Linux assistance til nybegynder

Diverse d.  19. september. 2004, skrevet af Mummelmann
Vist: 275 gange.

Mummelmann

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2004 13:41:05
Svar/Indlæg:
172/55
Hej!
Jeg har lige installeret Linux på min bærbare computer, og har vist fået sat mig ind i de mest basale funktioner, men jeg mangler vist stadig en del... :00

F.eks har jeg det problem at min computer ikke kan læse filsystemet på min memorystick. Findes der FAT-læsere til Linux, eller findes der andre måder, så jeg kan få min memorystick til at virke både på windows og linux maskiner?

Eftersom det er en bærbar jeg har installeret det på savner jeg også en batteri-indikator og seperate indstillinger for strømstyring alt efter om den er tilsluttet strøm eller kører på batteri. Findes de funktioner også i Linux, eller kan jeg finde noget på nettet der kan noget lignende?

Så er der også lige det at jeg har tv-out på mit gfx, men jeg har ikke kunnet finde ud af hvordan hulen man aktiverer det i linux. Det kunne også være rart hvis der var nogen der kunne fortælle mig det :e

...Og til sidst så er jeg lidt i tvivl mht at få windows programmer til at virke under linux. Altså jeg har forstået at man skal have f.eks. wine installeret, men når jeg vil installere et windows program på min computer, skal jeg så have en NTFS partition til det, eller kan jeg installere det på min linux partition?

Jeg håber der er nogen der vil tage sig tid til at hjælpe mig med et par af disse ting, selvom de måske er enkle :r

Forresten er min linux distibution "Fedora - core 2"

dusted

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2004 13:52:24
Svar/Indlæg:
109/37
Hey, nu ved jeg ikke r hvilken window manager du bruger, men i KDE er der normalt vis en batteri indikator med som standard, ellers skulle google "battery meter for kde" eller noget i den retning give dig en, kde indeholder også en hel den tools til strømstyring.

Mht. tvout, ved jeg ikke det vilde om det, men google skulle kunne give dig en "linux tvout howto" eller sådan noget...

din usb stick virker fint :) hvis du smider den i usb porten og kaster mount /dev/sda1 /mnt/sda1 efter den skulle mount mounte den på /mnt/sda1

wine er under udvikling, og det kan kræve lidt tid at få op og køre, men når det er installeret har du en mappe i dit home /home/dinbruger/
som hedder .wine
i .wine/fake_windows/ ligger din "windows" hvis du gerne vil installere et program skulle det bare være at skrive "wine setup.exe" eller hvad den nu hedder, go så smider du det bare på C:\program files\ eller hvad den nu hedder...

ellers er alle dine spørgsmål faktisk til at finde i dokumentationen, eller på nettet.

prøv evt at skrive
man mount - vejledning til mount
man wine -vejledning til wine

Mummelmann

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2004 14:21:59
Svar/Indlæg:
172/55
Jeg vil lige lægge ud med at sige; bær over med mig - min "linux-karriere" har indtil videre strakt sig over lige omkring 1½ time, så jeg har ikke helt styr på hvad jeg laver :r

Jeg har fået computeren til at vise en batteriindikator bare ved at tilføje den til panelet nede i bunden :00 , men jeg har stadigvæk ikke kunnet finde en strømstyringsfunktion.

Min window manager hedder vist Gnome, så kan jeg overhovedet smide det der KDE strømstyring ind?

jeg har prøvet at skrive /dev/sda1 /mnt/sda1 i kommandolinien. men der skete ingenting. Hvis jeg prøver at mounte den vha. den grafiske brugerflade får jeg fejlen:
"/dev/sda1: Input/Output error"
"mount: /dev/sda1: can't read superblock"

Hvad gør jeg nu? ;)

Mummelmann

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2004 15:14:47
Svar/Indlæg:
172/55
Hov sgu.. kan det passe at jeg både kører med gnome, KDE og X? alle 3 står til at være installerede...

Polle404

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2004 15:31:46
Svar/Indlæg:
322/10
Du kan sagtens have alle 3 installeret, 'X' er basis serveren for din grafiske brugerflade, KDE og/eller Gnome er 'Windowsmanagere' der gør det lidt lettere & pænere at bruge X.

Det er normalt at hav et par biblioteker på kryds & tværs af din WM (windowsmanager), da visse programmer bruger det ene eller det andet, eller begge WM'ers biblioteker til nogle af funktionerne.

