Kan ikke helt følge dig... Det er lidt modsigende det du skriver?
"Kan ikke være mere uenig med dem som "anbefaler" ENVY24 til dig hvis du er til musik."
Og så skriver du nedenunder at Audigy2 lyder bedst til musik?
Jeg har både et Audigy2 og et Aureon 7.1 space(Envy24), og uanset hvilken model af Audigy man har, så er det stortset det samme hardware der sidder på/i det, forskellen ligger primært i tilslutnings mulighederne.
Jeg har self. sammenlignet mine kort masser af gange 😉 og jeg mener selv at jeg har højtalere og forstærker i en klasse, hvor det sagtens kan lade sig gøre at høre forskel. Og jeg vil sige at de har hver deres fordele og ulemper... Audigy2'et har den varme, runde og fyldige lyd, hvor Aureon har den precise og klare lyd, med et frekvens båndbredde der går en del udover hvad Audigy2 præstere...
Men self. det kommer også meget an på komponent kvaliteten! For Audigy2 kortet er det de samme komponenter, der bliver brugt på alle modellerne, da det kun er Creative selv der laver kortene, imens det er lidt mere tricky at udtale sig om Envy24 baserede kort, da det jo er op til den enkelte producent at vælge komponenter, men for at tage et godt eksempel så Aureon 7.1 space, som er omtalt meget i denne tråd, så benyttes følgende komponenter.:
- I/O interface = ICEensamble/VIA Envy24HT
- D/A konverter = Wolfson WM8770 (24bit / 192Khz. / 106dB.)
- Operations forstærkere i udgangen = (NJM4580)
Og for Audigy2:
- I/O interface = Creative CA0102-IAT
- D/A konverter = Cirrus Logic - Crystal CS4382-KEP (24bit / 192Khz. / 114dB.) Der benyttes dog en CS4382-KQ i ZS kortene... Det betyder dog nok ikke den store forskel, men kunne tyde på en anden IC pakning e.lign.
- Udgangs transistorer = ? (der sidder jo tilsyneladene nogen 😉 men jeg kan ikke finde nogle model numre...)
Mine personlige erfaringer er at det er I/V konverteringen der har den største betydning for selve lyden, men da D/A konverterne på begge kort har indbygget dette trin, så er det ikke let at sammenligne... Men resultatet i sidste ende, så er Aureon 7.1 det der lyder bedste i mine øre, sammenlignet Audigy2. Men somsagt så er det jo op til den enkelte producent af Envy24 kort at vælge de eksterne komponenter, så det kan være der både findes dårligere, og endnu bedre udgaver derude...?
Og ang. proffesionelle kort, så benyttes der faktisk også ofte Envy24 i disse, men fordi det er et professionelt kort er det ikke ensbetydene for at det levere en specielt god lydkvalitet!