Hjemmelavet Vandkøling

Luftkøling d.  13. september. 2004, skrevet af System
Vist: 772 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2004 16:17:30
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej allesammen.. ;)

Jeg er en dreng.. der går på efterskole.. og derfor kniber det lidt med pengene.. og med at tjene dem..

Jeg har en computer som jeg helt vildt gerne ville have vandkøling på.. men da det koster det hvide ud af øjnene tænkte jeg på selv at lave et...

Er der nogen der måske kan hjælpe mig på vej.. eller muligvis kender en side der kan.. ? :!

//Kenneth

kasper2

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2004 16:22:59
Svar/Indlæg:
996/49
jaa det eneste du behøver er entlig en pumpe pg en cpu køler hoved:)

så bare en balje med vand.

jeg har lige købt(brugt her på siden):

pumpe 200incl porto
køler hoved 175incl porto
så det er ikke så dyrt igen:)

så har jeg bare en balje vand, det kører fint, men du kan begynde at lede efter en radiator fra en bil(er selv igang)

så bliver det bedre med nedkølingen.

RainMaker

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2004 16:31:07
Svar/Indlæg:
637/15
ellers kan du købe noget nyt på www.vcore.dk
hvis du bare vil have et stille system,
kan man udskifte chipset køler og kølerne på grafikkort
med noget passivt (uden blæser) og et kølehoved på CPU
og en radiator, en pumpe, og noget slange.. og self. en blæser
på radiatoren. det er ikke sån' vildt dyrt :)

FARMER

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2004 16:36:41
Svar/Indlæg:
67/1
Evt læs min signatur, hvis du er til helt gør-det-selv.
Hvis du er til vandbalje metoden som flere foreslår, så kan du få en dykpumpe til en hund: http://www.akvarieudstyr.dk/da...

RainMaker

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2004 16:40:05
Svar/Indlæg:
637/15
hos vcore kan man gøre således:

pumpe: Hydor L20 199kr
kølehoved: ved ikke hvad CPU du har, så ca 400kr
slange: 3m (så er der nok til at lave fejl osv) 45kr
reservoir: Bay res 299kr (en colaflaske kan også gøre det, eller noget hjemmelavet noget, bare husk at købe studse til det :) )
Radiator: D-TEK Pro-Core 349kr (har en du kan købe, der er billeder af den i min profil :) )

såå en 1400 så er du godt på vej,
kan gøres nemmere hvis du finder noget brugt osv. :)

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2004 17:08:34
Svar/Indlæg:
274/19
Jeg tolker godt nok hjemmelavet lidt anderledes:
Altså først finder man en kobberblok og en boremaskine. Så borer man og filer i kobberstykket og skaber en/flere kanaler som vandet kan løbe igennem.
Et af de bedste designs der kan laves uden en cnc-bænk er en sådan en her: http://www.customcooledpc.com/... .
Så skruer man et topstykke på med nogle studser monteret (disse koster ca 7 kr. stykket i en ordentlig gør-det-selv-forretning), tætnet med noget specielt silikone fra en vvs-mand.
Derefter finder man en radiator eller oliekøler fra en gammel bil (kig evt hos autoophuggere), de fåes som regel for en 50-100kr.
Pumpen vil jeg nok købe fra et vandkølingsfirma, enten en hydor l20 (199kr.) eller hydor l30 (299kr.), l30 larmer en meget lille smule men har en meget højere flowrate en l20'eren.
Og med noget slange fra en gør-det-selv forretning sætter man det hele sammen i hvad rækkefølge der passer en. Ved godt nogle vil sige at man slavisk skal sætte det sammen pumpe-->radiator-->cpu-blok-->andre blokke, men hvis man regner lidt på det kan det i ekstreme tilfælde kun påvirke temperaturen med 0,1C, altså ikke nok til at betyde noget.

Denne metode er self kun til enten de nærigste nærige, dem der vil have den bedste ydelse, eller dem der synes det er sjovt at rode rundt med.

Budget for sådan er projekt:
Kobber: 100kr. (så er der nok til køling af grafikkort)
Radiator: 50kr.
Bor: 50kr. (der kan godt gå nogle stykker jo)
Pumpe: 199kr. (for hydor l20)
Studse: 30kr. (fire styk af ca. 7 kr.)
Slange: 20kr. (for 3m hos det lokale byggemarked)

Reservoir er efter min mening et spild af penge, de sænker ikke temperaturen (mærkbart), de nedsætter blot tiden det tager for vandet at varme op. Det eneste de gør er at gøre det let at påfylde systemet og få alle luftboblerne ud af slangerne. Men der kan et t stykke også bruge.

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2004 17:16:59
Svar/Indlæg:
2453/80
du kan også bruge en gammel stue radiater... så behøver du heller ikke nogen blæser til den..

tjek evt. pics i min profil :)

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2004 17:29:01
Svar/Indlæg:
398/29
jeg har gjort det #7 nævner... man skal ikke give sig i kast med det med mindre man er god på hænderne / ved man kan... / har en til at hjælpe sig / har god tid :)

Men har man tiden og evnerne, og hvis man har noget godt værktøj. http://www.sherline.com/ <- fra den side som #7 linkede til, det ville være optimalt...

Men det kan godt lade sig gøre! - projektet kan koste alt fra 300 til 1000kr - synes #7 overslag er alt for løst / billigt, der kommer man flere udgifter - desuden så bør man købe en ordentlig slange...

Hvilken efterskole er det forresten ??

GargaZol

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2004 20:05:24
Svar/Indlæg:
431/26
Har også lige lavet hjemmealvet vandkøling(bore selv metoden) og det funker også fint.

se profil for lidt billeder.

og som OcBedstefar siger, en god hjælper og god tid anbefales (mig og OcBedstefar lavede vand sammen til både min og hans pc)

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2004 21:58:02
Svar/Indlæg:
398/29
#11 - Som Gargazol siger så har vi lavet vandkøling til to computere nu... - det må vel blive 8 kølehoveder i alt, det har ikke lækket vand nogen af dem, så det er da meget godt ... ydelsen er da også hæderlig! - jeg faldt da en 5-6 grader i forhold til mit luftkøling og det er med dårligst tænkeligt design, og jeg havde da en alpha pla 8045t, så gevinsten er der da... især hvis man kan lave det ordentligt...