ekstrem cooling ide

Køling d.  16. september. 2004, skrevet af Tonnilerche
Vist: 906 gange.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
16-09-2004 23:55:06
Svar/Indlæg:
6052/189
dav der!

sidder og ku faktisk rigtig godt tænke mig at rode med lidt ekstrem køling.

Så har
1) tænkt på hvor man ka få lavet "custom" rør og profiler osv i kobber?

2) hvad gas er der i heatpipes? og findes der noget af samme slags der virker mere effektivt?

Har tænkt på at få lavet nogle profiler til cpu og få monteret nogle rør på som går direkte op til en stor radiator.. og denne så skal køles med et peltier-element, eller bare en blæser kommer senere.. med noget gas i...

Dog skal det sige at budgettet ligger MEGET lavt lige for tiden, så "kreative" / "hjemmelavede-fusker-løsninger" modtages med kyshånd!!

Tonni Lerche

ps, regner med at min gamle spand her ( profil ) skal være offer.. og der skal jo selvfølgelig laves nogle v-mods på mobo'et ellers kommer jeg sgu ik langt : 8)

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 00:03:41
Svar/Indlæg:
839/19
Jeg mener at en har forsøgt noget ligende før (jeg mener at det var DragonOne - er dog ikke helt sikker).
Vedkomne brugte en gas som fordampede ved 35°C (mener jeg), hvor han så lod det stige op og afkøle, og tilbage i kølehovedet.

Hvis jeg forstår din ide korrekt så vil du lave det i flere forskellige "systemer"
En klods
"Heatpipes"
Radiator

Klodsen fører varmen til heatpipes som så fører det videre til radi.
Så er spørgsmålet blot, ville det ikke være mere effektivt at lave det i et system?
Der er jo ingen som siger at slangerne/rørene mellem køleblokken og radiatoren ikke kan være flexibel, eksempelvis som en slange fra en bruser?

Ideen burde virke, i teorien i hvert fald, hvis du finder den rette gas (med relativt lavt koge punkt), og er i stand til at lave en god køleblok.

Projektet lyder spændende så kom bare igang..

/Kingu

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 00:13:07
Svar/Indlæg:
6052/189
har lige fundet ud af at den gas de bruger i "alm" heatpipe-kølere er "metanol".. dvs en form for sprit.. så skal jeg bare finde ud af om det kan betale sig at bruge den, eller den gas du nævner..

Ra4dvNissen

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 00:35:05
Svar/Indlæg:
206/26
metanol kan da købes ved hobbyhandleren :D

EasterKanin

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 00:47:44
Svar/Indlæg:
4337/121
Ja hvis det er metanol der er i sådan en heat pipe så er det jo let nok at lave sådan en

Lockheed

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 00:55:47
Svar/Indlæg:
503/516
#0 Jeg håber meget, at du vil dokumentere dine forsøg, så skal jeg/vi gerne være behjælpelig med, at få lavet en gæsteartikel ud af det :00

Mvh

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 07:55:28
Svar/Indlæg:
6052/189
#5:

var egentligt også planen.. og forstår også godt "hvorfor" du vil hjælpe med artiklen ;)

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2004 08:03:47
Svar/Indlæg:
274/19
Methyl alkohol er meget brændfarligt og nok derfor ikke godt at bruge. Brandfarlige dampe i en varm computer er jo ikke helt optimalt

Og det brænder med en usynlig flamme så du bemærket ikke noget før systemet er smeltet :p

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 08:10:48
Svar/Indlæg:
6052/189
#7:

tja.. rager mig :00 først skal jeg jo teste om ideen overhovedet virker, og det bliver på min 450mhz..

en ting..

læste en gang en artikel på burn-it.dk omkring noget med en gas der havde kogepunkt på 36 grader? hvad er denne gas og kan den bedre betale sig at smide i en heatpipe?

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 09:17:47
Svar/Indlæg:
6052/189
har fundet ud af at gassen hedder Pentan..

og den er brandfarlig.. og man ik kan købe skidtet i håndkøb..

så må jeg se om jeg kan få nogle af htx'erne til at skaffe noget.. :00

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2004 12:33:44
Svar/Indlæg:
240/44
#1 => jeg har godt nok rodet med mange mærkelige ting, men netop det med heatpipes-teknologien har jeg ikke kigget på (endnu) :e

men det med at bruge flexible slanger kan, efter min logiske sans, godt blive problematisk.. det skal død og pine være tæt..
er der forresten ikke også noget om, at når gas/væske fordamper så udvides det (og dermed øger trykket) ???????

og kan man opnå lavere temps gennem denne teknologi end med vand? - man kunne evt kombinere det, så nedkølingsenheden var vandkølet i stedet for med blæser??

#8 => faldt over en artikel et eller andet sted - en ældre sag rent faktisk, hvor en gut havde lavet et system svarende til det du beskriver - mener det var gennem http://www.overclockers.com , men du må ikke hænge mig op på det..

Når nu vi snakker om gas til påfyldning, ville man så kunne benytte gas tilsvarende det der bruges til mach og vapo????

