Lille ? til OC af grafik & Cpu

Overclocking d.  15. september. 2004, skrevet af System
Vist: 214 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
15-09-2004 15:46:54
Svar/Indlæg:
0/11005
Hey jeg har et lille ? , der lyder når nu man overcloker sin CPU eller grafik kort og når jeg begynder at når grænsen for OC skader det så min Computer.

Min Computer
P4 2800 Mhz OC til 3444 Mhz
1024MB PC3200

Grafikkort Leadtek FX5700 256MB
GPU Core/ Mem = 425/501 OC til 493/589

Den køre nu totalt stabil kørte fuldt igennem 3Dmark2001 3gange og 3dmakr2003 og lidt Doom3

min score i 3Dmark2001 = 13772

1. jeg mener f.eks når Cpuén når grænsen for OC og den genstarter eller fryser skader det så min CPU

2. det sammen mener jeg med grafikkortet når jeg overcloker mit grafikkort for højt som er et Leadtek FX5700 myVivo laver det nogle grafik fejl skader det så mit grafikkort.

Hilsen THXMAN
TorQue

Superbruger
Tilføjet:
15-09-2004 18:13:03
Svar/Indlæg:
235/13
Well det er vel ikke særligt smart at begynde at clocke, uden at vide hvilke konsekvenser det har...

Nuvel.
På lang sigt, har en selv et lille oveclock konsekvenser! men du vil sikkert ikke køre med en PIV processor resten af livet, så med mindre du begynder at extrem overclocke ser jeg ingen umidelbare problemer. Dog er der tilfælde hvor en mindre god serie af CPU´s kommer ud af fabrikken ,og disse kan ikke klare, selv kort tids OC.
At din CPU genstarter, er jo et tydeligt tegn på at du har nået grænsen (med de settings på Vcore etc. du har) mere strøm til processoren kan gøre den stabil igen, men også brænde den af (man taler om 1,65Vcore som max på luftkøling)
Temperatur er en anden faktor.

Du har indbygget i din Bios en "pc Health status) der kan man sætte en shut down temperatur, og derved sikre at der ikke sker skade på din cpu ( ved 60 grader begynder den at lave fejl og ved 70 grader er den mere eller mindre ustabil. over 80 og den tage permanent skade)
Så svaret på dit 1. ? er ikke hvis din shutdown er sat til 60 grader. Men at dit system fryser, er der som sagt tale om et ustabilt system.. og det er ikke sundt. find ud af hvad der er galt og ret det, således dit system er stabilt. Derved minimerer du risikoen for skader.

Ang. dit 2. ? læs ovenover :e Nej det samme gør sig gældende for dit grafikkort. fejl er lig med ustabillitet, og det er lig med settings der på sigt kan skade, (alvorlige fejl kan skade på selv kort sigt Slvf)

Mit spørgsmål til dig er. Kunne du ikke tage og udfylde en profil??
Derved kan vi andre brugere se dine system specs, og settings. Derved får vi meget lettere ved
at hjælpe dig fremover.
Og velkommen til....

/TorQue

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
15-09-2004 18:15:01
Svar/Indlæg:
1103/38
det kan det gøre men det er nu mest strømmen der kan gøre mest skade.

eller hvis ens køling er for ringe

en cpu kan godt tage skade men det er mest vcoren der kan ødelægge den.

jeg har selv har et utal af xp der fryser eller blå skærm spontante reboots og mit grej har aldrig taget skade inu.

;)

TorQue

Superbruger
Tilføjet:
15-09-2004 18:20:12
Svar/Indlæg:
235/13
eller også HAR dit grej taget skade, og derfor fryser det etc. :00
Hvis du stadig har det forholdsvis lave OC som fremgår af din profil, og du ikke kan undgå blå skærm, frysninger og reboots.
Vil jeg sige at du har et alvorligt problem !!
Er du prime95 stabil??