Linux? Hvilket?

Diverse d.  15. september. 2004, skrevet af donto
Vist: 426 gange.

donto

Korrekturlæser
Tilføjet:
15-09-2004 09:56:00
Svar/Indlæg:
168/31
Hej

Jeg er en Windows luder, har alle mine dage arbejdet med Windows (og Dos ;))
MEN nu er jeg på jagt efter noget nyt, eftersom der ikke er mere at overclocke i mit system lige pt. så er jeg igang med at finde ud af hvilket OS der er et alternativ til Windows, også var det jeg tænkte at der sikkert var nogle herinde der sad inde med lidt info jeg kunne bruge?

Jeg har prøvet SUSE 9.1 Pro, synes dog det var en smule svært at komme igang med, så jeg er på udkig efter en Linux distrbution, som er MEGET enkel at gå til som exWindows bruger, så hvilke kan i forslå?

Jeg har kun 2 krav:
- Skal kunne køre WineX (cedega uden problemer)
- Skal være stil rent (er en stil bitch :00 )

//Donto

vest

Superbruger
Tilføjet:
15-09-2004 10:02:10
Svar/Indlæg:
258/72
Prøv Mandrake Linux 9.2, den er meger stabil end 10.0

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2004 11:45:11
Svar/Indlæg:
3943/44
Eller Red hat

Men vil du have et optimalt system, så skal du lave din egen distro! (eller lave en ren debian og så kun installere de pakker du har brug for)

En af mine venners venner har lavet en distro som kun kan køre UT2004, det skulle pænt nice!
Ingen overflødige drivere, intet Software til at tage ressurcer

draven

Superbruger
Tilføjet:
15-09-2004 12:28:34
Svar/Indlæg:
187/2
Som #3 skriver er Red Hat nok en af de mest brugervenlige distroer, men den er bare ikke gratis længere. Den gratis udgave hedder nu Fedora og retter sig mere mod hjemmebrugeren. Du kan læse mere her: http://www.redhat.com/fedora/

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2004 14:59:57
Svar/Indlæg:
839/19
SuSE, Mandrak og Fedora skulle alle være rimlig nemme at gå til.

Vil du derimod ud af RPM pakkerne så vil jeg anbefale Debian, men det er så også lidt sværer at sætte op, dog nemmere at vedligeholde (se evt. www.debianguiden.dk )

Hvis du slet ikke vil bøvle med at lave opsætningerne så kan du hente konppix, smide cd'en i og installere det. Det skulle være ekstremt nemt at installere og så er det baseret på debian.

/Kingu

vest

Superbruger
Tilføjet:
16-09-2004 12:33:47
Svar/Indlæg:
258/72
Knoppix eller MandrakeMove er selvfølgelig en mulighed, men det er ik noget man installerer, det er et OS man booter direkte fra cd'en og så opretter den en midlertidig 'harddisk' i rammen. næste gang man botter op er alt resat (eller hvad det nu hedder).
Men de to distributioner er rigtig gode til at finde du af om din computer vil lave problemer men Linux eller ej.

jeg bruger selv Mandrake, den er meget nem at gå til, også i installationen.

www.linuxiso.org har link til alle gratis linux distributioner, use it!!!

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2004 12:56:59
Svar/Indlæg:
3943/44
Havde jeg haft ADSL havde jeg kørt linux!
Så havde jeg taget debian og installeret unden alt muligt geil, så hentet det jeg skulle bruge!

Har kørt med fedora virkede ganske fornuftigt

Syntes dog at det der er mest besværligt i linux er drivere, har man noget hardware som der bare er lidt specielt, kan man nemt finde drivere bare ikke til ens kerne!, så burde man selv rekompile, regner med at lære at lave mine egne drivere! På et tidspunkt, skal være softwareingenør

CyboKid

Superbruger
Tilføjet:
16-09-2004 12:58:17
Svar/Indlæg:
55/18
Vil nok anbefale dig at starte ud med Fedora, det er rimelig simpelt, og let at finde hjælp til hvis noget kikser...

Bruger selv Gentoo, og er udvikler på det, men vil bestemt ikke anbefale dig at kaste dig ud i det, da det tager lang tid at køre en bootstrap fra en stage1 tarball...

Debian er også ganske udemærket, men er ligesom Gentoo nok ikke lige det allermest begyndervenlige, men kommer jo an på hvor meget du mener med at lære linux...

Vil du lære det, sletter du Windows og smider linux af en art på maskinen, så er du tvunget til at få det til at funke hvis du vil arbejde :p

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2004 13:11:53
Svar/Indlæg:
3943/44
Mine erfaringer med fedora.
Har installeret codecs og afspiller til de gængse film typer.
Har installeret GFX driver
Har installeret Tv-out support, kunne dog ikke få det til at virke!
Har installeret Ntfs read support

Men det er bare at gå i gang, og så væbne sig med tålmodighed og en flat rate inet forbindelse, for man kommer til at bruge noget tid på nettet for at få drivere og programmer til at virke.

Dog skal det siges at mange standart drivere følger med, så de installerer sig selv, og de programmer der ligger på ens cd'er installerer også sig selv.

Det er slet ikke så svært som jeg får det at lyde!!!