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 14:44:19
Svar/Indlæg:
6052/189
#10, 11:

har tænkt på først at finde en gas der har kogepunkt ved 30 grader eller under, ved et naturligt tryk.. dvs 0 bar ( mindes jeg)..
ved at Pentan har kogepunkt på 36 grader ved 0 bar.. så er det vel bare at få en kølemontør til at lave det i et rum ved lav temp? hvis der findes sådanne rum til det.. ellers kan man vel lige fuske med aircondition-anlægget ?:(

ellers hvis det bliver sådn under tryk, så skal jeg vel finde en skala på nettet der viser ved xx antal vakuum-bar så har methanol en kogepunkt på xx antal grader...

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 14:56:15
Svar/Indlæg:
6052/189
og har tænkt at køle den del som skal fortætte gassen igen med et TEC-modul

red_martians

Moderator
Tilføjet:
17-09-2004 17:08:59
Svar/Indlæg:
7881/1165
jammen så brug da lightergas... Butan... det minder meget om pentan!! ;)
Og har et lavere kogepunkt :p :p
Men syg idé der.. for et par måneder siden, sad vi i en tråd og frembragte syge og sindsyge køle-løsninger om natten!!
Har stadig billedet af mit forslag i min profil. Du kan tjekke det ud, trods det er lidt primitivt!! :e

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
17-09-2004 17:34:42
Svar/Indlæg:
6052/189
#14:

haha genialt faktisk, men jeg regner med at lave nogle direkte heatpipes, og lodde dem fast til en kobberplade, både i den ene ende, og i den anden, og så køle der hvor fortætningen sker med et peltier..

men nu har butan jo et kogepunkt på -0.5 grader, så det vil kræve at jeg 1) for noget køling der kan bringe gassen derned ( dvs peltier, eller kompressor ), og at når det skal lukkes inde i rørrene, så skal det jo ske enten under vakuum, eller i et meget koldt lokale. 8)

Pentan har jo så lidt den fordel at dets kogepunkt ligger på 36 grader, så der vil der ikke kræves vakuum, eller peltier ( ideen med peltier var kun til at gøre pentan'et ekstra koldt )..

Ellers skal jeg finde en kølemontør her på sjælland, der kan lukke kobberrør sammen under vakuum...

OcBedstefar

Superbruger
Tilføjet:
17-09-2004 18:50:25
Svar/Indlæg:
398/29
tjaa... kan ikke se det store problem i at fylde gas på, hvor mange af jer har ikke en lighter refill dåse ?? ... kan man ikke lave den samme mekanisme som med lightere ??

Jo koldere jo bedre... men man skal nok have et par ekspansionsbeholdere, ellers kan den slags godt blive fartligt... jeg ville foreslå, at vi får NoNig til lige at udtale sig teoretisk :) det er jo noget han kan lide...

Spyfluen^^MJ

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2004 23:22:29
Svar/Indlæg:
177/5
hvis man nu laver et hul i toppen af den, og varmer den op til væsken der er i den koger, hvor efter man lukker den, vil man så ikke få et undertryk i den ?

benshi

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2004 03:03:52
Svar/Indlæg:
22/9
Hej alle - jeg har endelig fundet ud af, hvordan man fjerner MEGET varme fra den ***king CPU...

Jeg fik fat i den "udevendige" del af en aircondition til et serverrum.
(Sørg for at den er tømt for kølervæske)

Derefter tog jeg køleribberne fra den, som havde størrelsen 120 cm x 140 cm.
Så købte jeg en brugt grundfoss UPS pumpe til varmtvandscirkulation, og en brugt ekspansionsbeholder...
En af mine venner fræsede et stykker kobber ud til et kølehoved.

Her kommer så selve ideen. - HEHE
Rent faktisk havde jeg fået ekspansionsbeholderen med, da jeg købte pumpen, men da jeg havde samlet det hele, fik jeg det problem, at der var for meget luft i systemet, og det var svært at påfylde...
Derfor tilsluttede jeg ekspanisonbeholdern på højeste punkt, og fyldte den med vand.
Oppe i toppen på exp beholderen sidder der en cykelventil, så man kan få tryk på systemet...
Hvis man efter, at der er fyldt vand på systemet, pumper beholdern med en alm. cykelpumpe, kommer der tryk på systemet, og al luft i systemet går op i exp. beholderen.
Herefter indstiller man systemet (mest pumpens hastighed) til et tryk på ca. 4 bar.
Dette gør, at vandet i ens kølesystem bliver meget mere effektivt til at køle, og er samtidigt utroligt billigt at bygge...
(det har kostet mig ca 500 kr. at bygge)

Det skal lige siges, at jeg brugte denne kæmpe køleribbe, da jeg ikke ville have blæsere...

Jeg kan evt sende dig nogle billeder, hvis det er..

MVH

BENSHI

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2004 00:33:01
Svar/Indlæg:
274/19
Nu fandt jeg lige en artikkel på www.overclockers.ru om en der laver en kæmpe heatpipe til at køle sin processor. Den er bestem værd at kigge på. Men lav dig lige en kop kaffe først, for den er sq lang :)

http://babelfish.altavista.com...

Håber at dette enormt lange babelfish link virker...