mindre det er en kritisk fejl.

Så første gang du tænder hvor den beder dig om at gå ind i bios bør du få muligheden for at disable CPU shutdown temperature

sko

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 10:10:18
Svar/Indlæg:
1954/464
# 8...ok.....

men jeg kunne bare ikke forstå at jeg ikke kunne få det til at funke, bare ved at cleare cmos...

men nu rykker jeg batteriet ud når jeg kommer hjem, og håber så på at det virker...

har haft ringet til abit, men der er ikke nogen der svarer.. :l

sko

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 11:42:41
Svar/Indlæg:
1954/464
hej...

nu har jeg kigget lidt rundt på nettet...

jeg har ikke lige forsøgt at resette cmos endnu....er på arbejde ;)

men kan man ikke resette cmos, hvis ATX strømstikket stadig sidder i mobo...? ?:(

jeg synes at de som skriver inde på nettet oftest skriver at man skal tage ATX strømstikket ud....og det må jo så betyde at det vil være svært at resette cmos, hvis den ikke er ude..

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 13:20:42
Svar/Indlæg:
10398/435
hehe, uguru er da en smart feature... man kommer i hvert fald ikke til at brænde noget af hvis det ikke kan tænde det, fed tanke de har haft dér! :e

sko

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 13:27:33
Svar/Indlæg:
1954/464
# 11...ja sådan kan man selvfølgelig også se på det... ;)

men synes nu det er lidt irriterende at man betaler penge for noget, som kun vil køre ca. 10 sek... :D

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 14:55:10
Svar/Indlæg:
1713/31

Jeg bruger faktisk Asus P5P800 pga. irritation over uGuru og dets brugerflade på AS8. Det er lidt for popsmart og for lidt funktionelt... da Abit boarded og Asus boarded stort set er identiske (lige gode ud over Abit kan give ramene 3,2v imod Asus 2.85v) så tillader jeg mig at vælge Abit fra pga. producenten og uGuru :)

sko

Elitebruger
Tilføjet:
09-09-2004 15:02:59
Svar/Indlæg:
1954/464
# 13.....jeg troede du ville have abit, på grund af at asus gav fejl når man nåede over en vis fsb...

det synes jeg du skrev i en anden tråd...

jeg er nu godt nok tilfreds med abit...det er altid sjovt at prøve noget nyt...

dette er bare lidt irriterende, men mon ikke jeg finder en løsning... :00