ide eller sata hdd' er

Bundkort / CPU d.  11. september. 2004, skrevet af mikael999
Vist: 228 gange.

mikael999

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2004 14:04:25
Svar/Indlæg:
1445/231
Hey.. står lige og tænker på hvad man skal købe af ovenstående..! kom med lidt +/- af begge dele

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2004 14:06:55
Svar/Indlæg:
1503/128
Jeg kan ikke finde et eneste plus til IDE diske fremfor SATA diske ...

SATA er nemmere mht. kabelføring, en anelse hurtigere, og koster efterhånden cirka det samme.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2004 14:12:26
Svar/Indlæg:
2353/24
sata:

+ tynde kabler (giver bedre airflow i kabinettet)
+ yde en lille smule bedre end IDE (teoretisk)
+ man kan tage hardisken ud mens windows kørere (hvis windåse altså understøtter det)
- koster generalt en lille smule mere end IDE
- hvis dit mobos pci/agp lås ikke virker korret, så kan der opstå problemmer ved oc
IDE:

+er en anelse billigere end sata
+ alle bundkort har stik til dem
-breddere stik
-er teoretisk en smule langsommere end sata.

jeg er selv træt af at jeg ikke købte en sata disk sidste gang jeg var på hd indkøb, netop fordi kablerne fylder en del mindre

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
11-09-2004 14:17:45
Svar/Indlæg:
4338/142
SATA er at foretrække i alle henseender - bortset fra at stikkene er SUPER skrøbelige :x

Jeg har ikke selv smadret nogen stik endnu, men har hørt mange skrækhistorier :l

Med SATA kan du hotswappe, få bedre airflow, mindre rod i kabi, i princippet højere hastighed (ikke rigtigt afgørende p.t.).

Desuden skal du bruge Flop-py til at installere OS på disken, hvilket stinker lidt (især i mit tilfælde, fordi jeg ikke har floppy installeret permanent) :00

Men jeg køber aldrig IDE igen 8)

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
11-09-2004 14:29:38
Svar/Indlæg:
751/42
De nyeste VIA southbrigdes med deres integrerede S-ATA controller har efter sigende et lille problem.

Hvis man bruger en S-ATA disk at have systemet på (Windows XP/2000) så bliver din data korrupt med tiden, fordi der efter sigende er en fejl i dens slukkeprocedure, der gør at data'en i cachen på disken ikke bliver skrevet til disken.

Jeg kan ikke huske hvor jeg fandt tråden henne, men prøv at søge på Google - jeg kan se du selv har den pågældende southbridge chip i dit bundkort.

Jeg har selv en S-ATA disk, men jeg bruger den ikke til system drev (det bruger jeg mine SCSI drev til) og jeg har derfor ikke oplevet de problemer folk skriver om.

[EDIT]

Jeg bør nævne at det kun er et problem når man genstarter computeren.

[EDIT]