#10> Jamen, no problem med mig :) Jeg synes bare at det var interessant at du så meget bedre kunne li' Asus'et, så jeg var egentlig bare interesseret i at høre hvorfor.
Personligt tror jeg f.eks. at mange foretrækker Asus'et fordi det viser en meget lavere cpu temp end Abit gør, det ser simpelthen bare bedre ud. At det så i praksis ikke gør nogen forskel er så en anden sag.
Der er jo også forskelle i features og antallet/typer af ide/sata controllere, bundkortene (IC7 vs. P4C serien) booter endda forskelligt. Asus har nogle features Abit ikke har, og omvendt. Det største problem/mangel med Asus er IMO at man ikke kan overvåge Vddr. Dernæst finder jeg måden det starter op på langsom og irriterende, men andre har det sikkert omvendt :)
Asus's bios er IMO bedre på nogle punkter, især omkring opsætning af hd boot rækkefølge osv, og mens jeg foretrækker Abits indstiiling af ram/fsb divider/hastigheder, så kan jeg bedre li' Asus's memory timings indstillings muligheder. Abit's GAT har jeg aldrig rigtigt kunnet få til at virke.
Det virker som om (ifølge mine resultater) at Asus P4C800E har lidt bedre ram ydelse pr. Mhz end Abit IC7 serien. til gengæld er Abit CPU ydelse sjovt nok marginalt bedre pr. Mhz, igen iflg. de benchmarks jeg har kørt.
Asus'et har dog den fordel at man f.eks. kan bruge OCZ ram booster uden at skulle modde bundkortet. Det kan man i praksis ikke på Abit's IC7 serie bundkort. Asus'et har passiv køleprofil på chipsettet, i nogle øjne vil dette også være en klar fordel.
Når jeg alligevel bedst kan li' Abit'et, ja så er det primært fordi jeg simpelthen kan clocke min P4 EE mere på mit Abit end jeg kan på mit Asus (dvs. kunne, for mit P4C800E er dødt...). Derudover, så når man har fået presset citronen FOR meget (mens man tester oc grænser af) og lortet genstarter/crasher/fryser, ja så har mine IC7 serie kort bare genstartet så jeg kunne gå ind i bios og ændre tingene. Asus'et derimod har ofte ikke villet genstrate og er kommet med melding om at oc er failet osv. Ofte med det resultat at der skulle enten 1) adskillige tryk på reset knappen eller 2) et clear cmos til at få liv i brædtet igen. Den slags er IMO pisse irriterende, især når man har et kompressor system der har et restart delay på 3 min hver gang man har haft det slukket... :l :e
Igen, mit Asus har nok muligvis allerede fra starten haft en eller anden defekt, men set i lyset af hvor mange andres P4C800E bundkort der også er stået af (både af mine personlige venner og herinde samt på andre hw fora), ja så ville jeg ikke købe et Asus P4 875/865 bundkort igen lige med det samme.
Men igen, der behøver jo ikke at være noget rigtigt eller forkert svar på det ovenstående spørgsmål. Forudsat at bundkortet virker og ikke er defekt er det nok mest af alt en personlig smagssag hvad man bedst kan lide.