Jeg kunne forestille mig at din batteri-funktion skal compiles ind i din kernel, for at virke 100&.

kan ikke hjælpe med memsticken, har aldrig rodet med den slags, men det lyder som den er formateret til et filsystem din Linux ikke kan læse 'native', jeg ved ikke om mount kommandoerne er ens mellem dit Linux & FreeBSD som jeg bruger, men prøv med en
'mount_msntfs /dev/sda1 /mnt/sda1' hvis den er formatteret til NTFS, eller en:
'mount_msdosfs /dev/sda1 /mnt/sda1'
Hvis den er formatteret til FAT.

:)

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2004 15:41:43
Svar/Indlæg:
839/19
"X" er serveren
Gnome og KDE er klienter..

Hvad angår din usb stick, kører den NTFS eller FAT?
Hvis den kører NTFS skal muligvis loade moduler til det i kernen. Brug modconf til det (du skal være logget ind som root (brug su))

Hvad angår at du vil køre windows programmer er det en helt forkert opfattelse!
Du kan næsten altid et alternativ til windows programmerne. Det eneste som jeg umidelbart har manglet er alternativt program er til synkronering af PDA'er som kører på windows og så spil..

/Kingu

Mummelmann

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2004 16:03:23
Svar/Indlæg:
172/55
Min memorystick kører fat, og jeg vil lige prøve den kommando Polle404 skrev.

Jeg har fundet et tillægsspørgsmål... :00
Hvordan deler jeg filer med en winXP maskine? Jeg har fundet ud af at det har noget at gøre med et program der hedder samba, og jeg har da også fundet en konfigurationsfil til samba, men er det ikke muligt at slippe lidt nemmere om ved det end at skulle til at sidde og ændre i en masse kode i en konfigurationsfil? Er der ikke en grafisk konfigurationsmulighed?

Mht til at køre windows programmer er det også noget der ligger et stykke ude i fremtiden. Det er ikke noget jeg har planer om at gøre på nuværende tidspunkt, men det kunne da være meget rart at vide hvad man skulle gøre hvis det en dag skulle blive aktuelt :)

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2004 16:09:34
Svar/Indlæg:
839/19
Jo samba er "fil server" til linux, og fedora skulle have en grafisk konfiguration.
Ellers må du igang med at rette i smb.conf, kan ikke lige huske hvor den ligger, men på min debian maskine ligger den i /etc/samba/smb.conf
Prøv at søge på google efter det, der er nemlig mange som spørger om det samme. Hvis jeg ikke husker galt er der en tråd oppe på linuxin.dk om samme problem - altså opsætning af samba i fedora core 2..

/Kingu

Mummelmann

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2004 16:10:06
Svar/Indlæg:
172/55
nå... Den kommando som Polle404 skrev gjorde ikke den store forskel :l

Mummelmann

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2004 16:12:23
Svar/Indlæg:
172/55
#7 - det med at rette i smb.conf var lige nøjagtig det jeg håbede at undgå, da jeg ikke ligefrem er ekspert i at kode :00
Jeg prøver lige at se om jeg kan finde den tråd på linuxin.dk.
Jeg har prøvet at søge på google, men det eneste jeg kunne finde var netop guides til at rette i smb.conf

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2004 16:16:57
Svar/Indlæg:
839/19
Den her tråd burde give dig nogle hints:
http://linuxin.dk/forum/index....

/Kingu

Mummelmann

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2004 16:32:09
Svar/Indlæg:
172/55
Noget siger mig at jeg har misforstået noget...
Kan du ikke lige fortælle mig hvor jeg skal skrive "system-config-samba" henne efter jeg har installeret det? Jeg har prøvet i "kør" og "kommandolinie", men det virker sgu ikke...

Kingu

Elitebruger
Tilføjet:
19-09-2004 16:37:53
Svar/Indlæg:
839/19
Åben en ny terminal og skriv:
su

system-config-samba

Nu skal du jo naturligvis have installeret det..

/Kingu

Mummelmann

Superbruger
Tilføjet:
19-09-2004 17:58:38
Svar/Indlæg:
172/55
Sådan! mange tak! nu virker mit samba sgu :)

Så mangler jeg bare at få min memorystick til at fungere. Den bliver ved med at skrive det der med "can't read superblock" ligemeget om jeg prøver via konsol eller gui :(

Endnu et tillægsspørgsmål - godtnok ikke så vigtigt: Er der nogen der ved om man kan få de der hotkeys, der sidder oppe i toppen af mange tastaturer, til eksempelvis at skrue op og ned for lyden, til at virke under linux?