L30 pludselig død

Vandkøling d.  18. september. 2004, skrevet af hestenhenning
Vist: 382 gange.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2004 22:07:12
Svar/Indlæg:
1137/24
Hej!

Jeg legede lidt med mit nye X800 Pro Vivo og syntes ikke, at 520/615 :e var nok, så afmonterede det i vand-systemet.
Da jeg havde lavet pencil-mod, og skulle starte maskinen op igen, så ville pumpe pludselig ikk pumpe! ?:(

Jeg kan høre den starter op, meget svagt, men den yder ikke nok til at pumpe vandet rundt overhovedet!

Det er sket fra det ene 10'ene min. til det andet, rimelig underligt, og der har ikke været nogle "advarelser"...

Mit vand er demiraliseret vand tilsat Zerex Racing Super Coolant ( http://dangerden.com/mall/Misc... nederest ) og noget adspændingsmiddel fra metro, som godtnok er tilsat cirtron-duft...

Men kan det "specielle" afspændning ødelægge pumpen eller hvad kan være gået galt??

Er lidt træt af, at det sker lige nu :x :x Ville godt have set hvad kortet ville med mod og vand...
/Thomas

GORK

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2004 22:17:15
Svar/Indlæg:
676/43
Min Eheim 600 har kørt 24/7 i over to år nu med demineraliseret vand og kølervæske, overhovedet ingen problemer med den indtil viddere!!

Beklager hvis ikke det hjælper dig, men ved ikke hvad jeg ellers skal sige, andet end "tough luck"

AlexKrycek

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2004 22:21:33
Svar/Indlæg:
199/4
Tror ikke det afspændingsmiddel er grunden - forklaringen er ganske simpel L20 og L30 pumperne er ikke verdens mest hårdføre pumper så en del af dem lader ganske enkelt livet uden vidre.
Har prøvet Hydor L20/L30, Alphacool AP1500 (kører jeg selv med) og Eheim's pumper og der er ingen tvivl om at Eheim er nogel LANGT bedre pumper. Når man sådan tager i dem kan man virkeligt mærke det er "kram" man har med at gøre. Dette kan ikke siges med Hydor's produkter.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2004 22:27:14
Svar/Indlæg:
1137/24
Jeg havde tabt en jumper, som jeg ikke kunne finde, så jeg havde rystet lidt med kabinettet, men tror ikke dette er årsagen... Har flyttet kabinttet nogle gang efter hånden...
Just bad quality then :x
Så må jeg lige få skrevet til dd, hvad det er for noget l... de har solgt mig...

Takker for svarene!
/Thomas

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2004 22:33:45
Svar/Indlæg:
1137/24
BTW. Nu er jeg rimelig ny indenfor vand, og det vil være første gang jeg skal tømme mit system...

Men hvordan gør jeg det uden, at det bliver vandlandx2??
/Thomas

Jakob1

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2004 22:44:48
Svar/Indlæg:
283/20
Er du sikker på at pumpen er død? Jeg havde samme problem med at min hydor l30 ikke ville pumpe vandet rundt, men det viste sig at der bare skulle noget vand ind i pumpen inden jeg startede den op. Prøv at vende pumpen så der løber noget vand ind i den og start den op igen.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2004 22:50:37
Svar/Indlæg:
1137/24
#5 Jeg kan høre den tænder, men den siger ikke ret meget og der sker lige så lidt...

Men min pumpe er den nedereste del i mit system, så der skulle meget gerne være vand i den hele tiden + at jeg kan også se det er der...
http://www.overclocking.dk/bil...
/Thomas

AlexKrycek

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2004 22:55:37
Svar/Indlæg:
199/4
For at tage vandet at systemet plejer jeg at skrue låget af reservoir (sidder nederst ved siden af pumpen), og begynde at hælde vandet ud en en spand, skål eller ligende som selvfølgeligt kan rumme den mængde vand der er i systemet - renste klarer tyngdekraften for dig :) .

Der kan dog stadig værer lidt vand i kølehovederne og radiatoren men hvis du bare vender studserne opad når du fjerner slangenrne burde der ikke værer nogle problemer

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
18-09-2004 23:03:45
Svar/Indlæg:
1137/24
Takker!

Hvis du kigger på billedet i #6, så kan du se, at mit reservoir er et 5/4 bays...
Det er ikke lige til at vende på hovedet eller hælde fra... Er det så bare i gang med det sugerør, eller??
/Thomas

AlexKrycek

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2004 23:26:35
Svar/Indlæg:
199/4
Hvis jeg var dig ville jeg tage slange af der går til sugesiden af pumpen. Hold pumpen henover en skål eller ligende, hav evt maskinen til at stå på et bord, det letter arbejdet en del :)

Har aldrig rodet med et bay reservoir så her kan jeg desværre i´kke hjælpe dig

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
18-09-2004 23:58:24
Svar/Indlæg:
274/19

Lige et tip. Undgå de 90 graders bøjninger i dit system, de skal kun bruges i nødstilfælde som sidste udvej!!

M@rty_Mcfly

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2004 00:28:20
Svar/Indlæg:
243/52
Jeg har haft det samme problem med min L20 og den er nedsænket i vand. det eneste der hjalp var at ryse den et par gange indtil den pumpede vand igen :l lige hvorfor dette hjalp ved jeg ikke, men det virkede :)

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2004 11:02:50
Svar/Indlæg:
3346/81
#0 - Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at en L30 dør - men som en skriver prøv at tilte kabinettet så vandet bliver hjulpet ind i pumpen - sådan en centrifugalpumpe skal hjælpes lidt for at køre.

Den jumper du har tabt er ikke fra pumpens startrelæ vel?

Har selv en L20 og L30 de kører begge fint, men jeg har fået flået lidt vel meget i stikkene på det ene startrelæ, og det gør at den ene ikke altid er så glad for at starte ( ☹ )

Tomgun

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2004 20:20:13
Svar/Indlæg:
1137/24
Det er en nødløsning, for ellers er det bare ikke muligt at have vand i den kabinet...

Jeg prøver lige at give den en ordenlig omgang :D

Nej, den var til Clear Cmos... Har ikke en jumper på mit relæ...

Har fået mail fra DD og de siger jeg skal prøve at tage pumpen ud af systemt og tjekke, at propellerne ikke er knækket...
/Thomas